۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۹۴۷۸۷

بیان ویژگی‎ها واجدان شرایط افتا از سوی مفتی مصر

خبرگزاری رسا ـ مفتی مصر با اشاره به شرایط لازم برای صدور فتوای شرعی و نبود این شرایط در نزد برخی مدعیان علم تاکید کرد که عصر حاضر با بحران هرج و مرج در عرصه فتوا دست و پنجه نرم می‌کند.
شوقي علام مفتي مصر

 

به گزارش خبرگزاری رسا، شوقی علام، مفتی مصر با حضور در نشستی با عنوان «فتوا و شرایط آن در چهارچوب اسلامی» به بیان ویژگی‌ها و شرایط لازم فقیه، برای صدور فتوا اشاره کرد.

 

شوقی علام گفت: آشنایی فقیه با ادله فقهی از کتاب و سنت، اشراف به علوم قرآنی و حدیث و اختلاف نظر میان فقها و صاحب نظران، حضور ذهن و شناخت کامل به شرایط، قدرت بر توصیف، درک واقع و موضوع شناسی از ویژگی‌های لازم برای یک فقیه در مقام صدور فتواست.

 

علام افزود: به دلیل جایگاه رفیع و عظمت امر فتوا در میان مردم، خداوند هرگونه اهمال‌گری در صدور فتوا را حرام کرده است از این رو تنها عالمان به کتاب و سنت نبوی، پس از دارا بودن شرایط گفته شده و ممارست در این امر، مجاز به متولی شدن منصب فتوا هستند، در غیر این صورت، صدور فتوا به از میان رفتن حق منجر خواهد شد.

 

مفتی مصر با اشاره به اهمیت رعایت ضوابط فتوا نظیر رجوع به ادله شرعی و جمع در مقام تعارض ادله و اخذ به ارجح خاطر نشان کرد که تطابق میان فتوا و عرصه واقع، نیازمند آگاهی کامل فقیه به واقع، قدرت تفریع مسائل و تمییز میان مسائل قضا و فتواست است تا از عرف و چارچوب شرایط فتوا، خارج نشود.

 

این عالم مصری با اشاره به خطر هرج و مرج در فتوا تصریح کرد: اکنون بسیاری از افراد که فاقد تخصص لازم هستند با مقداری مطالعه به صدور فتوا مبادرت ورزیده و موجب اختلاف، جنگ و آشوب میان صفوف مسلمانان می‌شوند. تنها راه جلوگیری از این خطرها، رجوع به اهل علم، متخصصان عرصه فتوا و آگاهان و عالمان مورد اطمینان است./981/ب902/د

ارسال نظرات