۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۲۹۵۸۸۲

رسیدگی به مشکلات مسلمانان میانمار در اجلاس علمای آسیا و اقیانوسیه

خبرگزاری رسا ـ نخستین اجلاس علمای مسلمان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه به مدت ۴ روز در شهر استانبول ترکیه برگزار شد.
ميانمار

 

به گزارش خبرگزاری رسا، در نخستین اجلاس علمای مسلمان کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه که دیروز، 24 مهر، به کار خود پایان داد، مشکلات پیش‌روی جهان اسلام از جمله مشکلات اقلیت مسلمان میانمار که در سال‌های اخیر هدف شدیدترین خشونت‌ها بوده‌اند، مورد بررسی قرار گرفت.


«نیونت مائونگ»، رییس شورای امور اسلامی میانمار در این همایش گفت: تنها راه برای از بین بردن افراط‌گرایی و زدودن تصورات منفی در مورد اسلام، تصحیح شناخت مردم نسبت به قرآن کریم و ایجاد همبستگی در جهان اسلام است.


«آیه لون»، رییس مرکز اسلامی میانمار نیز در این همایش از همه کشورهای اسلامی خواست تا با اتحاد با یکدیگر شرایطی را فراهم آورند تا بتوان مشکلات جهان اسلام را حل کرد و به بحران‌های موجود پایان داد.


وی با اشاره به درخشش اسلام در قرون وسطی و خدمات علمی گوناگون جهان اسلام در زمانی که غرب در تاریکی بود، تأکید کرد که ما دوباره باید آن روحیه را احیا کنیم.


نمایندگان میانمار در این اجلاس همچنین از عدم همکاری دولت این کشور برای حل مشکلات مسلمانان روهینگیا و وخیم‌تر شدن اوضاع آنان سخن گفتند.


آنان عنوان کردند که بودائیان افراط‌گرا تلاش می‌کنند که اسلام را تهدیدی برای ملی‌گرایی بودایی معرفی کنند. وضعیت مسلمانان میانمار مرتباً بدتر و بدتر می‌شود؛ خانه‌ها، فروشگاه‌ها و مساجد آن‌ها تخریب می‌شوند و آن‌ها را در اردوگاه‌ها نگهداری می‌کنند. هیچ بهبودی در عملکرد دولت میانمار برای مسلمانان دیده نمی‌شود.


نمایندگان میانمار با اشاره به تبعیض‌ها و خشونت‌هایی که علیه آن‌ها روا داشته می‌شود، خواستار حمایت مسلمانان جهان شدند.


این گردهمایی با درونمایه «وحدت، خرد و صلح» میزبان حدود 125 نماینده از 37 کشور جهان از افغانستان تا استرالیا و کشورهای کوچک اقیانوسیه است.


در این همایش که از سوی سازمان امور دینی ترکیه برگزار شد، تقویت شناخت میان مسلمانان کشورهای آسیا و اقیانوسیه، تبادل نظرات در مورد مشکلات پیش‌روی جهان اسلام و راه‌حل‌های موجود، برقراری دوباره روابط تاریخی با جوامع و کشورهای مسلمان منطقه آسیا ـ اقیانوسیه و فرصت‌های همکاری در آموزش و خدمات دینی مورد بررسی قرار گرفت./982/ب101/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات