۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
کد خبر: ۲۹۴۴۷۷

چند خبر کوتاه از مرکز اسلامی هامبورگ

خبرگزاری رسا ـ برگزاری کنفرانس غدیر خم و امامت در گلزن کِرشن آلمان، آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه هامبورگ، برگزاری صد و پنجاهم و هشمین نشست اسلام شناسی در مرکز اسلامی هامبورگ و برگزاری مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه مِنا در شهرهای مختلف آلمان و کشورهای مجاور از عناوین اخبار کوتاه مرکز اسلامی هامبورگ است.
مرکز اسلامي هامبورگ

به گزارش خبرگزاری رسا، برگزاری کنفرانس غدیر خم و امامت در گلزن کِرشن آلمان، آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه هامبورگ، برگزاری صد و پنجاهم و هشمین نشست اسلام شناسی در مرکز اسلامی هامبورگ و برگزاری مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه مِنا در شهرهای مختلف آلمان و کشورهای مجاور از عناوی اخبار کوتاه مرکز اسلامی هامبورگ است.

 

برگزاری کنفرانس غدیر خم و امامت در گلزن کِرشن آلمان

همزمان با ایام عید سعید غدیر خم، مرکز اسلامی امام علی(ع) گلزن کرشن با همکاری برخی از نهادها و مراکز اسلامی و مجموعه‌های فرهنگی و نیز مجمع جهانی اهل البیت علیهم السلام، اقدام به برگزاری سومین کنفرانس غدیر خم در تاریخ یکشنبه 4/10/2015 در شهر گلزن کِرشن آلمان نمود.

 

عنوان این کنفرانس یک روزه که جمعی از علما، اساتید، فرهیختگان و نیز عموم علاقندان به مکتب اهل البیت علیهم السلام در آن حضور داشتند، «غدیر و صلح جهانی» بود. این کنفرانس شامل برنامه‌های متنوعی از جمله تلاوت قرآن کریم، مداحی مداحان اهل البیت(ع)، اجرای سرود نوجوانان، اجرای موسیقی سنتی، نی نوازی، شعر خوانی و سخنرانی علما  و اندیشمندان اسلامی بود. لازم به ذکر است برنامه‌های این کنفرانس که به زبان ترکی بود، به طور مستقیم از شبکه 14 ترکیه بخش میگردید.

 

یکی از سخنرانان این همایش آیت الله رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه و نماینده مرجعیت اعلای شیعه در آلمان بودند. ایشان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس، از جریان غدیر و ولایت به عنوان تکمیل کننده رسالت انبیای الهی یاد نموده و افزودند: برای اینکه فلسفه غدیر روشن گردد باید فلسفه بعثت و نبو ت پیامبر اکرم(ص) مشخص و روشن گردد. پیامبر اکرم (ص) در رابطه با هدف بعثت خود سه جمله دارند: او ل اینکه «ان ما بُعثت رحمةً» فلسفه بعثت من رحمت بود. دوم اینکه «ان ما بُعثت مُعلُماً» من مبعوث شدم تا معلم کتاب و قانون الهی باشم و سوم اینکه «ان ما بُعثتُ لاتم م مکارمَ الاخلاق» من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانم. به طور قطع یکی از مهم‌ترین وظایف انبیا  الهی و نیز پیامبر اسلام(ص) رشد افراد و تربیت نفوس مستعد است. همچنین آموزش و تعلیم آداب گوناگون حیات درست انسانی همچون ادب نسبت به خود، ادب نسبت به خدا و ادب نسبت به دیگران از برنامه‌های پیامبر(ص) بوده است.

 

پیامبر اکرم(ص) برای نشر محبت و رحمت و برای تعلیم و تربیت بشریت آمده است و برای تحقق این امر باید راه و مسیر و مقصد کاملاً مشخص باشد. شأن تفسیرِ کلام الهی و تبیین دین خدا در ابتدا برای خود پیامبر(ص) می‌باشد و آنحضرت او لین معلم قرآن است. حال سؤال اینست که پس از پیامبر(ص) چه کسی می­تواند این سمت مهم را تصدی گری نماید؟ قطعاً کسی می­تواند عهده دار این امر مهم گردد که از علم و عصمت الهی برخوردار باشد و برای غیرخدا سجده نکرده باشد و امیرالمؤمنین به اعتراف همه صحابه پیامبر(ص) در علم، شجاعت، عبادت، ورع، تقوی، خویشتن داری از بهترین‌ها بوده است و آن حضرت به شهادت قرآن «انفسنا و انفسکم» نفس و جان پیامبر(ص) بوده است.

