۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۲۹۶۱۵۶
امام جمعه زنجان در جمع طلاب تبریز:

انس و آشنایی با نهج‌البلاغه باید جزو برنامه‌های طلاب باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه زنجان با اشاره به کتاب شریف نهج البلاغه و خطبه های امیرمؤمنان(ع)، گفت: انس با نهج البلاغه و آشنایی با مفاهیم و آموزه‌های آن لازم است جزو برنامه‌های طلاب باشد.
حجت الاسلام والمسلمين علي خاتمي، امام جمعه زنجان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین علی خاتمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز، با اشاره به کتاب شریف نهج البلاغه و خطبه های امیرمؤمنان(ع)، ابراز داشت: خطبه‌های متقین و نامه 31 نهج البلاغه را طلاب جدی بگیرند و در کنار انس با مفاهیم و آموزه های این دو خطبه، عمل به آنها را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان این‌که خطبه متقین در بیان اوصاف متقین است، اذعان داشت: این خطبه قدم به قدم به اوصاف و فضائل متقین پرداخته است، طلبه می تواند محتوای این خطبه را در خود ایجاد کند و با مقایسه خود با این ویژگی ها از مسیر شیطانی و بی تقوایی به دور حرکت کند، امام آنچه مهم است دوری از افراط و تفریط در تقوای و دینداری است.
 

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نهج البلاغه را کتاب امروز و فردای بشریت دانست و تصریح کرد: نهج البلاغه نیز مانند قرآن شریف کهنه نمی شود و دارای معارف و مفاهیم والای انسانی و دینی است، انس با این کتاب شریف در برنامه یک طلبه باید گنجانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین خاتمی طلاب را به مغتنم شمردن فرصت ها سفارش کرد و گفت: قرار نیست بیش از یک بار در این دنیا زندگی کنیم و یا دوباره به دنیا بیاییم، پس این فرصتی را که به دست آمده مغتنم بشمارید و از آن نهایت استفاده را ببرید؛ چون نه قرار است زندگی دوباره تکرار شود و نه قرار است نیروی جوانی دوباره برگردد.

وی حضور در حوزه های علمیه را یک فرصت مغتنمی دانست و ابراز داشت: خوشبخت‌ترین افراد کسانی هستند که در دوران جوانی به حوزه‌های علمیه آمدند و توفیق تحصیل علوم دینی را پیدا کردند، این توفیق الهی از برکت نان حلال و تقوای پدران و مادران شما است.

امام جمعه زنجان با تأکید بر ارتباط با امام زمان(عج)، ابراز داشت: طلبه لازم است ارتباط معنوی خود را با امام زمان(عج) حفظ کند و با انس با دعای مأثور این ارتباط را تقویت کند، ارتباط با امام زمان(عج) معنویت و عظمت روحی را برای طلبه به ارمغان خواهد آورد.

وی در ادامه با اشاره به حالاتی از زندگی آیت الله مرعشی نجفی اظهار داشت: در حالات آیت الله مرعشی نجفی آمده است که در جوانی مسافرت‌های زیادی را برای استفاده از اساتید مختلف انجام داده است، مسافرت هایی به کشورهایی مانند هند، افغانستان، پاکستان و عراق که به گفته خودشان کمترین مدت حضور در این کشورها و استفاده از تجارب اساتید آنجا سه روز بوده است.
 
وی در ادامه پرسش و سؤال پرسیدن از علما و اساتید را یکی از سنت های حسنه حوزه علمیه دانست و تأکید کرد: یکی از مسائلی که از روز اول در حوزه علمیه به طلبه ها آموخته اند این است که هر جا عالمی یا صاحب تجربه ای را دیدید حتما از وجود ایشان استفاده نمائید و این یکی از سنت های حسنه حوزه علمیه است که هر جا عالمی را دیدیم از او طلب موعظه و نصیحت کنیم و باید قبول داشت که هر نفسی تأثیر خاص خودش را دارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین خاتمی در ادامه سیستم آموزشی حوزه را جدای از سیستم های موجود در دنیا توصیف کرد و گفت: این یک سنت حسنه و خوبی است که باید در خود بپرورانیم و هر جا عالمی یا صاحب تجربه ای در امر تبلیغ مباحث اسلامی دیدیم، منتظر نباشیم که او صحبت کند بلکه خودمان سؤال پرسیدن را آغاز کنیم و حتی به اندازه یک سوال هم که شده از علم و تجربه او استفاده کنیم.
 
وی در ادامه افزود: چرا که قاعده و سیستم آموختن در حوزه علمیه جدای از سایر سیستم های آموزشی مرسوم در دنیا است که مثلا با گرفتن یک مدرک دیپلم یا لیسانس امر آموزش پایان یابد بلکه شعار حوزه «ز گهواره تا گور دانش بجوی» است./854/202/ب2
ارسال نظرات