۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸
کد خبر: ۲۹۴۷۲۳

هیأت‌های مذهبی متعهد به رعایت منشور اخلاقی می‌شوند

خبرگزاری رسا ـ معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشستی خبری با رسانه‌های جمعی با موضوع اعلام اولویتها و برنامه‌های محرم ۱۴۳۷ هجری قمری گفت: هیأت های مذهبی متعهد به رعایت منشور اخلاقی می شوند.
روحاني نژاد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد در ابتدای این نشست گفت: برای اینکه بتوانیم ایام سوگواری امام حسین (ع) را در سراسر کشوربه صورت مطلوب برگزار کنیم، برنامه ریزی های ویژه ای انجام داده ایم.

 

ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت های مذهبی که مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در سال 86 است جهت ساماندهی به مناسبت های مذهبی تشکیل شده است. بعد از این مصوبه سازمان ماموریت یافت این ستاد را شکل بدهد که امروز این ستاد در250شهرستان فعال است.

 

وی ادامه داد: امسال احساس کردیم که باید همایش ستاد  شئون فرهنگی را با مسئولین این ستاد در استان ها برگزار کنیم که این کار انجام شد و در این نشست ها کارکردهای گذشته ستاد مورد بررسی قرار گرفت. خوشبختانه مجموعه ستادهای ساماندهی شئون فرهنگی در سراسر کشور فعال هستند.

 

روحانی نژاد تصریح کرد: این ستاد با حضور همه نهادهای فرهنگی وحتی مردمی فعال است که به تناسب شهرستان ها و استان ها مصوباتی دارند. مصوبات این ستاد در سطح ملی هم قابل اجراست. این ستاد در آستانه محرم بیانیه ای صادر کرده است که در حقیقت 15 راهکار و راهبرد در آن هست و به دست همه هیئات مذهبی،مساجد و تکایا و... خواهد رسید.

 

وی افزود: ما شعار محرم امسال را با توجه به منویات مقام رهبری همدلی با حسین(ع) و همزبانی با زینب(س) نامیده ایم و با این شعار در سراسر کشور مجموعه فعالیت های محرم را آغاز می‌کنیم.

 

معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان اضافه کرد:جهت توجیه هیئات مذهبی و مداحان امسال بیش از هزارهمایش در آستانه محرم در سراسر کشور بدون هیچ اعتبار دولتی برگزار شده است. در این همایشها اولویت‌های لازم برای کار فرهنگی و فرهنگ بررسی می‌شود. بسیاری از دستگاه ها مانند ناجا و آتشنشانی و غیره در این همایشها حضور پیدا می‌کنند.علاوه براینها برخی از چهره های فرهنگی و هنری هم در این همایش ها حضور دارند. برخی از این همایش ها اجرا شده است و برخی هم در حال اجراست.

 

وی با اشاره به این که سازمان تبلیغات اسلامی در 420 شهرستان کشور دارای دفتر است، گفت: همه این دفاتر با کانون مداحان و شعرای آیینی و شورای هیئات مذهبی در ارتباط هستنند. منشور اخلاقی هیئات مذهبی هم تهیه شده و به ادارات کل تبلیغات اسلامی ابلاغ شده است.هیئات مذهبی از این پس متعهد می شوند که بر اساس این منشور اقدام کنند.

 

روحانی نژاد در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:  91 هزار هیئت مذهبی  از سازمان تبلیغات اسلامی مجوز فعالیت گرفته اند که همه در طول محرم و صفر فعال اند. ما در همایش های توجیهی تاکید کرده ایم که فعالیت هیئات مذهبی حتما با محوریت مساجد و اجرای برنامه های قرآنی باشد. همچنین اقامه نماز جماعت در هیئات جز برنامه های اصلی ماست. 

 

وی در ادامه با اشاره به الویت های تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی گفت:  بیش از 50 هزار نفر ملبغ در ماه محرم در مناطق شهری و روستایی با محوریت مساجد و حسینیه ها به تبلیغ و فعالیت های مذهبی و دینی می پردازند. اولویت های تبلیغی ما شامل این موارد می‌شود: تببین گفتمان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، تببین شعار سال، عفاف  و حجاب، توافق هسته ای، اقتصاد مقاومتی و تببین راه های نفوذ آمریکا در کشور

 

روحانی نژاد همچنین یادآور شد: توصیه ما این است که هیئات خانگی گسترش یابد و در برج ها و آپارتمان ها هم این امر صورت بگیرد تا فضای کشور را در این ایام با مراسم امام حسین(ع) حسینی کنیم. تلاش ما در جهت محتوا بخشی و غنا بخشی به مجالس عزاداری است و سعی می‌کنیم جلوی خرافات و موهوماتی که بعضاً در عزاداری های ما رسوخ کرده است، گرفته شود و از حرکت هایی مانند قمه زنی که فتوای  حرمت آن داده شده، جلوگیری شود.

 

وی افزود: ناجا با این قبیل از سوگواری ها که احیاناً مزاحمتی برای مردم داشته باشد، برخورد می‌کند. همچنین از صوت های آزار دهنده هیئات پیشگیری خواهد شد.ما از مردم توقع داریم که حضورشان متناسب شأن آقا سیدالشهدا(ع) باشد. توصیه می‌کنیم که در تمام کشور و در شهرستانهای مختلف مراسم در تمام نقاط باشد و فقط محدود به یک نقطه خاص نباشد.

 

روحانی نژاد با اشاره به حادثه تلخ منا گفت: آنها خیلی تلاش داشتند که جان باختگان را به کشورها برنگردانند، چرا که ترس داشتند که افکار عمومی علیه آنها شوریده شود. اما با درایت مقام معظم رهبری این جو شکسته شد و فرصتی ایجاد شده است که مبلغین به معرفی بهتر و بیشتر وهابیت بپردازند و  بی تدبیری آل سعود را به مردم نشان دهند. همچنین مبلغین باید به بیان و معرفی تشیع لندنی بپردازند چرا که همان اندازه که آل سعود و وهابیت مضر است تشیع لندنی هم مضر است.

 

وی در پایان افزود: این گروه ها همان راهی را می روند که تکفیری ها می روند و در هیچ کدام از ادیان توصیه به توهین به ادیان نشده است. مبلغین باید مراقبت کنند که این گروه ها به هیئات مذهبی نفوذ نکنند. بلکه روح حماسی انقلاب امام حسین(ع) به مردم شناسانده شود./1325/د101/ی

 

منبع: روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی

ارسال نظرات