 

غدیر خم برپا شد تا معلم پس از پیامبر(ص) به بشریت معرفی شود. معرفی این معلم آن قدر مهم بود که به فرموده قرآن کریم اگر این معلم و مربی معرفی نمی­شد، قرآن کاملاً از مسیر خود منحرف می­شد و رسالت پیامبر(ص) به اتمام نمی‌رسید. «یا أَی هَا الر سُولُ بَل غْ مَا أُنزِلَ إِلَیک مِن ر ب ک وَإِن لم تَفْعَلْ فَمَا بَل غْتَ رِسَالَتَهُ»

 

گرچه قران کریم کتابی روشن و روشنگر است، ام آ این به معنای ساده بودن فهم آن نیست و لذا نیاز به مفسری دارد که او نیز روشن و روشنگر باشد، همان گونه که در قرآن کریم تعبیر امام مبین وارد شده است: «وَ کلشی  أَحْصَیْناهُ فِی إِمام مُبِین»

 

اگر انسان می‌خواهد در وادی علم، حکمت و جنت وارد شود، باید از درب آن وارد شود که طبق صریح آنچه در کتب شیعه و سنی آمده است (علیٌ باب العلم ـ علیٌ باب الحکمة ـ علیٌ باب الجن ة) حضرت علی(ع) باب علم، حکمت و جنت است. لذا اگر جریان غدیر و این اراده الهی توسط همه مردم مقبول و پذیرفته می­شد و علی علیه السلام به عنوان معلم بزرگ بشریت، در جایگاه خود قرار می‌گرفت، هیچ انسانی منحرف نمی‌شد.

 

ولتر فیلسوف معروف فرانسوی میگوید: آخرین اراده محم د(ص) اتفاق نیفتاد و اگر انجام می‌پذیرفت هیچ کس منحرف نمی­شد. امام شافعی از امامان اهل سنت نیز می­گوید: در بین صحابه آنکه برترین مقام را داشته است علی بین ابیطالب (ع) است.

 

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از عید سعید غدیر به عنوان عید همه مسلمانان یاد کرده و افزودند: این که گفته شود عید غدیر خم، فقط عید شیعیان است درست نیست و تعبیر دقیق و صحیح همان است که پیامبر(ص) فرموده‌اند که: « یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی» بدون شک اگر پیامبر(ص) بخواهد از سوی خدا کسی را برای هدایت مردم معرفی کند بهترین فرد را معرفی می­کند. غدیر نه برای اختلاف امت اسلامی بلکه برای وحدت جوامع اسلامی آمده است. اگر مسلمانان بر اساس پیام غدیر عمل می‌کردند، ما امروز شاهد وحدت جامعه اسلامی بودیم. همانطور که فرمودند: « إمامَتَنا أماناً لِلفرقة» خیلی‌ها می‌خواستند از غدیر فاصله بگیرند تا به مقاصدشان برسند چون با فاصله گرفتن از غدیر می‌توانستند اسلام را واژگون جلوه دهند.  

 

یکی از پیام‌های غدیر اینست که اگر خواسته خدا و پیامبر(ص) درست انجام می‌شد، تفسیر و تبیین دین همان یک تفسیر بیشتر نبود. شما می دانید تا زمانی­که پیامبر(ص) در قید حیات بودند، غیر از تفسیر پیامبر(ص) تفسیر و تبیین دیگری نسبت به آموزه‌های قرآن و اسلام وجود نداشت و این سِمَت روشنگری بعد از پیامبر (ص) به امیر المومنین (ع) سپرده شده است. لذا غدیر آمده است تا مردم از حق دور نشود چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: « علی مع الحق و الحق مع علی یدور الحق معه حیثما دار»

 

