۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۲۹۶۱۲۸
دبیرکل مجمع تقریب در نشست خبری:

تلاش صهیونیست ها در جهت تضعیف حج است/ گفتمان وحدت و تقریب به گفتمان رایج در جهان اسلام تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت: فاجعه منا که در حد 9 هزار نفر کشته داشت بر اثر کوتاهی نیست برای طرح آن در مجامع بین‌المللی و اینکه حرف ما قابل قبول شود تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با ارائه مدارک روشن لازم است تا ثابت کنیم که عمدی در این امر وجود داشته است.
آيت‌الله محسن اراکي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، امروز در نشست خبری به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تاسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که در سالن جلسات موزه شهدا برگزار شد، ضمن تسلیت فاجعه منا و فرارسیدن ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، گفت: امیدواریم علل این فاجعه که از مهمترین ضرورت‌ها است بررسی شود که چنین اتفاقی پیش نیاید؛ مساله حفظ امنیت حج یکی از مهمترین وظایف واجب همه مسلمانان است.

 

تامین امنیت خانه خدا وظیفه شرعی و انسانی جامعه اسلامی است

وی با اشاره به اینکه مسئولان عربستان سعودی وظیفه دارند این امنیت را برقرار کنند، عنوان کرد: اگر کمیته‌های متشکل در رابطه با این فاجعه به این  نتیجه برسند که مسئولان عربستان کوتاهی کردند وظیفه جامعه اسلامی است که تلاش کنند شرایط امنیت برای حاجیان در آنجا را فراهم کنند این وظیفه شرعی و انسانی است.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اگر متصدیان امر عربستان از عهده ایجاد چنین امنیتی بر نمی‌آیند بر کشورها و نهادهای اسلامی است که این امنیت را در حج ایجاد کنند.

 

آیت‌الله اراکی در خصوص سالروز تاسیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی و با اشاره به مختصری از گزارش فعالیت‌های مجمع، اظهار داشت: برای مجمع سه فاز عملیاتی در نظر گرفته شده است که فاز نخست آن تئوری‌سازی تقریب و تدوین تئوری وحدت جامعه اسلامی، سازوکارها، راهکارها، موانع و شرایطی را که می‌تواند در مسیر تقریب ایجاد شود بوده است.

 

وی بیان داشت: به طور مفصل مجمع تقریب با امکانات موجود و تشویق نهادهای دیگر مجموعه عظیمی را فراهم کرده است ما در فاز نخست توانستیم تا حدود زیادی کار را انجام دهیم که در عرصه نظریه‌پردازی هیچ میدانی از میادین بدون گفتمان‌سازی در جهان اسلام باقی نمانده  است.

 

امروز گفتمان وحدت در جهان اسلام شایع و رایج شده است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، افزود: در زمینه گفتمان‌سازی در جهان اسلام فعالیت‌های زیادی انجام گرفته است در زمینه گفتمان‌سازی تقریب مجموعه نهادهای همکار تلاش‌های فراوانی انجام دادند به گونه‌ای که گفتمان وحدت گفتمان شایع و رایج در جهان اسلام و جهان شده است که بخش عظیم این گفتمان حاصل فعالیت‌های تقریب بوده است.

 

آیت‌الله اراکی با اشاره به این مطلب که امروز در فاز سوم عملیاتی کردن تقریب و میدانی‌سازی آن هستیم، گفت: در این راستا طرح‌های گسترده عملی شده است، تاسیس اتحادیه‌های گوناگون تقریبی با هدف تقریب بین مذاهب و وحدت جوامع اسلامی از طرح های عملیاتی تقریب است، اتحادیه جهادی زن مسلمان، اتحادیه جهادی علمای مقاومت امروز بسیار فعال و حضور موثری در عرصه‌های گوناگون دارد که از جمله موضع‌گیری‌های علمای مقاومت فلسطین کارساز و موثر بوده است.

 

تشکیل اتحادیه‌های مختلف در راستای تقریب

وی افزود: اتحادیه فن‌آوران علوم و تکنولوژی، اتحادیه دانشگاهیان و فرهنگیان، اتحادیه احزاب مقاومت، اتحادیه تجار و بازرگانان و اتحادیه‌های دیگری در همین راستا شکل گرفته که حضور آنها در عرصه تقریب موثر کارساز است.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، اظهار داشت: دیگر راهکار برای میدانی‌سازی تقریب فعال تاسیس و فعال‌سازی مجامع تقریبی در نقاط مختلف کشورهای اسلامی و جهان است، به عنوان مثال در لبنان تجمع بزرگ علمای اسلام یا در پاکستان مجلس همبستگی ملی اسلامی را داریم که یکی از گسترده‌ترین مجامع تقریبی است که در اجتماعات اخیر پاکستان همکاریهای خوبی در راستای تقریب طراحی کردیم.

 

آیت‌الله اراکی افزود: جامعه وحدت اسلامی پاکستان و شورای وحدت اسلامی افغانستان از مجامع فعال تقریبی هستند، همچنین گفتگو و زمینه‌سازی لازم در مجمع تقریبی سوریه انجام گرفته است و در تلاش هستیم که مجمع تقریبی مصر را نیز فعال کنیم امید که مسئولان مصر همکاری لازم را داشته باشند، همچنین در کشورهایی نظیر اندونزی، مالزی، آلمان، انگلیس، سوئد و کشورها اروپایی فعالیت های خوبی در زمینه تقریب انجام شده است.

