۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۲۹۵۴۲۴

گزارش خبرنگار ایتالیایی درباره حادثه منا

خبرگزاری رسا ـ خبرنگار ایتالیایی، مقاله‌ای را در مورد فاجعه منا منتشر و نسبت به سوءمدیریت آل سعود در برگزاری مراسم حج انتقاد کرد.
حادثه منا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تیتزیانا، خبرنگار ایتالیایی، مقاله‌ای را در مورد فاجعه منا منتشر و نسبت به سوءمدیریت آل سعود در برگزاری مراسم حج ابراهیمی انتقاد کرده است.

 

متن منتشر شده از سوی خانم تیتزیانا به این شرح است:

 

«امسال تقریباً دو میلیون نفر در مراسم حج در شهر مکه شرکت کردند. شهری که 5 هزار نفر در آن قربانی شدند. سایه رسانه‌های غربی و تردیدهای زیاد در خصوص آنچه رخ داد، مانع از ارایه شفافیت در خصوص این فاجعه می‌شوند. جمهوری اسلامی ایران بعد از آنکه هفته‌ها از روز 24 سپتامبر می‌گذرد، هنوز هیچ توضیحی دریافت نکرده و منتظر دریافت پیکرهای قربانیان است.

 

بی‌نظمی در مراسم حج در شهر مکه

 

حج در شهر مکه، بزرگ‌ترین گردهمایی مسلمانان در جهان است و هر مومن مسلمان مطابق اصل پنجم اسلام موظف است چنانچه  استطاعت داشته باشد، یک بار به این سفر برود. بار اولی نیست که این بی‌نظمی‌ها در مراسم حج رخ می‌دهد؛ ولی فاجعه امسال با تعداد قربانیان بالا و انتقادهای بی‌شماری که در خصوص تأمین امنیت زائرین بیان می‌شوند، به نظر می‌رسد که تمامی نداشته باشد.

 

علت اصلی رخ‌دادن چنین فاجعه‌ای مربوط به تعداد زیاد زائرین است که در حومه شهر منا دور هم جمع شده بودند. در این منطقه زائر می‌بایست بخشی از مناسک حج را به جا آورد که مربوط به سنگسار کردن سمبلیک شیطان است. سنگ‌هایی به سه ستون که سمبل شر و شیطان هستند پرتاب می‌شود. تعداد زیاد زائرین امسال باعث خفگی انبوهی از زائران شد.

 

واکنش ایران

 

بلافاصله بعد از وقوع فاجعه، ایران که همه ساله تعداد زیادی زائر را به مکه اعزام می‌کند، عربستان سعودی را به نداشتن لیاقت در اداره امور حج و تأمین امنیت زائرین محکوم کرد. رهبر جمهوری اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کرد و تا به امروز مرتب در این خصوص توضیح می‌خواهد. برای مشخص شدن علت فاجعه که هنوز مشخص نیست؛ رهبر جمهوری اسلامی خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب شد.

 

فرمانده کل سپاه پاسداران محمدعلی جعفری اعلام کرد در صورتی که رهبر جمهوری اسلامی دستور دهد، سپاه آماده است واکنش سخت و دندان‌شکنی نشان دهد تا رژیم سعودی مسؤولیت خود ا در خصوص این حادثه بپذیرد.

 

تردیدهای سعودی

 

تا به امروز تعداد جانباختگان ایرانی به 450 نفر می‌رسد. علت مرگ هزاران زائر هنوز مشخص نیست. در مرحله اول علت حادثه به بسته شدن دو مسیر شماره 204 و 215 در شهر مکه اعلام شد. بر اساس گزارش درج شده در سایت فارس نیوز به نقل از منابع موثق، یکی از شاهزادگان سعودی به نام محمد بن سلمان، همان روز تصمیم میگیرد فرائض حج خود را به صورت خصوصی در مسیری مشخص به جا آورد و درست به خاطر حضور او و همراهانش بود که نیروهای سعودی مجبور به بستن دو مسیر شدند.

 

اسکورت شاهزاده متشکل از 200 نظامی و 150 پلیس، زائران را مجبور کردند که از یک مسیر تنگ عبور کنند و همین امر باعث ایجاد ازدحام جمعیت شد و خفگی زائرین شد؛ ولی نظریه‌های دیگری نیز مطرح شدند که بر اساس شواهد عینی حاضر در محل فاجعه رفته‌رفته قوت می‌گیرند.

 

در یک مصاحبه که در روزنامه شرق‌الاوسط از کارشناس خاورمیانه‌ هانی الشکری منتشر شد، صحبت از ارایه شواهد غیرقابل‌انکاری است که استفاده از گاز مسموم توسط نیروهای نظامی سعودی برای مسموم کردن زائرین را برملا می‌سازد.

 

برای اثبات این ادعا کافی است که از پیکر زائرانی که در این حادثه جان باختند، نمونه‌برداری شود تا اثبات شود که در بدن این زائرین هیچگونه اثر شکستگی استخوان وجود ندارد. حتی علی یونسی، مشاور ارشد رییس جمهور و  وزیر پیشین اطلاعات ایران، صحبت از توطئه کرده که از سوی موساد برنامه‌ریزی شده بود.

 

پیکرهای برگشت‌داده شده به ایران

 

مقامات سعودی به هیچ کشوری اجازه تحقیقات در محل در خصوص آنچه رخ داد را نداده و برخی از کشورها اجازه مطرح کردن این حادثه را در مطبوعات داخلی خود نداشتند. تا به امروز پیکر 308 زائر ایرانی به ایران تحویل داده شده و هنوز تعداد زیادی مفقود وجود دارند. مفقودین نه در بین پیکرهای تحویل داده شده هستند و نه در بین مجروحین بستری شده در بیمارستان فقط مفقود هستند.

 

شاهدان اذعان داشتند که با چشمان خود دیدند که پیکرهای جان‌باختگان بلافاصله در کانتینرهایی بارگیری شده و بر روی آنان مواد شیمیایی می‌ریختند که از شیوع بیماری‌های واگیر جلوگیری کنند.

 

برخی می‌گویند مقامات دمای کانتینرهایی که حاوی پیکرهای جان باختگان بودند را دستکاری کردند که جنازه‌ها متورم شده و نتوان آنان را شناسایی کرد. مقامات سعودی در نظر داشتند تمامی اجساد را در گورهای دسته جمعی به خاک بسپارند؛ ولی ایران با قاطعیت مخالفت خود را با این امر اعلام و اعلام کرد که تمامی شهدای خود را بایستی دریافت کند تا بتواند رسماً آنان را تشیع جنازه کند./982/ب103/د

ارسال نظرات