۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۲۹۵۸۴۹
وزیر امور خارجه لبنان:

مشارکت در مبارزه با تروریسم به نفع اروپا است / النصره و داعش بویی از حقوق بشر نبرده است

خبرگزاری رسا - وزیر امور خارجه لبنان گفت: ما در مبارزه با تروریسم مشارکت می‌کنیم و به نفع همسایگان، کشورهای اروپایی و دوستان منطقه‌ای‌ ماست که در مبارزه با تروریسم مشارکت کنند.
مشارکت در مبارزه با تروریسم به نفع اروپا است / النصره و داعش بویی از حقوق بشر نبرده است حجت الاسلام يعقوبي - ديدار با اعضاي سپاه جوادالائمه(ع) حجت الاسلام خادمي- شوراي مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالي

به گزارش خبرگزاری رسا، جبران باسیل وزیر خارجه لبنان که به منظور شرکت در نشست مقدماتی کنفرانس امنیتی مونیخ به تهران سفر کرده در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه اسرائیل تلاش کرده مذاکرات هسته‌ای را به بن بست بکشاند عنوان کرد: تنها کسی که مخالف منطقه عاری از سلاح هسته ای است، اسرائیل می‌باشد و نمی‌خواهد که حقی به اعراب بدهد تا صلح برقرار شود.

وی با بیان اینکه کشورش به دنبال دست یابی به راه حل سیاسی برای جنگ و خونریزی در منطقه است گفت: بحران‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا بر نظام بین‌الملل تاثیر می‌گذارد و نیازمند پاسخ بین المللی است.

باسیل اضافه کرد: برای ایجاد امنیت خواستار احترام به حقوق بین‌الملل هستیم و اینکه به امنیت و تمامیت ارزی ما بایستی احترام گذاشته شود.

وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه مداخله گران خارجی می‌خواستند که خلا را در منطقه پر کنند خاطرنشان کرد: اما این دخالت ها بدون توجه به حقوق بین الملل بود و تنها باعث شد که مقامات مشروع کشورها از قدرت برکنار شوند و این راه‌حل نیست.

جبران باسیل با بیان اینکه با دو چالش اساسی مواجه‌ هستیم اظهار داشت: یکی مهاجران و دیگری تروریسم بین‌الملل. موج مهاجران سوری به اروپا تنها شروع یک تهدید است و راه‌حل بحران مهاجرت این است که پناهجویان سوری به کشورشان بازگردد و بازگشت آنها از طریق راه‌حل سوری امکانپذیر است.

به گفته اینکه پناهجویان سوری به کشورهای دیگر برود موازنه جمعیتی در خاورمیانه را بر هم می‌زند و منجر به شکل‌گیری ترکیب جدید جمعیتی، فرقه‌گرایی و گرفتار شدن منطقه در خشونت خواهد شد.

وزیر خارجه لبنان بر برقراری همزیستی مسالمت‌آمیز در منطقه و لبنان تأکید کرد و اظهار داشت: لبنان کشوری کوچک با جمعیتی زیاد است که در هر یک کیلومتر 200 پناهجو را پذیرفته‌ایم و این فشار فراوانی را بر لبنان وارد می‌کند و علاوه بر آن حضور مهاجران در اروپا باعث گسترش ایدئولوژی‌های مسموم شده و دانه‌های افراطی‌گری، خشونت و تروریسم را در اروپا گسترش می‌دهد و باعث گسترش سازمان‌های سیاسی تروریستی در منطقه و همچنین افراط‌گرایی می‌شود.

جبران باسیل راه‌حل‌هایی را برای حل بحران مهاجرت برشمرد از جمله اینکه جامعه بین‌المللی باید بار کشورهایی که مهاجرپذیر هستند را به دوش گرفته و اقدام به کمک‌های مالی به آنها کند و علاوه بر آن پروژه‌های بلندمدت توسعه‌ای در این کشورها برقرار شود دیگر اینکه اروپا باید در مبارزه با مهاجران غیرقانونی و قاچاق آنها به کشورهای مهاجرپذیر کمک کند و علاوه بر آن کشورهای همسایه به خصوص در منطقه خلیج‌فارس نیز به اسکان این مهاجران کمک کنند.

وی ادامه داد: تروریسم هم تهدید دیگری است که نیازمند اقدام علیه آن هستیم. سازمان‌های تروریستی فرامرزی مثل النصره و داعش حقوق بشر را زیر پا گذاشته و میراث فرهنگی را از بین می‌برند.

وی با بیان اینکه جنگی که در حال حاضر در منطقه است جنگ بین مذاهب مختلف اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: کشورهای قدرتمند منطقه می‌توانند نقش مهمی را برای دستیابی به راه‌حل سیاسی در خصوص سوریه ایفا کنند و زمانی راه‌حل به دست می‌آید که قدرت‌های منطقه‌ای را وادار کنند که با داعش مقابله کنند.

وی با اشاره به هم‌مرزی لبنان با اسرائیل و اینکه لبنان پذیرای 2 میلیون پناهجوست اظهار داشت: ما در مبارزه با تروریسم مشارکت می‌کنیم و به نفع همسایگان، کشورهای اروپایی و دوستان منطقه‌ای‌ ماست که در مبارزه با تروریسم مشارکت کنند.

وی خطاب به حاضران با بیان اینکه امنیت ما و شما به هم مرتبط است اظهار داشت: برای پیروز شدن در این جنگ باید به یک لبنان قوی دست پیدا کنیم که دارای مدیریت و رهبری قوی است و بتواند از تمامیت ارضی خود دفاع کند.

وزیر خارجه لبنان این کشور را آزمایشگاه تکثر و تنوع در منطقه برشمرد که می‌تواند به عنوان الگویی در راستای ثبات خاورمیانه از تجربیات آن استفاده کرد. /858/د102/ش

ارسال نظرات