۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۹۴۴۱۸

مراسم آغاز سال جدید تحصیلی حوزه علمیه هامبورگ برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم آغاز سال جدید تحصیلی حوزه علمیه هامبورگ با سخنرانی رییس مرکز اسلامی این شهر برگزار شد.
هامبورگ

 

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت‌الله رمضانی، امام جمعه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در مراسم شروع سال تحصیلی جدید حوزه­ علمیه این شهر، که 15 مهرماه با حضوراساتید، روحانیان و طلاب(خواهران و برادران) از ملیت‌های مختلف، برگزارشد با بیان این مطلب ضمن اشاره به انتظارات جامعه از یک طلبه و روحانی واقعی گفت: یک طلبه باید تفقه در دین داشته باشد؛ همان‌طور که امام صادق(ع) فرمودند «إذا أرادَ اللّهُ بِعَبدٍ خَیراً، زَهَّدَهُ فِی الدُّنیا، وفَقَّهَهُ فِی الدّینَ؛ هرگاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد او را نسبت به دنیا بی‌رغبت و نسبت به دین فقیه می‌کند».

 

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با بیان اینکه منظور از تفقه در دین، فهم عمیق از دین است، بیان کرد: اگر طلبه نتواند فقیه باشد، به جمع درست و سالمی نسبت به گزاره‌های دینی نخواهد رسید.

 

آیت‌الله رمضانی ادامه داد: توقع دوم جامعه از یک روحانی، ورع و تقواست؛ البته خود ورع و تقوا نیز ابزار دقت و فهم است. بدون شک طلبه وقتی صاحب تقوا و اخلاص شود، می­‌تواند با رفتار و کردار خود به تبلیغ دین خدا بپردازد.

 

وی عنوان کرد: نکته مهم دیگر این است که انسان باید اول خودش زندگی مؤمنانه داشته باشد و بعد این ایمان را به دیگران منتقل کند. مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت بارها می‌فرمودند که اگر به آنچه می‌دانید عمل کنید، به آنچه نمی‌دانید علم پیدا خواهید کرد؛ لذا در محیط معنوی حوزه افراد به اموری دست پیدا می‌کنند که فقط از سوی خداوند متعال عنایت می‌شود و این لذایذ علمی و معنوی در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود.

 

امام جمعه هامبورگ ادامه داد: در راه تفقه دین نیز باید به منابع وحی و معنویت که همان قرآن و سیره اهل بیت(ع) است دل سپرد و قرآن کریم را باید با زبان قرآن شناخت و سپس معرفی کرد.

 

آیت‌الله رمضانی تأکید کرد: نتیجه تفقه، عمل و تقوی، امنیت و آرامش فرد و جامعه خواهد بود. بنابراین کسی نباید از ترویج آموزه‌های دینی در جامعه به‌ویژه در جوامع غربی ترس و واهمه‌ای داشته باشد؛ چراکه نتیجه ترویج علوم وحیانی و آموزه‌های دینی امنیت و آرامش است.

 

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام ترابی، مدیر آکادمی اسلامی آلمان  طی سخنانی شعار سال تحصیلی جدید را «تئولوژی اسلامی در خدمت جامعه» بیان کرد و افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی می‌فرمایند «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی» اهل بیت(ع) مروجان خردورزی و معنویت، و سرآمد عالمان و حکما هستند. در حقیقت قرآن و عترت هویت بشریت و لنگرگاه عالم هستند.

 

مدیر آکادمی اسلامی آلمان اظهار کرد: این افراط و تفریطی که به اسم اسلام توسط برخی از گروه‌ها ارائه می‌شود، نشان از عدم اعتدال داشته و علت اصلی آن فاصله گرفتن از ثقلین است.

 

حجت‌الاسلام ترابی عنوان کرد: هدیه عالمان ربانی و طلاب علوم دینی به جوامع امروزی معنویت، علم و اعتدال است که بشریت تشنه چنین معارف نابی است./982/ب101/د

ارسال نظرات