آیت الله رمضانی در پایان سخنان خود ضمن ابراز تأسف از حادثه دلخراش «مِنا» اظهار داشتند: شهر مک ه که متعلق به همه مسلمانان است، مدیریت آن نیز باید به همه مسلمانان سپرده شود. متاسفانه امسال در مک ه مکرمه که خانه امن الهی است و حتی به یک پشه نباید آزار برسد، حاجیان و ضیوف الرحمن را زنده زنده با بولدیزر داخل کانتینرها کردند. در شرایط عادی ایام حج ممکن است احیاناً بر اثر ازدحام جمعیت، 15 یا 20 نفر از دنیا بروند ولی اینکه 4000 و 5000 نفر در چند ساعت از دنیا بروند، این قطعاً از سو  تدبیر و بی کفایتی دولت سعودی است. متاسفانه برخی از پادشاهان کشورهای اسلامی نیز امسال بر خلاف سال­های قبل در رابطه با حج به شاه عربستان تبریک گفتند و حال آنکه جای این پرسش هست که آیا واقعاً این وضعیت موفقیت بوده است و جای تبریک دارد؟

 

 

آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه هامبورگ 2015ـ 2016

 حوزه علمیه هامبورگ که از سال 2013 شروع به کار کرده است، روز چهارشنبه 7 اکتبر 2015 برای ترم جدید آغاز به کار نمود.

 

مراسم شروع سال تحصیلی جدید با حضور اساتید، روحانیون و طلاب (خواهران و برادران) از ملیتهای مختلف، آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و میهمانان ویژه این مراسم از جمله حجت الاسلام والمسلمین محمد باقر انصاری از دفتر مرجعیت اعلای شیعه، حجت الاسلام والسملین دکتر رجایی از جامعة المصطفی العالمیة برگزار شد.

 

در این حوزه علاوه بر حلقه درس طلاب مبتدی، برای روحانیان و فضلای هامبورگ نیز درس خارج فقه وجود دارد. یادآور می‌شود مدارک این حوزه مورد تأیید جامعه المصطفی العالمیه قم می‌باشد.

 

این مراسم که شامل برنامه‌های تلاوت قرآن کریم، سخنرانی اساتید محترم، اهدا  جوایز به طل آب برگزیده سال تحصیلی قبل و ارائه گزارش تصویری از فع الیت­های آموزشی سال گذشته توسط طلا ب حوزه علمیه هامبورگ بود.

 

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط آقای علی رمضانی، استاد قرآن آکادمی اسلامی آغاز گردید و در ادامه مدیر آکادمی اسلامی آلمان حجت الاسلام والمسملین دکتر ترابی ضمن خوش آمدگویی به حاضران به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

ایشان با اظهار خوشحالی فراوان از حضور طلاب با انگیزه جدید الورود به این حوزه مبارکه ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های درسی آکادمی در سال تحصیلی جدید اظهار داشتند: بحمدالله با تلاش­هایی که در دو سال اخیر صورت گرفته و نیز با حمایت‌های مرکز اسلامی هامبورگ و جامعة المصطفی العالمیة، برنامه‌های آکادمی و حوزه علمیه آن از رشد کمی و کیفی بسیار خوبی برخوردار بوده و جمعیت طلاب حوزه نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.

 

ایشان در ادامه با اشاره به آیه شریفه «إِن مَا یخْشَی الل هَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَا  (فاطر، 28)» شعار سال تحصیلی جدید را «تئولوژی اسلامی در خدمت جامعه» بیان نموده و افزودند: کجایند علمایی که فقط از خدا می‌ترسند و حقایق را نمی‌پوشانند. علمای راستین ثابت قدم بوده و کسی نمی‌تواند آن‌ها را تهدید و تطمیع نماید. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی» اهل البیت(ع) مرو جان خردورزی و معنویت هستند و سرآمد عالمان و حکما می‌باشند. در حقیقت قرآن و عترت هویت بشریت و لنگرگاه عالم هستند. این توحش و افراط و تفریطی که به اسم اسلام توسط برخی از گروه‌ها ارائه می‌شود، نشان از عدم اعتدال داشته و علت اصلی آن فاصله گرفتن از ثقلین است. هدیه عالمان ربانی و طلاب علوم دینی به جوامع امروز جهان، معنویت، علم و اعتدال است که بشریت تشنه چنین معارف نابی است.

