۲۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۲۹۵۲۱۹

همایش روحانیان و مداحان جمهوری آذربایجان برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ شرکت کنندگان در همایش روحانیان و مداحان اهل بیت (ع) جمهوری آذربایجان بر ضرورت روشنگری دینی و تشویق بیداری اسلامی مردم، در مداحی‎ها و سخنرانی‎های ماه محرم تاکید کردند.
همايش

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در همایش روحانیان و مداحان که دیروز (سه شنبه) و به ابتکار جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان و در مرکز بین المللی مطبوعات باکو برگزار شد روحانیان و مداحان مستقل این کشور بر حساسیت در مقابل هرگونه تحریف در مورد قیام امام حسین(ع) و نهضت عاشورا تاکید کردند.

 

این همایش  با حضور روحانیان، ذوالفقار مکائیل زاده، شاهین حسنلی، طالع باقر اف، حاجی فضلی آقا، قربان عبدا یف، علی زمان علی اف، سید المان آقا زاده، وصال حسین زاده و با حضور  مداحان و شاعران اهل بیت (ع) سید نورالدین درآفرین، ظاهر میرزلی، الشن خزر، الوین اسلام، اوکتای قوبالی،حاجی جیحون موذن پس از سخنرانی حاضرین جلسه نظرات ارزشمندی در این خصوص بیان کردند.

 

سخنرانان این همایش همچنین بر ضرورت هوشیار بودن مداحان و سخنرانان آیین های عزاداری ماه محرم تاکید و تصریح کردند، پیام قیام عاشورا را باید بیش از احساسات و عواطف با بکارگیری عقل و ذکاوت درک کرد.


روحانیان و مداحان و شاعران اهل بیت (ع) در جمهوری آذربایجان ، همچنین با تاکید بر حفظ وحدت در بین متدینان اعلام کردند جمهوری آذربایجان به لحاظ تاریخی دارای سبک مداحی بوده است و نمونه های فراوانی از اشعار و آثار اختصاص یافته به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در آثار ادبی جمهوری آذربایجان وجود دارد.


پرهیز از ریتم ها و موسیقی های بیگانه در نوحه ها، آماده سازی کتاب مجموعه اشعار مرثیه سرایان جمهوری آذربایجان، تاسیس اتحادیه مداحان اهل بیت (ع) در کشور، تشکیل گروه نظارت از طرف روحانیان و روضه خوانی متناسب با شرایط مجالس عزاداری از جمله محورهای مورد تاکید شرکت کنندگان در این همایش بود.

 

در این کنفرانس پس از سخنرانی، موارد ذیل مورد تصویب حضار قرار گرفت:

 

1. علما، شاعران و مداحان بایستی در مرحله اول در راستای ارتقای شعور حسینی و سپس شور حسینی اقدام کنند.

 

2. از ورود مداحی های ریتمیک خودداری شود.

 

3. مراثی از حواشی گری خارج و از تجربیات و سنن استفاده بیشتری شود.

 

4. شاعران آذربایجان مطالب عمیق و والا را در نوشته های خود اظهار دارند.

 

5. مداحی ها در قالب موسیقی های دور از شأن بیان نشود.

 

6. اشعاری که در مدح اهل بیت (ع) هستند، به زبان آذری ترجمه شوند.

 

7. در مجالس از مقاتل معتبر استفاده شود.

 

8. نسبت به تهیه کتب مقتل اقدامات لازم به عمل آید.

 

9. انجمن مداحان تأسیس شود.

 

10. روحانیان نسبت به تشکیل گروه نظارت بر محتوای عزاداری ها اقدام کنند.

 

11. در مجالس روضه های متقن بیان شود.

 

12. این جلسات به صورت مستمر در هر 2 ماه برگزار شود./982/ب101/د

ارسال نظرات