۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸
کد خبر: ۲۹۴۰۸۷
کارشناس دینی:

روز مباهله، روز مصالحه مسیحیان با اسلام است

خبرگزاری رسا ـ‌ کارشناس دینی در قزوین با اشاره به روز مباهله گفت:‌ مسیحیان نجران پس از این‌که به حقانیت اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) پی بردند از مباهله خود داری کردند و مصالحه را پذیرفتند،‌ به این معنی که قبول کردند زیر پرچم اسلام بمانند و از امکانات اسلام استفاده کنند،‌ البته بسیاری از افراد همان روز یا پس از آن به صورت پنهانی اسلام آوردند.
روز مباهله

حجت الاسلام محمد محمد حسینی کارشناس دینی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، به روز مباهله اشاره کرد و گفت:‌ روز بیست وچهارم ماه مبارک ذی الحجه روز مباهله است،‌ مباهله یک نوع نفرین کردن مذهبی است،‌ به این معنی که وقتی دو نفر یا دو گروه درحقانیت دینشان بایکدیگر استدلال می‌کنند و هر یک دین خود را حق می‌دانند برای مشخص شدن حق دعوت به مباهله می‌شوند.

 

این کارشناس دینی در ادامه افزود:‌ مباهله در تمام ادیان و قبل از اسلام نیز وجود داشته، در مذهب پویای تشیع نیز ازامام صادق(ع) روایت داریم که راهکار مباهله رابه بعضی ازشاگردانشان یاد می‌دادند و توصیه می‌کردند که در مناظره و بحث‌های دینی از مباهله کمک بگیرید،‌ در واقع مباهله یک اهرم معنوی است.

 

وی با اشاره به فلسفه وجود مباهله عنوان کرد:‌ فلسفه اصل مباهله برای مشخص شدن حق و باطل بودن یک عقیده و مذهب است،‌ روز مباهله انسان را به یاد زیبایی دین و غلبه اسلام بر یهود و مسیحیت می‌اندازد، ‌زیرا علامه طباطبایی در تفسیر المیزانبیان می‌کند که، مباهله فقط بامسیحیان نبوده، بلکه با یهودیان نیز بوده است.

 

حجت‌الاسلام محمد حسینی ادامه داد:‌ دین به میزانی دارای اهمیت است که در جریان مباهله باید از عزیرترین کسان خود هم بگذریم،‌ همانطور که پیامبر اکرم(ص) نیز امام علی(ع)، ‌امام حسن و امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) ‌را به میدان مباهله آوردند.

 

وی در بیان این‌که آیا مباهله دلیلی بر حقیانیت اهل بیت(ع) است ابراز داشت: قطعا مباهله دلیلی بر حقانیت اهل بیت(ع) است،‌ زیرا در جریان مباهله حق بودن عقده پیامبر اکرم(ص) و اهل بیتش با خود داری مسیحیان نجران از مباهله مشخص شد،‌ آیات 59 تا 61 سوره آل عمران نیز که بیانگر جریان مباهله است دلیلی بر این امر است.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که مسیحیان نجران حاضر به مصالحه با پیامبر اکرم(ص) شدند عنوان کرد: مسیحیان نجران پس از این‌که به حقانیت اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) پی بردند از مباهله خود داری کردند و مصالحه را پذیرفتند،‌ به این معنی که قبول کردند زیر پرچم اسلام بمانند و از امکانات اسلام استفاده کنند،‌ البته بسیاری از افراد همان روز یا پس از آن به صورت پنهانی اسلام آوردند.

 

حجت‌الاسلام محمد حسینی در پایان گفت: روز مباهله از روزهایی است که با توجه به آن به مسلمان و شیعه بودن خود افتخار می‌کنیم، حتی من به اساتید دانشگاه‌ها،‌ معلمان و به ویژه دانشجویان توصیه می‌کنم که هرگاه خواستند درباره حقانیت اسلام و زیبایی مکتب تشیع با سایر ادیان مناظره و تبادل نظر کنند حتما از آیات مبارکه سوره آل عمران به ویژه آیه‌های 60 و 61 استفاده کنند./873/303/ب3

ارسال نظرات