۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
کد خبر: ۲۹۴۱۶۶
رییس دانشگاه فرهنگیان:

ائمه اطهار برترین الگوهای تعلیم و تربیت هستند

خبرگزاری رسا ـ رییس دانشگاه فرهنگیان پیامبران و ائمه(ع) را برترین تعلیم و تربیت خواند و گفت: ایشان شایسته ترین افراد برای قرار گرفتن الگو تعلیم و تربیت و حرکت افراد در مسیر تعالی و کمال انسانی است.
تعليم و تربيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمود مهر محمدی، رییس دانشگاه فرهنگیان در نخستین همایش کشوری علمی پژوهشی تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی که در تالار ابن‌هیثم پردیس شهید بهشتی در حال برگزاری است با بیان این که تربیت یک صنعت نیست، اظهار کرد: تربیت مقوله‌ای پیچیده بوده و قابل تحلیل به تکنولوژی نیست چرا که موضوعی پر رمز و راز است و نیز تربیت رفتاری خطی مهندسی شده نیست.


وی افزود: تربیت باید به کارگذار تربیت، مربی و راهنمای رشد و کمال سپرده شود که در وضعیتی منطقی یا در شرایط برتر، نسبت به زوایای وجود انسان و ظرفیت های تعالی بخش وی و از طرف دیگر به استعداد های زوایای وجود انسان واقف و آگاه باشد.


رییس شورای سیاست‌گذاری این همایش با اشاره به ویژگی های مربی برتر، گفت: بهترین مربی تعلیم و تربیت در مرتبه بالاتری از وجود قرار گرفته‌اند و به معنای حقیقی کلمه انسان کامل‌اند یعنی ظرفیت های بالقوه وجود انسان را به صورت کامل می‌بیننند و می‌شناسند با همه وجود به حقیقت این ظرفیت‌های فاخر شهادت می دهد که مصداقی بر لصراط اقوم» در انسان کامل به شمار می‌رود.


مهرمحمدی پیامبران و ایمه(ع) را به عنوان برترین الگوهایی تعلیم و تربیت خواند و خاطرنشان کرد: ایشان شایسته ترین افراد برای قرار گرفتن الگو تعلیم و تربیت و حرکت افراد در مسیر تعالی و کمال انسانی است البته باید توجه داشت که نسبت ما با اهل بیت(ع) فقط صرف محبت و  ارادت نباشد که در این صورت کفران نعمت محسوب می شود همچنین نباید زیارت ایشان فقط برای آرامش و تشفی روحی انجام شود که این گونه، حق زیارت به شایستگی ادا نمی شود.


وی در ادامه اظهار کرد: اگر جامعه دین باور در ظرفیت های فردی و اجتماعی تنها در همین لذت تشفی روحی باقی بماند و کیفیت زیستی خود را از آثار فهمی و هدایت برگرفته از اهل بیت(ع) محرم کند درواقع یک فرصت فرهنگی بزرگ را از خود دریغ کرده است و به طور طبیعی و مصداق ایه « لئن شکرتم لازدیدنکم ...» می شود و در نتیجه آن باید منتظر مخرب ترین آثار در مسیر پیشرفت، تعالی و توسعه باشد.


رییس دانشگاه فرهنگیان افزود: تلاش دانشگاه فرهنگیان نیز عملیاتی کردن این نگاه و الگو گرفتن از ائمه(ع) در تعلیم و تربیت است که با توجه به این که مبانی نظری سند تحول بنیادین را در اختیار داریم، این مسیر را تا حدود زیادی تسهیل می‌کند.


حجت‌الاسلام علیرضا صادق‌زاده نیز با اشاره به این پرداختن به این مقوله تعلیم و تربیت باید خیلی پیش از این انجام می شد، اظهار کرد: همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی نخستین همایشی  که با رویکرد  پرداختن به زندگی امام رضا(ع) است  چراکه آثار تربیتی فراوانی در سیره ایشان وجود دارد که باید به صورت جدی آن پرداخته شود و با محوریت سیره زندگی حضرت مقالات و آثار متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شد که در مراسم اختتامیه از مقالات برگزیده و برتر تجلیل می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت موضوعی مهم بوده که اساتید ما همواره در مسیر تدریس خود باید از سیره اهل‌بیت(ع) کمک بگیرند و ما به عنوان افراد آشنا با اهل بیت باید وجه تمایزی در نظر ورزی تعلیم و تربیتی و عمل تعلیم و تربیتی نشان بدهیم با گرایش، باور،تعصی و تمسک به سیره تربیتی ایمه(ع) و از جمله امام رضا(ع)  می‌توان گام‌های بزرگی در عرصه‌های مختلف کشور برداشت و فرصت خوبی برای تربیت امت اسلامی براساس فرهنگ رضوی است.

 

دبیر همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی با بیان این که  تعداد 600 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است، افزود: تعداد 51 مقاله از این آثار رسیده از سوی هیأت داوران ارزیابی و به عنوان مقاله برتر در این همایش ارائه می‌شود؛  مقالات برتر در قالب یک فصل‌نامه علمی و پژوهشی با حمایت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) چاپ می‌شود و  به طور قطع می تواند دستاوردهای فراوانی در حوزه‌های علمی و پژوهشی داشته باشد./844/202/ب2

ارسال نظرات