 

سخنران بعدی این مراسم آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بودند. ایشان ضمن ابراز خرسندی از شروع سال تحصیلی جدید و تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش­های مدیر آکادمی اسلامی آلمان افزودند: لازم است تشکر کنیم از زحمات حجت الاسلام والمسلمین دکتر ترابی که هم متخص صانه و هم متعه دانه وارد این عرصه مهم تربیتی شده‌اند و بر اساس اخلاصی که در کار داشته و دارند امروز ثمره آن را می‌بینند. بسیار واضح و روشن است که این حرکت بزرگ مانند هر حرکت بزرگ دیگری برای ماندگاری نیاز به توانمندی، تخص ص و صبغه الهی دارد که قرآن کریم می‌فرماید: «صِبْغَةَ الل هِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ الل هِ صِبْغَةً»

 

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات جامعه از یک طلبه و روحانی واقعی اشاره کرده و افزودند: یک طلبه باید تفق ه در دین داشته باشد؛ چراکه امام صادق(ع) فرمودند: « اذا أراد الله بعبدٍ خیراً زه ده فی الدنیا و فق هه فی الدین. هرگاه خدا خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به دنیا بی رغبت و نسبت به دین فقیه می‌نماید.» منظور از تفق ه در دین نیز فهم عمیق از دین است. اگر طلبه نتواند فقیه باشد، به جمع درست و سالمی نسبت به گزاره‌های دینی نخواهد رسید.

 

توق ع دوم جامعه از یک روحانی، ورع و تقواست. البته خود ورع و تقوا نیز ابزارِ دقت و فهم است. بدون شک طلبه وقتی صاحب تقوا و اخلاص شود، می­تواند با رفتار و کردار خود به تبلیغ دین خدا بپردازد.

 

نکته مهم دیگر اینست که انسان باید او ل خودش زندگی مؤمنانه داشته باشد و بعد این ایمان را به دیگران منتقل کند. در روایت آمده است: «مَنْ تعلم الْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ علم لِل ه دُعِیَ فی مَلَکُوتِ السَ مواتِ عَظیماً» مرحوم آیت الله العظمی بهجت بارها می‌فرمودند که اگر به آنچه می­دانید عمل کنید، به آنچه نمی‌دانید علم پیدا خواهید کرد چنانکه در روایت نیز داریم که: « من عمل بما علم ورثه الله علم ما لم یعلم » لذا در محیط معنوی حوزه افراد به اموری دست می‌یابند که فقط از سوی خدای متعال عنایت می‌شود و این لذائذ علمی و معنوی در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شود.

 

در این راه تفقه دین نیز باید به منابع وحی و معنویت که همان قرآن و سیره اهل البیت علیهم السلام است دل سپرد و قرآن کریم را باید با زبان قرآن شناخت و سپس معرفی نمود. زبان قرآن اهل البیت علیهم السلام هستند. اگر قرآن بدون تفسیر اهل البیت علیهم السلام که زبان قرآن هستند، مورد بهره برداری قرار گیرد، نتیجه ای جز افراط و تفریط نخواهد داشت.

 

نتیجه این تفق ه و عمل و تقوی نیز امنیت و آرامش فرد و جامعه خواهد بود. لذا کسی نباید از ترویج آموزه‌های دینی در جامعه خصوصاً در جوامع غربی ترس و واهمه ای داشته باشد؛ چراکه نتیجه ترویج علوم وحیانی و آموزه‌های دینی امنیت و آرامش است.

 

من به شما طلاب حوزه علمیه هامبورگ که توفیق حضور در مدرس معارف امام صادق(ع) را یافته‌اید تبریک می­گویم. این را بدانید که این توفیق بزرگی است که خداوند به دوستان و مومنان واقعی عنایت می‌کند. خیلی‌ها شب‌ها بیدارند اما توفیق به زبان آوردن نام حق را ندارند بخاطر موانعی که برای خود ایجاد کرده‌اند. خیلی‌ها علاقه به یادگیری معارف اسلام ناب محمدی را دارند ام آ امکان حضورشان در این نوع محافل و مراکز علمی و معنوی نیست. خوشا به حال شما که در این میدان سربازی امام زمان (عج) حضور پیدا کرده‌اید و آماده‌اید با تمام قوا به امر علم آموزی و مجه ز شدن به سلاح علم و معنویت اقدام نمایید.

