۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶
کد خبر: ۲۹۵۹۵۱
حجت الاسلام قاسمیان:

جریان نفاق موجب لغزش خواص در عرصه عاشورا شد

خبرگزاری رسا ـ مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) با بیان اینکه ریشه‌های عاشورا فقط در دنیاگرایی خلاصه نمی‌شود بلکه باید ریشه‌های آن را در بدر و احد جست وجو کرد، گفت: جریان نفاق موجب لغزش عده زیادی از خواص در واقعه عاشورا شد.
حجت الاسلام غلامرضا قاسميان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان در برنامه یاد خدا که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، با بیان اینکه نمی‌توان واقعه عاشورا را در حرکت امام حسین(ع) از مدینه به مکه و روی کار آمدن یزید خلاصه کرد، گفت: ریشه‌های کربلا به جریان نفاق در بدر و احد بر می گردد.

 

وی افزود: تمام کسانی که در کربلا امام حسین(ع) را تنها گذاشتند و در مقابل ایشان ایستادند در بدر و احد دچار لغزش شده بودند و این لغزش در کربلا به اوج خود رسید.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بسیاری از خواص کوفه که به امام نامه نوشته بودند و از صحابه خاص حضرت علی(ع) هم بودند امام حسین(ع) را در روز عاشورا تنها گذاشتند که این موضوع دو علت دارد یکی تطمیع شدن به وسیله ابن زیاد و دیگری ترس و خوف از دشمن و جریان نفاق و لغزش های قبلی آن‌ها بود.

 

حجت الاسلام قاسمیان ادامه داد: ریشه‌های جریان نفاق در دوران امام حسین(ع) به شدت به تبعیت از کفار و غرب زدگی جهان اسلام بر می‌گردد و در این دوران عده‌ای به امام شک کردند و همین شک مانند خوره ایمانشان را خورد و موجب شد که در مقابل معاویه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را تنها بگذارند.

 

وی با بیان اینکه نباید عاشورا را به محرم محدود کرد بلکه باید به این نکته توجه کرد که امام حسین(ع) قبل از عاشورا فقط چهار ماه در مکه مشغول یارگیری بودند، افزود: به دلیل ریشه گیری جریان نفاق حتی خواص هم امام حسین(ع) را تنها گذاشتند.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: حتی عمربن سعد هم از کشتن امام حسین(ع) امتنا داشت و به کربلا رفت تا امام حسین(ع) را از آمدن به کوفه منع کند ولی در میان راه ابن زیاد او را تطمیع کرد و موجب شد که او هم در صف دشمنان امام حسین(ع) قرار بگیرد.

 

 

حجت الاسلام قاسمیان افزود: بیشتر افرادی که امام حسین(ع) را تنها گذاشتند افراد دینداری و عابدی بودند اما به علت نفاق در مقابل امام قرار گرفتند بنابراین ما هم باید همیشه احساس خطر کنیم و فکر نکنیم که دین دار بودن ما را در برابر لغزش ها بیمه می کند.

 

وی یادآور شد: عاشورا بهترین درس برای مدیریت انقلاب است و اگر ما به خوبی از عاشورا درس نگیریم همانطور که در فاصله کمتر از نیم قرن سر سید شباب اهل جنت بر نیزه قرار گرفت از انقلاب ماهم اثری باقی نخواهد ماند./968/پ202/ف

ارسال نظرات