۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۹۵۴۶۱

دادگاه حقوق بشر اروپا رای خود را درباره انکار «نسل کشی» ارامنه اعلام می‎کند

خبرگزاری رسا ـ دادگاه حقوق بشر اروپا قرار است روز پنج شنبه درباره جرم بودن انکار مساله کشتار ارامنه از سوی دولت عثمانی در سال 1915 حکم خود را صادر کند.
اروپا

 

به گزارش خبرگزاری رسا، تلاش‌ها در زمینه انکار نسل کشی ارامنه از سوی دولت عثمانی در سال 1915، در سال 2007 میلادی پس از آن قوت گرفت که دادگاهی در سوئیس دوگو پرینچک سیاستمدار ترک را به دلیل آن که به طور آشکار این موضوع را انکار داشت، محکوم کرد. پرینچک در اظهاراتی آشکار گفته بود: «نسل کشی ارامنه دروغی بین المللی است.»

 

این در حالی بود که حضور وکیل حقوق بشر، آمل کلونی به عنوان نماینده ارامنه در جلسه استماع دادگاه حقوق بشر اروپا در استراسبورک به این تلاش‌ها جان تازه‌ای بخشید.

 

هیات قضات 17 نفره شورای حقوق بشر اروپا قرار است در ساعت 45: 9 صبح روز پنج شنبه به وقت گرینویچ تصمیم نهایی خود را در جلسه ای علنی با حضور نمایندگان ارامنه و ترک اعلان کند.هنوز مشخص نیست که آیا کلونی نیز به عنوان نماینده اروپا در این جلسه حضور دارد یا خیر.

 

پارلمان اروپا نیز در 26 فروردین 94 با تصویب قطعنامه‌ای این قتل‌عام را که یک قرن پیش در دوران حکومت عثمانی روی داد، نسل کشی نامید که خشم ترکیه را برانگیخت.

 

این قطعنامه که با رای اکثریت قاطع نمایندگان تصویب شد، حوادث ناگوار سال‌های 1915 تا 1917 در حق مردم ارمنستان را که در آن زمان در امپراتوری تحت کنترل استانبول زندگی می‌کردند مصداق نسل‌کشی دانست.

 

پیشتر نیز پاپ فرانسیس در صدمین سالگرد کشتار ارامنه که در کلیسای سنت پیتر در واتیکان برگزار شد برای توصیف کشتار ارامنه به نقل از بیانیه‌ای که پاپ ژان پل دوم، رهبر پیشین کاتولیک‌های جهان و اسقف اعظم ارمنستان در سال 2011 امضا کردند، از واژه «نسل‌کشی» برای این حادثه استفاده کرد.

 

ارمنستان ادعا می‌کند همزمان با جنگ جهانی اول حدود یک میلیون و پانصد هزار ارمنی به دست امپراتوری عثمانی در شرق ترکیه جان خود را از دست داده اند. به گفته ارامنه، این افراد بین سال‌های 1915 تا 1917 قربانی کشتارهای برنامه‌ریزی شده، کوچاندن اجباری و گرسنگی شدند./982/ب101/د

ارسال نظرات