 

سخنران دیگر این جلسه حجت الاسلام والمسلمین محم دباقر انصاری، امام اسبق مرکز اسلامی هامبورگ بودند. ایشان ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به طلا ب و اساتید، با اشاره به آیه 2 سوره مبارکه جمعه، هدف از تعلیم و تربیت در اسلام را تزکیه نفس بیان نموده و افزودند: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «هُوَ آل ذِی بَعَثَ فِی الْأُم ی ینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَیزَک یهِمْ وَیعَل مُهُمُ الْکتَابَ وَالْحِکمَةَ وَإِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» اوست که در میان مردم بی‌سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگی‌های فکری و روحی پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، آنان قطعاً پیش از این در گمراهی آشکاری بودند. هدف اصلی از تعلیم و تربیت و طلبه شدن تزکیه و تعلیم معارف دین خداست که انبیا  الهی نیز به همین دلیل مبعوث شده‌اند.

 

ایشان در ادامه از معرفت و شناخت خداوند به عنوان اولین مرحله طلبگی یاد نموده و افزودند: اولین مرحله طلبگی خداشناسی است. پیامبر اکرم(ص) می­فرمایند: « أو لُ العلم مَعرفةُ الجَب آر و آخرُ العلم تَفویضُ الأمر الیه » اگر غیر از این باشد انسان هم خودش منحرف می­شود و هم جامعه را آلوده می­کند. « اذا فسَد العالِم فسَد العالمَ ». برای بهره مندی مناسب از فضای حوزه علمیه مطالعه کتاب‌هایی چون منیة المرید و آداب المتعلمین بسیار شایسته و بلکه بایسته است که جز  دروس حوزه باشد.

 

عزیزان من بدانید که این راه، راه انبیا و صلحا و بزرگان است و شما با سایرین متفاوت هستید. لذا رفتار و سلوک شما باید برای دیگران الگو و اسوه باشد و سعی کنید به فرموده قرآن کریم «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» باشید. حضور شما، حرف و سکوت شما، خوردن و پوشش شما، همه و همه الگوی دیگران است.

 

اگرچه به شکل کلی تحصیل علوم دینی برای کسانی که واجد شرایط هستند واجب کفایی است؛ ام آ با توج ه به ضرورت بسیار زیادی که امروزه نسبت به کسب معارف صحیح اسلام و قرآن وجود دارد، برخی از مراجع معظم تقلید حکم به واجب عینی بودن طلبگی برای واجدین شرائط داده‌اند، چراکه مَن بِه الکِفایه موجود نیست.

 

این راه سربازی امام زمان(عج) است و توفیق بسیار بزرگی برای شماست که خدا نسبت به شما عنایت داشته است که حتماً بخاطر سابقه و عملکرد شایسته شما بوده است.

 

بدیهی است شکر هر نعمتی به حسب خودش می‌باشد و شکر طلبگی تزکیه، رشد معنوی و نیز تفق ه و تعلیم خوب دین است. بالاخص در این کشورهای غربی که متاسفانه با گسترش فحشا و منکرات و زرق و برق دنیای مادی دین و امور دینی به شد ت مورد تضعیف واقع شده و در حاشیه زندگی مردم قرار گرفته است.

 

در پایان تشکر می‌کنم از امام و مدیر محترم مرکز اسلامی هامبورگ و دوستان و یاران پر انگیزه و پرکار ایشان که این بار گران را بر دوش کشیده‌اند و امیدواریم که به شایستگی نیز به سر منزل مقصود برسانند.

  

برگزاری صد و پنجاهم و هشمین نشست اسلام شناسی در مرکز اسلامی هامبورگ

 صد و پنجاهم و هشمین نشست اسلام شناسی با موضوع اسلام و حقوق بشر در مرکز اسلامی هامبورگ با سخنرانی آیت الله رمضانی برگزار شد.

