۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۲۹۴۳۱۴
پژوهشگر حوزه کودک:

نظام آموزشی باید مراقب کودکان باشد

خبرگزاری رسا ـ نویسنده کتب کودکان، گفت: کودکان ساعات بسیاری را در مدارس سپری می‌کنند که همین اوقات اگر صحیح مدیریت نشود می‌تواند ایجاد آسیب کند.
علي‌اصغر سيدآبادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی‌اصغر سیدآبادی نویسنده، غروب شنبه 18 مهر و در حاشیه نشست آینده، کودک و کتاب، در مرکز کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان، گفت: از سال‌ها پیش در خصوص روزگار حال که زمانی آینده بود مطالعات گسترده‌ای صورت می‌گرفت، مطالعاتی که بیشتر تمرکز آن بر روی رشد جمعیت و نرخ موالید بود.

وی افزود: وقتی در خصوص مطالعات آینده صحبت می‌کنیم باید به مطالعه توصیفی بپردازیم، ضمن این‌که وقتی در خصوص آینده کودک سخن می‌گوییم باید در نظر داشته باشیم که کودکان با فضایی که کودکی نام دارد در دو خط فکری مجزا قابل بررسی هستند.

سیدآبادی در خصوص مفهوم خانواده، ابراز داشت: در روزگار جدید و جهان مدرن بسیاری از مفاهیم دستخوش تغییر شده‌اند، یکی از مفاهیمی که به‌شدت مورد دگرگونی قرار گرفته مفهوم خانواده است، این مفهوم از 100 سال گذشته تا کنون، حتی در ایران نیز متوجه تغییرات فراوانی شده است.

نویسنده حوزه کودک در خصوص عوامل موثر بر زندگی کودکان، ابراز داشت: بهداشت و پزشکی که به تبع آن می‌تواند سن یک جامعه را افزایش دهد می‌تواند بر جریان کودکی یک جامعه تاثیر بگذارد.

وی فقر و شکاف طبقاتی را از موارد دیگری خواند که بر کودکی موثر هستند و ادامه داد: بروز فقر در یک جامعه قطعا به حرکت کودکی ضربه می‌زند، ضمن این‌که می‌تواند بر جریان آموزش کودکان نیز اثر سو بگذارد.

سیدآبادی اضافه کرد: سیستم آموزشی و پرورشی در یک جامعه بسیار مهم است، زیرا کودک ساعات بسیاری در مدارس به‌نوعی محصور است از آنجا خط فکری خود را دریافت می‌کند.

نویسنده حوزه کودک با اشاره به نقش رسانه‌ها، تاکید کرد: رسانه‌ها از جمله پایگاه‌هایی هستند که می‌توانند به‌صورت مستقیم بر جریان کودکی تاثیر بگذارند، زیرا این رسانه‌های در موارد بسیاری حتی هویت‌های محلی و منطقه‌ای را نیز دستخوش تغییر قرار داده‌اند.

سیدآبادی در پایان، گفت: کتاب و جریان تغییرات در کتاب نیز بر اساس مولفه‌های مختلفی در جامعه شکل می‌گیرد که بدون شک یکی از آن‌ها، زمان است./856/202/ب3

ارسال نظرات