۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۲۹۵۵۹۰
مبلغ حوزه علمیه:

راه حسینی شدن استفاده از فرصت‌ها است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه یکی از قدم‌های رسیدن به خیمه اباعبدالله را غنیمت شمردن فرصت‌ها دانست و گفت: در کربلا حُر و شمر هر دو در سپاه یزید بودند و به هر دو وعده پست و مقام داده شده بود و از طرف دیگر امام حسین(ع) هر دو را دعوت به حق کرد ولی حر از این فرصت استفاده کرد و راه حق را انتخاب کرد و شمر مسیر باطل را انتخاب کرد.
حجت الاسلام عليرضا صادقي واعظ
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ، استاد حوزه علمیه قم، امشب در مراسم شب دوم محرم در ورزشگاه حیدریان قم، با اشاره به این که شب جمعه شب زیارتی امام حسین(ع) است، گفت: قیام امام حسین(ع) برای تغییر و تحول است تا در مسیر قیام امام حسین(ع) قرار بگیریم.

وی با بیان این که گریه بر امام حسین(ع) ارزشمند است و اثر زیادی بر انسان می‌گذارد، خاطرنشان کرد: این اشک باید مقدمه بشود تا به اهداف امام حسین برسیم و بتوانیم در خیمه اباعبدالله(ع) قرار بگیریم و باید در نظر داشته باشیم که از در خانه امام حسین(ع) کم نخواهیم و اگر هیأتی هستیم باید حسینی هم بشویم.

حجت الاسلام صادقی واعظ یکی از قدم‌های رسیدن به خیمه اباعبدالله را غنیمت شمردن فرصت‌ها دانست و اظهار داشت: برای هر انسانی در طول مدت زندگی‌اش فرصت‌هایی برای بندگی قرار می‌گیرد و نسیم‎های رحمتی به سوی انسان می‌وزد و مؤمن باید این فرصت‌ها را درک کند و از آن استفاده کند.

وی با بیان این که این فرصت‌ها برای همه به صورت مساوی وجود دارد، افزود: در کربلا حُر و شمر هر دو در سپاه یزید بودند و به هر دو وعده پست و مقام داده شده بود و از طرف دیگر امام حسین(ع) هر دو را دعوت به حق کرد ولی حر از این فرصت استفاده کرد و راه حق را انتخاب کرد و شمر مسیر باطل را انتخاب کرد.

مبلغ حوزه علمیه با اشاره به این که شمر وقتی امام حسین(ع) او را دعوت می‌کرد دستانش را روی گوشش می‌گذاشت تا صدای امام را نشنود و به یاران خود هم می‌گفت گوش ندهید، خاطرنشان کرد: یکی از نام‌های قیامت یوم الحسرة است و نه تنها انسان های گناهکار حسرت می‌خورند که ای کاش گناه نمی‌کردیم بلکه بهشتیان نیز حسرت می‌خورند که چرا بیشتر خدا را عبادت نکردند.

وی افزود: عمر یک سرمایه است و همانطور که خداوند فرموده اگر از عمر استفاده کنیم خودمان بهره آن را خواهیم برد و اگر استفاده نکنیم هم خودمان ضرر خواهیم کرد.

حجت الاسلام صادقی واعظ با اشاره به جریان عبیدالله حر جعفی که با وجود این که امام حسین(ع) او را دعوت کردند اما نپذیرفت و از کربلا رفت، گفت: همین عبیدالله 3 روز بعد از عاشورا بر سر خود می‌زد و می‌گفت تا آخر عمر حسرت خواهم خورد که چرا از غافله حسین(ع) جا ماندم و دیگر فرصت از دست رفته بود.

وی با توجه به روایتی از امیر مؤمنان(ع) برای حسینی شدن 4 ویژگی عنوان کرد و افزود: ویژگی اول حسینی شدن حسرت نخوردن برای گذشته است زیرا گذشته هیچ گاه بر نمی‌گردد بلکه باید از گذشته عبرت گرفت تا در آینده از فرصت‌ها بهتر استفاده کنیم.

وی با اشاره به جامانده های عاشورا گفت: عده ای به مساجد رفتند و معتکف شدند و عده‌ای سر به بیابان گذاشتند ولی جمعی که سلیمان سُرَد رهبرشان بود تصمیم گرفتند جبران کنند و راه و هدفی را که امام حسین(ع) به دنبالش بود را ادامه دادند که به قیام توابین مشهور شد و اگر چه که شکست خوردند ولی در راه امام حسین(ع) کشته شدند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امروز هم ما می‌گوییم کاش با امام حسین(ع) بودیم و در راهش شهید می‌شدیم در حالی که امام زمان خود را تنها گذاشته ایم؛ اگر آنها امام حسین(ع) را تنها گذاشتند امروز ماهم امام زمان(عج) را تنها گذاشته‌ایم و کسی که نام امام عصر (عج) را می برد و با زبان منتظر ظهور است باید این انتظار در زندگی او هم نمایان باشد و اگر بگویند فردا جمعه ظهور است آماده باشد.

وی دومین کار بعد از حسرت نخوردن را جبران گذشته دانست و اظهار داشت: گناه در وجود ما آثاری داشته است و برای این که دوباره به گناه مبتلا نشویم باید گذشته را جبران کنیم تا آثار گناه از وجودمان پاک شود؛ فردی نزد حضرت آمد و گفت من مبتلا به نگاه حرام هستم، چگونه آن را ترک کنم؛ پیامبر(ص) فرمودند قرآن زیاد بخوان و سجده‌هایت را طولانی کن تا آثار آن گناه از وجودت برود.

حجت الاسلام صادقی واعظ تصریح کرد: حُر هم بعد از توبه به دنبال جبران گذشته بود و به همین دلیل از امام حسین(ع) درخواست کرد که اولین نفری باشد که در رکاب ایشان شهید می‌شود و با این کار خود هم توبه کرد و هم جبران./843/پ202/ف
ارسال نظرات