۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۹۶۴۱۵

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری رسا ـ ثبت 9 آیین عاشورایی از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی، پرداخت 48 میلیارد ریال صدقه در استان و برگزاری هفتمین سوگواره ادبی « بغض واژه» از مهم‌ترین اخبار کوتاه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، فرزین حق پرست مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: تا به امروز 9 آیین عاشورایی از استان به عنوان میراث ناملموس کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.


وی ادامه داد: آیین های الله الله حسینا و اینا شهرستان مراغه، عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب‌شیر، تخته زنی روستای فیروزه سالار آذرشهر، شاخسی-واخسی(شاه حسین-وای حسین) تبریز، علم گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه خوانی شهر بخشایش و علم بندی شهرستان مراغه  و شمع گذاری ( شمع پایلاما) از جمله آیین های عاشورایی هستند که تاکنون از استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.


وی افزود: یکی از آیین های عاشورایی قدیمی و در عین حال منحصر به فرد آذربایجان مراسم شاخسی_واخسی در تبریز است. این مراسم از دهه آخر ذیحجه آغاز شده و در ظهر روز عاشورا به اوج خود می رسد. ریشه لغوی شاخسی- واخسی چندان مشخص نیست اما برخی آن را مخفف شاه حسین- وای حسین می دانند.


مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: جدای از سوگواری که ویژگی بارز اغلب آیین های عاشورایی است، نقطه تمایز این مراسم با سایر عزاداری ها در اعلان جنگ کردن علیه ظالم است.


وی ادامه داد: در این مراسم عزاداران با چوب‌های مخصوص عزاداری حرکت می کنند. وقتی چوب به زمین می رسد ندای شاخسی و وقتی چوب به سرشان نزدیک می شود واخسی می گویند. این حرکت نشانه همراهی با یاران حسین بن علی (ع) در جنگ با لشکر یزید بن معاویه در صحرای کربلا است.


حق پرست در پایان بیان کرد: آیین های عاشورایی هر یک دارای تاریخچه و روایتی خاص و منحصر به خود هستند، که آنها را از یکدیگر متمایز می سازد. لذا باید به عنوان بخشی از فرهنگ و تاریخ سوگواری ایران حفظ و معرفی شوند.


آذری‌ها 48 میلیارد ریال صدقه پرداخت کردند

حسین دشتی، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان شرقی گفت: در شش ماهه اول سال جاری با مساعدت مردم خیر استان بیش از 48 میلیارد ریال صدقه جمع آوری شده است. این میزان صدقات جمع آوری شده نسبت به مدت مشابه سال قبل 16 درصد افزایش یافته است.


وی تصریح کرد: 380 هزار صندوق صدقه کوچک، متوسط و بزرگ در سطح معابر و منازل وجود دارد، همچنین طی این مدت ضریب نفوذ صندوقهای صدقات در سطح استان نسبت به شش ماهه سال قبل 4 درصد رشد یافته است.


مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه صدقات به سه شکل سنتی، مکانیزه و الکترونیکی جمع آوری می شود یادآور شد: کمک‌های جمع‌آوری شده در بخش صدقات به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده در اختیار خانواده‌های نیازمند و محروم استان قرار می‌گیرد.


دشتی با بیان این‌که مردم نیکوکار استان آذربایجان شرقی به دلیل اعتقادات دینی و کمک به همنوع خود در دادن صدقه پیشتازند خاطرنشان کرد: صدقه از مصادیق احسان است و به عنوان قرض به خداوند معرفی شده و برای آن آثار مادی و معنوی، دنیوی و اخروی بسیاری گفته شده است.


هفتمین سوگواره ادبی « بغض واژه» برگزار می شود

حسن میلانی، رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان آذربایجان شرقی از برگزاری هفتمین سوگواره ادبی « بغض واژه» در ششم محرم در حوزه هنری این استان خبر داد و گفت: هفتمین سوگواره ادبی « بغض واژه» روز سه شنبه، 28 مهر ماه همزمان با ششم محرم با حضور شاعران و مداحان اهل بیت علیهما سلام، راس ساعت 16 در محل اتاق جلسات حوزه هنری برگزار خواهد شد.  


وی با بیان این که سوگواره ادبی بغض واژه با رویکرد تولید و خوانش اشعار مرتبط با قیام عاشورا برگزار می شود، اظهار داشت: این عمل اقدامی شایسته برای رونمایی اشعار و اظهار ارادت شاعران به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش است.


رییس حوزه هنری استان با تاکید بر نقش شاعران و مداحان اهل بیت در حراست از میراث معنوی ائمه اطهار(ع) و ارتقای معرفت واقعی مردم نسبت به ایشان گفت: گسترش و ترویج معارف و فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه حائز اهمیت می‌باشد، لذا شاعران و مداحان نقش تأثیرگذاری در ترویج فرهنگ و معارف ناب اهل بیت(ع) را بر عهده دارند.


میلانی در پایان تصریح کرد: سوگواره ادبی « بغض واژه» برای هفتمین سال متوالی به همت شاعران جوان واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان برای ارج نهادن به آثار ارزشمند شاعران جوان در ادبیات آیینی برگزار خواهد شد.


ترویج فرهنگ نماز جماعت نیازمند ردیف بودجه مشخص است

اسدالله ضیایی، رییس ستاد اقامه نماز آذربایجان شرقی در شورای اداری شهرستان میانه با بیان این‌که هیچ اداره ای نباید برای تقویت فرهنگ اقامه نماز جماعت مشکل هزینه داشته باشد، گفت: خواستار ردیف بودجه ای مشخص برای ترویج نماز هستیم.


ضیایی با اشاره به این‌که امام حسین (ع) برای برپا نگه داشتن پرچم اسلام، حمایت از مظلومان و فراهم کردن زمینه انجام فرایض دینی و احکام قیام کرد، گفت: مدیران و مسؤولان ما هم باید زمینه امر به معروف و نهی از منکر را فراهم کرده و کمالات انسانی را ترویج دهند.


وی با بیان این‌که بازار ما در زمان فضیلت اقامه نماز مانند بازار کشورهای مسلمان نشیین نیست و اقامه نماز جماعت در مدارس و ادارات ما کم شکوه است، گفت: یکی از وظایف مهم صدا و سیما ترویج اسلام و فریضه های دینی است./935/203/ب3

ارسال نظرات