۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶
کد خبر: ۲۹۶۲۵۶
کارشناس مذهبی:

تباکی بخش کامل کننده عبادت است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه رتبه دوازدهم بکا و گریه برای سید الشهدا تباکی است، گفت: تباکی لزوما گریه نیست بلکه حالت حزن و اندوهی است که در قلب مومن از عزمت مصیبت احساس می کند، تباکی دلالتی بر عادت ندارد؛ تباکی بخش کامل کننده عبادت است.
تباکی بخش کامل کننده عبادت است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عبدالحمید شهاب کارشناس مذهبی، شامگاه یک شنبه 26 مهر ماه در مراسمی که به مناسبت دهه اول محرم در هیأت قاسمیون برگزار شد، با اشاره به اینکه مقدمه تباکی بر سید الشهدا احساس سوزش قلبی است، گفت: اشک بر سید الشهدا اگر عادت شود اثر وضعی آن از بین خواهد رفت و امام صادق (ع) روایت داریم امام حسین (ع) به اسم دین سرش بریده شد و مردم آن زمان به ظاهر شکل عبادت داشتند ولی امام حسین (ع) را تنها گذاشتند نماز زمانی انسان از فحشا و منکر دور می سازد که دین در وجود انسان عملیاتی شود.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه رتبه دوازدهم بکا و گریه برای سید الشهدا تباکی است، افزود: تباکی مقدمه اش آن است که قلب انسان برای امام حسین(ع) سوزش قلبی پیدا کند. رتبه تباکی بر سید الشهدا که یکی از مراتب دوازده گانه اشک برای اباعبدالله است.


 
وی تصریح کرد: نکته تباکی بر سید الشهدا احتراق در قلب است نه اینکه طرف نخواسته باشد گریه کند بلکه قطع به یقین فردی که حالت تباکی می گیرد حزن باطنی دارد و شاید بخاطر اینکه حالت مات شدگی دارد و توان گریه کردن ندارد.

 

حجت الاسلام شهاب افزود: تباکی لزوما گریه نیست بلکه حالت حزن و اندوهی است که در قلب مومن از عزمت مصیبت احساس می کند، تباکی دلالتی بر عادت ندارد؛ تباکی بخش کامل کننده عبادت است .

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به عوامل بیرونی و خارجی گریه برای سید الشهدا افزود: انبیا و صالحین بخاطر رتبه بالایی که در نزد خدا دارند در عالم اشباح مصیبتی که بر امام حسین (ع) وارد شد را دیدند و دومین علل خارجی شنیدن نام امام حسین (ع) اشک بر گونه انسان جاری می کند.

 

حجت الاسلام شهاب اظهار داشت: روایت لسان شریف اشاره شده که من تشنه شده اشک حسین (ع) هستم و نام امام حسین توسط مومن ذکر نمی شود مگر آنکه اشک بر گونه اش جاری شود انسان بایستی همین‌که نام سید‌الشهدا بر زبان انسان آمد اشک جاری شود و قلبش حالت حزن بگیرد و از اهمیت این مصیبت بدرد بیاد و حالت بکاء در وجود انسان بوجود آید.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سومین علل خارجی و بیرونی گریه برای امام حسین (ع) به زبان آوردن نام امام حسین (ع) است که سبب جاری شدن اشک بر گونه انسان می‌شود؛ چه لذتی بالاتر از اینکه انسان بدون شنیدن نام امام حسین (ع) یاد امام حسین (ع) کند و بدون ذکر نام زیبای حسین (ع) حالت حزن مصیبت بر وجودش قالب شود./817/202/ب3

ارسال نظرات