 

متن سخنرانی آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 الحمد لله رب العالمین و الحمد لله الذی لا مُضاد له فی مُلکه و لا مُنازِعَ لَهُ فی أمره. الحمدالله الذی لا شریک لَهُ فی خلقه ولا شبیه لَهُ فی عَظَمَتِه (جز  من دعا  الإفتتاح) وصلی الله علی سید نا ونبی نا محم د صلی الله علیه وعلی آله الطاهرین واصحابه المنتجبین.

 

عبادالله ! أُوصیکم و نفسی بتقوی الله و ات باع امره و نهیه.

 

در رسالة الحقوق امام سجاد(ع) که در آن یک دوره فشرده از مباحث حقوق اخلاقی و انسانی آمده است، می‌توان به دقیق‌ترین مباحث مربوط به کرامت انسان دست یافت. ایشان در ابتدا به این مقدمه اشاره فرموده‌اند که در هر حرکتی که از انسان صادر می‌شود و در هر عضوی از اعضای بدن انسان، حقی وجود دارد که برخی از آن‌ها بر بعضی دیگر برترند و ادای هر یک از آن حقوق ـ از حق خداوند و حق هر یک از اعضا  و افعال و اعمال گرفته تا حقوق مربوط به جامعه مانند حق رفیق و خویشاوند و زیردستان و حاکمان عادل و ... ـ می‌تواند در نظم و امنیت و تحقق آرمان­های بشری نقش مهمی را ایفا  کند.

 

امام سجاد(ع) پس از مرور اجمالی بر او لین و مهم‌ترین حق که حق خداوند است، به حق النفس اشاره فرمودند: «وَ أَم آ حَقُ نَفْسِک عَلَیک فَأَنْ تَسْتَوْفِیهَا فِی طَاعَةِ الل هِ فَتُؤَد ی إِلَی لِسَانِک حَق هُ وَ إِلَی سَمْعِک حَق هُ وَ إِلَی بَصَرِک حَق هُ وَ إِلَی یدِک حق‌ها وَ إِلَی رِجْلِک حق‌ها وَ إِلَی بَطْنِک حَق هُ وَ إِلَی فَرْجِک حَق هُ وَ تَسْتَعِینَ بِالل هِ عَلَی ذَلِک؛ و اما حق نفست بر تو آن است که به تمام و کمال، آن را در راه اطاعت خدا قرار دهی، پس ادا  نمایی به زبان و گوش و چشم و دست و پا و شکم و دامنت حقوقشان را و در ادا  حق آن‌ها از خداوند کمک بجویی. و البته برای اینکه این حقوق به درستی ادا  شود باید از خداوند کمک گرفت تا توفیق ادای همه حقوق را داشته باشی».

 

در قرآن کریم واژه نفس به صورت مکر ر و به معانی مختلف از جمله به معنای روح، ذات و قلب و باطن به کار رفته است. در زبان حکما ، نفس به سه قسم تقسیم می‌شود: نفس نباتی، نفس حیوانی و نفس انسانی. همچنین به اعتبار مراتب و حالاتی که برای نفس به وجود می‌آید، چه از نظر درجه و کمال و چه از نظر سقوط و پستی، نامی نهاده شده است؛ مثلاً از جهت میل شدید به لذات و شهوات حیوانی، «نفس ام اره» اطلاق می‌شود و از آن جهت که اعمال زشت در نظرش به واسطه غلبه شهوات زیبا می‌آید «نفس مُزی نه» گفته می‌شود و از آنرو که حیله و تسویل برای انجام مقاصد حیوانی می‌انگیزد و جلوه‌های دروغی در عمل از خود نشان می‌دهد «نفس مُسو له» نامیده می‌شود و از آن جهت که پس از انجام کار زشت به فطرت رجوع و بازگشت می‌نماید و خود را ملامت می‌کند آن­را «نفس لو امه»، می‌نامند و زمانی که قوای شهوت و غضب را تعدیل کند و به لذات عقل روی آورد به آن «نفس مطمئنه» گفته می‌شود و زمانی که به مقام تسلیم و رضای معشوق برسد و میل خود را فانی در خواسته محبوب و معشوقش نماید نفس «راضیه» و «مرضیه» گفته می‌شود. البته نفس راضیه اعلام رضایت از جانب بنده است به هر آنچه که خداوند حکم کند و «مرضیه» اعلام رضایت از جانب خداوند بزرگ است نسبت به بنده‌ای که به چنین جایگاهی رسیده « رَضِی الل هُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ» و آنگاه است که مخاطب به این خطاب الهی می‌شود: « یا أَی تُهَا آلن فْسُ الْمُطْمَئِن ةُ ارْجِعِی إِلی رَب ک راضِیةً مَرْضِی ةً- فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جنتی ».

