۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۲۹۵۰۶۸
دبیرکل جمعیت فداییان اسلام:

ایران تحت هیچ شرایطی مورد استعمار بیگانگان قرار نگرفت

خبرگزاری رسا ـ دبیرکل جمعیت فداییان اسلام گفت: ایران تحت هیچ شرایطی مورد استعمار بیگانگان قرار نگرفت و برای همین انگلیسی ها نسبت به ایران کینه و بغض دارند.
عبدخدايي

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  محمد مهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در نمایش مستند «این روایت محرمانه نیست» در رابطه با بازخوانی جنایات انگلیس که سه شنبه 21 مهر ماه در حسینه هنر برگزار شد، با بیان اینکه با وجود بی طرفی ایران در جنگ جهانی این پیمان نقض شد، گفت: استعمارگران به دلیل اینکه به دنبال منافع خود بودند بی طرف بودن ایران در جنگ را نقض کردند.

 

وی در ادامه صحبت های خود اظهار داشت: کشور سویس کشور بی طرفی است اما کثیفترین پول ها در این کشور است و افرادی که در کشور خود کارشکن نامیده می شوند به این کشور می آیند.

 

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام  ایران با بیان اینکه اعلام بی طرفی در جنگ با غیرمتعهد بودن، تفاوت دارد، بیان کرد: کشور غیرمتعهد هر جا منافع آن کشور ایجاد کند با کشوری همکاری می کند اما کشوری که اعلام بی طرفی می کند نسبت به هر کشوری بی طرف است.

 

عبد خدایی با بیان اینکه رضاخان هم در شهریور سال 20 اعلام بی طرفی کرد، بیان کرد: منافع بی طرفی ایران نقض شد و کشور ایران مورد اشغال بیگانگان قرارگرفت که در نتیجه آن قحطی به وجود آمد.

 

وی در رابطه با اینکه چرا کشور ایران در جنگ جهانی مورد کمک انگلستان همانند کشور هند قرار نگرفت، خاطرنشان کرد: کشور هند جز مستعمره انگلستان بود اما ایران هیچگاه زیر استعمار هیچ کشوری قرا نگرفت و همچنین انگلیسی ها بغض و کینه نسبت به کشور ایران را داشتند.

 

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام ایران با بیان اینکه انگلیسی ها با تأسیس کمپانی شرقی به دنبال تهیه موارد اولیه برای صنعت نساجی در هند بودند، گفت: برای همین انگلیسی ها به کشور هند  صنعت نساجی را پیش از هر کشوری وارد کردند و تا زمان گاندی کشور هند مستعمره انگلستان باقی ماند.

 

عبد خدایی با اشاره به تحریم تنباکو در ایران توسط میزار محمد شیرازی، خاطرنشان کرد: انگلیسی ها قصد داشتند که انحصار خریدو فروش تنباکو را به دست بگیرند و برای همین استعمال توتون و تننباکو حرام اعلام شد، شاه ایران از  تالبوت رشوه دریافت کرده بود که انحصار خرید و فروش تنباکو را به انگلیسی ها بدهد و بسیاری از مردم به مقابله با آن برمی خیزند.

 

وی با بیان اینکه ایران شیعی با فتوای علما حرکت می کند، گفت: برای همین انگلیس ها نسبت به ایران کینه داشتند و در جریان قحطی در ایران نه تنها کمک نکردند بله جلوی کمک را می گیرند.

 

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام ایران با بیان اینکه ایرانی ها خواستار برقرای امنیت در کشور هستند، اظهار داشت: بعد مشروطه و زمانی که رضا خان به قدرت رسید مردم فکر می کردند که امنیت در کشور برقرار می شود، اما اینچنین نشد و با تبعید او مردم به پایکوبی پرداختند.

 

عبد خدایی با بیان اینکه بعد از آنکه رضا خان با آلمان ها ارتباط پیدا کرد، انگلیسی ها او را از حکومت برکنار کردند، اظهار داشت: در رابطه با ساخت راه آهنی که بالغ بر 260 میلیون دلار هزینه برداشت این راه آهن قابل استفاه برای مردم ایران نبود، تنها مورد استفاده متفقین قرار گرفت که تانکر های نفت ایران را به را با خود به غارت ببرند./818/202/ب3

 

ارسال نظرات