۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۹۴۷۰۳

بزرگداشت شهدای فاجعه منا در شهرهای مختلف اروپا برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم بزرگداشت شهدای فاجعه منا، طی روزهای گذشته در شهرهای مختلف اروپایی با حضور مسلمانان ملیت‎های مختلف برگزار شد.
حادثه منا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراکز اسلامی شهرهای مختلف آلمان از جمله هامبورگ، برلین، فرانکفورت، مونیخ، بوخوم و همچنین شهرهای لاهه در هلند و بروکسل در بلژیک، مراسم بزرگداشت جان باختگان فاجعه منا را با حضور ملّیت­ های مختلف برگزار کردند.


 
مرکز اسلامی هامبورگ در مراسم باشکوهی با حضور جمع کثیری از مسلمانان و شخصیت­‌های علمی و فرهنگی از ملّیت های مختلف آلمانی، ایرانی، ترکی، افغانی، پاکستانی، لبنانی و عراقی، یاد شهدای فاجعه منا را گرامی داشت.


 
در این مراسم که همزمان به دو زبان آلمانی و ترکی نیز ترجمه می شد، دکتر رحیم پور ازغدی ضمن تسلیت و ابراز تأسف از حادثه دلخراش منا، از بی کفایتی، بی لیاقتی و سوء تدبیر مسؤولان سعودی در بروز این واقعه غم انگیز ابراز تأسف کرد.


 
وی با ابراز تأسف از اینکه بیش از 40 کشور اسلامی در این واقعه جانگداز هموطنان خود را از دست داده‌اند، گفت: گرچه قربانیان این فاجعه بزرگ در بهترین زمان و مکان از دنیا رفته اند و به لقاء الله رسیده اند، امّا سوال اصلی اینست که چرا باید حاجیان بیت الله الحرام به این وضع فجیع قربانیِ بی کفایتی و سوء تدبیر مسؤولان سعودی شوند.


 
ازغدی خاطرنشان کرد: حجّی که سمبل نظم و هماهنگی و عشق است و برای انجام آن چند میلیون انسان از کل دنیا گردهم می آیند و در یک جهت واحد، حول خانه خدا می­گردند، متاسفانه با بی کفایتی آل سعود، به مظهر بی نظمی تبدیل شد به طوری که امروز برخی از مردم از رفتن به حج خوف و بیم دارند.


 
در ترکمنستان نیز مراسم بزرگداشت جانباختگان حادثه منا و ترحیم حاج حسن حسینی‌مقدم، سرکنسول کشورمان در مرو، به همت رایزنی فرهنگی ایران، در عشق آباد برگزار شد.


 
در این مراسم که با حضور کارکنان سفارت و رایزنی فرهنگی ایران در ترکمنستان، معلمان، فارسی‌آموزان رایزنی فرهنگی کشورمان، تجار ایرانی مقیم و همچنین تعدادی از مسلمانان و شیعیان عشق‌آباد حضور داشتند، "رسول اسماعیل‌زاده"، رایزن فرهنگی کشورمان در ترکمنستان درگذشت مظلومانه حجاج ایرانی و مرحوم حاج حسن حسینی‌مقدم را تسلیت گفت و اظهار کرد: این حادثه خونین برای کل جهان اسلام یک فاجعه بزرگ محسوب می‌شود و با توجه به شواهد و قراین و بررسی جوانب امر و شرایط محیطی، به وضوح روشن است که بی‌مسؤولیتی مسؤولان عربستان سعودی و عدم مدیریت صحیح و یا مدیریت سوء و غرض‌آلود آنان سبب این حادثه شده است./982/ب101/د

ارسال نظرات