 

در قرآن نیز به این مراحل گوناگون اشاره شده است. از اینرو وقتی انسان میل به لذات داشته باشد چنین حالی را قرآن «ام اره» می‌نامد که همیشه انسان را در مسیر زشتی‌ها که منشأ نفسانی دارد فرمان می‌دهد و باید از دست نفس ام اره به خدا پناه برد چه اینکه قرآن کریم می‌فرماید: «وَ ما أُبَر ئُ نَفْسی إِن آلن فْسَ لَأَم ارَةٌ بِالس و  إِلا ما رَحِمَ ربی إِن ربی غَفُورٌ رَحیم؛ من نفس خود را تبرئه نمی‌کنم چون پیوسته امر ک ننده به بدی‌ها است، اگر چه توفیق خودداری از گناه از طرف خداوند به من برسد». و در آیه دیگر می‌فرماید: «وَ أَم آ مَنْ خافَ مَقامَ رَب هِ وَ نَهَی آلن فْسَ عَنِ الْهَوی فَإِن الْجَن ةَ هِی الْمَأْوی»

 

همین نفس گاهی به مرحله‌ای می‌رسد که کارهای زشت و بد را در مقابل انسان زینت می‌دهد و حتی انسان را برای انجام دادنش ترغیب می‌کند. قرآن نمونه‌هایی از آن را یادآور می­شود از جمله در رابطه با یوسف و برادرانش و یا داستان قوم حضرت موسی که بیانگر تسویل و زینت دادن نفس به زشتی‌ها است.

 

قرآن به حالات دیگر نفس نیز اشاره می‌کند که همواره انسان را نسبت به انجام کارهای زشت و بد ملامت می‌کند و چه بسا این همان وجدان اخلاقی باشد که می‌خواهد به او کمک کند تا به دنبال زشتی­ها نرود؛ زیرا همواره یادآوری می‌کند آنچه را انجام پذیرفته زشت و نازیبا است. به همین جهت قرآن به این مرحله از نفس قسم یاد می‌کند و می‌فرماید: «لا أُقْسِمُ بِیوْمِ الْقِیامَة وَ لا أُقْسِمُ بِالن فْسِ الل و امَة» سوگند به روز قیامت و سوگند به نفس ملامت کننده انسانی از گناه.

 

آنچه که در تعبیر امام سجاد(ع) آمده این است که باید به درستی نفس را شناخت و در تربیت آن تلاش کرد؛ زیرا اگر نفس آدمی در مسیر صحیح تربیت قرار نگیرد، انسان تمام جایگاه حقیقی خود را از دست می‌دهد.

 

مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه مِنا در شهرهای مختلف آلمان و کشورهای مجاور

 مراکز اسلامی شهرهای مختلف آلمان از جمله هامبورگ، برلین، فرانکفورت، مونیخ، بوخوم و نیز شهرهای لاهه در هلند و بروکسل در بلژیک که از ملیت‌های مختلف می‌باشند، به درخواست رییس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه، مراسم بزرگداشت جان باختگان حادثه منا را برگزار کرددند.

 

بدین مناسبت مرکز اسلامی هامبورگ در روز پنجشنبه 8 اکتبر 2015 مراسم باشکوهی را با حضور جمع کثیری از مسلمانان و شخصیت­های علمی و فرهنگی از ملّیت های مختلف آلمانی، ایرانی، ترکی، افغانی، پاکستانی، لبنانی و عراقی برگزار نمود. شایان ذکر است این مراسم همزمان به زبان­های آلمانی و ترکی نیز ترجمه می‌شد.

 در این مراسم شرکت کنندگان ابتدا همنوا با مداح اهل البیت(ع) دعای کمیل را زمزمه نموده و در ادامه نماز جماعت مغرب و عشا  را به امامت آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ اقامه کرددند.

