ولایت، مسیر منحصر به فرد توحید است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد امروز در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج(ع) اظهار کرد: از نظر ولایی ماه ذی الحجه عالی ترین نمادها را در خود دارد، نیمه اول تجلی توحید و نیمه دوم تجلی ولایت است.
وی تصریح کرد: هجدهم این ماه روز عید غدیر معرفی ولایت الله و نزول آیه اکمال دین است، نزول آیه تطهیر در بیست و چهارم ذی الحجه و روز بعد از آن نیز سوره هل اتی در شأن حضرت علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نازل شده است.
استاد حوزه علمیه مشهد بیان کرد: درس بزرگی که از تفلیق نیمه اول و دوم معارف علوی حاصل می شود آن است که توحید جز از مسیر ولایت به دست نمی دهد راه انحصاریش محمد رسول الله و راه انحصاری رسیدن به رسول الله، امیرالمومنان علی(ع) است در صورتی که از مسیر دیگری برویم به رسول خدا نمی رسیم و اگر به رسولش نرسیم به توحید نمی رسیم.
وی عنوان کرد: حضرت محمد مصطفی(ص) در زندگی تجلی تام توحید بودند، هیچ وقت در زندگی ایشان لفظ «ای کاش» نبود زیرا بر اساس وظایف الهی عمل می کردند، تلخ و شیرین برایشان یکسان بود و خیر را خواست خدا می دانستند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی افزود: امام رضا(ع) در حدیث سلسله الذهب به این موضوع اشاره می کنند که خداوند توحید را حصن حصین خود قرارداده که شرط آن امامت است.
وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به این که ده روز اول ماه ذی الحجه آنقدر مبارک است که خداوند در قرآن کریم چندین بار از آن ها یاد کرده است، گفت: در سوره فجر چنین آمده که «شب های ده گانه که خداوند به آن قسم می خورد همان شب های دهه اول ذی الحجه است».
استاد حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه زیارت بیت الله الحرام در دهه اول این ماه صورت می گیرد، تصریح کرد: حاجیان باید تا ظهر روز نهم خود را به سرزمین عرفات برسانند، شب عید در مشعر و روز عید را در سرزمین منا به جنگ با شیطان پرداخته و با قربانی اظهار تذلل بندگی کنند.
حجت الاسلام رضایی تهرانی خاطرنشان کرد: تجلی توحید در اعمال حج در آغاز این ماه در انحصار حاجیان خانه خدا نیست و سفره پذیرایی خدای متعال برای همه جهان اسلام پهن است که روز عرفه و عید قربان را می توان از نمونه های آن برشمرد.
وی افزود: عرفه منحصر به عرفات نشینان نیست و همه مسلمانان عالم می توانند از بهترین پذیرایی های الهی در این روز بهره مند شود روز عید قربان نیز، منحصر به عرفات نشین ها است و همه مسلمانان با قربانی و عید گرفتن از این مراسم توحیدی بهره مند می شوند.
استاد حوزه علمیه مشهد با اشاره به این که مقام اجتماعی، سیاسی، معنویات، مادیات ممکن اسماعیل هرکس در زندگی باشد، بیان کرد: انسان در عرفه به خداوند نزدیک می شود و در قربان آماده گذشتن اسماعیلش می شود هر کس در زندگی اسماعیلی دارد که نباید محبت حق تعالی در درجه دوم آن قرار گیرد.
وی اظهار کرد: اگر عزیز انسانی در نزد او از خدا عزیز تر شود این اسماعیلش را باید در راه خدا قربانی کند و اگر نتواند از این اسماعیلش بگذرد، به خدا نمی رسد و در همان سطح می ماند.
سخنران حرم مطهر رضوی ابراز کرد: خداوند عنایات زیادی به ما کرده اما نباید این عنایات ما را از صاحب آن دور نماید؛ اموال، فرزند، همسر، اعتبارات اجتماعی عمر و سلامتی نعمت هایی خدایی است و این به دور از انصاف و حق است که نعمت را از صاحب نعمت بیشتر دوست داشته باشیم.
حجت الاسلام رضایی تهرانی مطرح کرد: این درس بزرگی است که به تناسب عید قربان در ماه ذی الحجه از معارف قرآن و عترت می گیریم که با شناخت اسماعیل زندگی آن را قربانی کنیم و طوری آن را در خانه دل جای دهیم که فوق خدا نباشد این معنای توحید است چیزی جز خدا معبود من نیست.
وی افزود: برخی همراه به پرستش خدا قدرت پرستی، مقام و موقعیت پرستی، پول پرستی، زن پرستی دارند، نشانه آن رغبت انسان هنگام پیش آمدن تعارض است که به سمت اسماعیلش میل دارد و به سوی خدا گرایش دارد./1308/201/ب3