 

جشنواره بزرگ فیلم وحدت از مهمترین فعالیت‌های تقریبی است

وی در خصوص عملیاتی‌سازی تقریب بیان داشت: در عرصه عملیاتی‌سازی تقریب یکی از مهمترین فعالیت‌ها جشنواره بزرگ فیلم وحدت است که امیدواریم در روزهای مقارن با مبعث رسول اکرم(ص) این جشنواره آغاز به کار کند.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عنوان کرد: فعال‌سازی دانشگاه مذاهب اسلامی در دستور کار ما است که می‌تواند نقش موثری در ایجاد تقریب داشته باشد، امیدواریم که در خارج کشور شعبه‌هایی برای آن تاسیس شود البته در عراق و پاکستان قرار بر تاسیس شعبه است.

 

تغییرات ساز و کار کنفرانس وحدت اسلامی در سال جاری

آیت‌الله اراکی اظهار داشت: سال جاری در ساز و کار کنفرانس وحدت اسلامی تغییراتی نظیر نوع دعوت، مباحث، کمیسیون‌ها و پیگیری طرح‌ها پیش‌بینی شده است که متفاوت از سالهای گذشته خواهد بود تا در راستای تقریب نقش موثری داشته باشد.

 

وی افزود: پژوهشگاه تقریب و خبرگزاری تقریب با تغییر در سازوکار خود در راستای حضور فعالتر برنامه‌های تقریب نقش موثری داشتند، همچنین در راستای عملیاتی‌سازی تقریب حلقه‌های گفتگو بین مذاهب تشکیل شده است که در سال گذشته جلسه آن برگزار و طی چند هفته آینده نیز حلقه دوم آن برگزار می‌شود که تعدادی از علمای شیعه و سنی در آن حضور خواهند داشت.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با اشاره به فعالیت کمیته مساعی حمیده، عنوان کرد: علمای کمیته مساعی حمیده تلاش دارند در مناطق بحرانی که اختلاق شدید بین شعیه و اهل سنت روی می‌دهد وساطت کرده و اختلافات محدود یا برطرف کنند.

 

آیت‌الله اراکی گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های مجمع تقریب تاسیس سازمان خیریه اسلامی با هدف کمک به نیازمندان جامعه اسلامی اعم از شیعه و سنی در مناطق بحرانی است که بدون در نظر گرفتن گرایشات مذهبی افراد کمک‌رسانی می‌کند.

 

وی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اقدامات مجمع در مقابله با تروریست‎ها، ابراز کرد: برخلاف مجمع تقریب، هدف تروریست ایجاد تفرقه است اما با استفاده از شخصیت‌های اثرگذار مجموعه‌های شیعی و سنی به خصوص در عراق تلاش کردیم گروه‌های تروریستی را به نوعی از صحنه خارج کنیم.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، افزود: درباره سوریه تلاش می‌کنیم که جمعیتی متشکل از علمای موافق و مخالف دولت را شکل دهیم تا در تخفیف تنش‌های آنجا کار ما در همه عرصه‌ها از نظر تئوری و عملی منع گسترش گرایش‌های تروریستی باشد.

 

تاثیر فعالیت‌های مجمع تقریب در انزوای گروه‌های تروریستی

آیت‌الله اراکی در ادامه گفت: اگر فعالیت‌های مجمع تقریب نبود جریان‌های تروریستی را بسیار گسترده‌تر از آنچه است می‌یافتیم در حقیقت مجمع در کنترل و به زاویه کشاندن جنگ‌های تروریستی بسیار اثرگذار بوده است، به گونه‌ای که علما و شخصیت‌های اهل سنت اعتراف داشتند که ما توانستیم اتحاد خوبی علیه انزوای گروه‌های تروریستی ایجاد کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص ناامنی کشورهایی نظیر سوریه توسط تروریست‌ها، عنوان کرد: ناامنی برخی کشورها نشان گسترش تروریست‌ها نیست بلکه یک جمع اندک هم می‌توانند کشوری را ناامن کنند امنیت ایجاد کردن است که نیاز به جمعیت زیاد دارد.

 

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص فاجعه منا، بیان داشت: مجمع تقریب تشکیلات اجرایی گسترده ندارد که درباره فاجعه منا کار اجرایی انجام دهد در راستای کمک به انتقال اجساد شهدا  طرح مساله ضرورت تشکیل کمیته و بررسی آن نه تنها مجمع تقریب موضع‌گیری کرد بلکه با تماس‌های زیاد خود را علمای جهان اسلام از آنها خواستیم موضع‌گیری کنند که در بسیاری از نقاط جهان موضع گیری‌های موثر صورت گرفت.

 

آیت‌الله اراکی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص فاجعه منا و پیگیری آن در مجامع بین‌المللی، گفت: فاجعه منا که در حد 9 هزار نفر کشته داشت بر اثر کوتاهی نیست، برای طرح آن در مجامع بین‌المللی و اینکه حرف ما قابل قبول شود تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با ارائه مدارک روشن لازم است تا ثابت کنیم که عمدی در این امر وجود داشته است.

 

تلاش صهیونیست‌ها در تضعیف حج است

وی افزود: حج اجتماع تقریبی است با توجه به اینکه که دست صهیونیست‌ها بر تفرقه جهان اسلام تلاش دارد آیا همین دست‌ها تلاش نمی‌کنندحج را تضعیف کنند حادثه حج سال جاری نباید مانع برگزاری حج باشکوه در سال آینده شود اما باید برای جلوگیری از چنین حادثه اقدامات لازم صورت گیرد.

 

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص حمایت علمای اسلام از انتفاضه سوم فلسطین خاطرنشان کرد: در نظر داریم در بسیج حمایت از انتفاضه سوم فلسطین فتوای علمای اسلام را ارائه دهیم تا همه در این زمینه بسیج شوند که امیدواریم موفق شویم./807/پ201/ج

ارسال نظرات