 

 مراسم بزرگداشت در سالن گفت‌وگوی ادیان و مذاهب با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز گردید و در ادامه کلیپ تصویری بسیار تأثیرگذاری در رابطه با مراسم حج و حادثه مِنا به نمایش گذاشته شد.

 

سخنران این مراسم استاد رحیم پور ازغدی از محققین و اندیشمندان اسلامی بودند. ایشان ضمن تسلیت و ابراز تأسف از حادثه دلخراش مِنا، از بی کفایتی، بی لیاقتی و سو  تدبیر مسئولین سعودی در بروز این واقعه غم انگیز ابراز تأسف نموده و افزودند: جلسه امروز ما در هامبورگ که در آن مسلمانان از ملیت­های مختلف حضور دارند را نباید فقط به عنوان جلسه ختمی برای جان باختگان حادثه مِنا نام گذاری نمود بلکه این گردهمایی باید مراسم ختمی برای جهل و دیکتاتوری باشد. اگرچه قربانیان این فاجعه بزرگ در بهترین زمان و مکان از دنیا رفته‌اند و به لقا  الله رسیده‌اند امّا سؤال اصلی این است که چرا باید حاجیان بیت الله الحرام به این وضع فجیع قربانیِ بی کفایتی و سو  تدبیر مسئولین سعودی شوند. متاسفانه بیش از 40 کشور اسلامی در این واقعه جان­گداز هموطنان خود را از دست داده‌اند. برخی از کشورها 10 نفر، برخی 20 نفر، برخی 50 نفر و برخی صدها قربانی داده‌اند. البته هنوز برخی از حجاج مفقود الاثر هستند. مقامات سعودی یک بار آمار کشته شدگان را تا 4000 هزار نفر اعلام کردند ولی بعد حرف خود را پس گرفتند. متاسفانه عدّه ای از حجاج بدون اینکه اصلاً شناسایی شوند و بدون نام و نشان دفن شدند و البته از همه این‌ها بدتر بایکوت خبری و سانسور اطلاعت مربوط به این حادثه است.

 

ایشان در بخش دیگری از سخنانانشان از موسم حج به عنوان عالی‌ترین ملاک معنویت و صلح یاد کرده و افزودند: اندیشمندان و حتی متفکّران غیرمسلمان، وقتی مراسم عظیم حج را بررسی و تحلیل می‌کنند، حج را برترین نماد معنویت و صلح می­دانند که در دنیا بی نظیر است. تا آنجا که برخی از فرقه‌های دیگر نیز سعی کردند چنین مراسمی را در ابعاد دیگری برای پیروان خود شبیه سازی نمایند امّا هیچ گاه نتوانستند آئینی شبیه آنچه در مراسم حج ابراهیمی انجام می‌شود، تدارک ببینند.

 

در مراسم حج لباس‌ها یکدست و سفید و دوخته نشده مانند کفن است. همه حاجیان همسان و یکسان‌اند. بدون اینکه ملیت، نژاد، زبان و جایگاه اجتماعی، سیاسی و علمی افراد مورد توجه باشد. حاجی وقتی محرم می‌شود صلح با خدا، صلح با خود و صلح با جهان را تعهد می­کند و حتی با حیوانات موذی هم نمی‌تواند برخورد خشن داشته باشد. در واقع احرام، نفی مطلق خشونت است.

 

چرا در منا گوسفند قربانی میشود؛ چون قرآن کریم می‌گوید هیج انسانی حتی به نام دین و برای خدا نباید قربانی شود، آنوقت در منا که حتی چاقوی ابراهیم(ع) هم نمیبُرد، به این وضع فجیع و بلکه مسخره، انسان­های بی­گناه قربانی می­شوند. همه دنیا با تعجب می گویند که این چطور عبادتی است که همه ساله عده ای انسان زیر دست و پا لِه می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند. این بیش از یک عمل عبادی یک خودکشی دسته جمعه است.

 

حجی که سمبل نظم و هماهنگی و عشق است و برای انجام آن چند میلیون انسان از کل دنیا کنار هم می‌آیند و در یک جهت واحد، حول خانه خدا میگردند؛ متاسفانه با بی کفایتی به مظهر بی نظمی تبدیل شد به طوریکه امروز برخی از مردم از رفتن به حج خوف و بیم دارند./998/ت302/ی

ارسال نظرات