۲۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۶۱۴
استاد حوزه علمیه:

علم و معرفت به انسان جهت و انگیزه می دهد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام نخاولی با بیان این‌که هر فرد به میزان معرفتش، گسترش وجودی پیدا می کند، گفت: عمل در زمینه معرفت است که به انسان وسعت وجودی داده و علم و معرفت به انسان جهت و انگیزه می دهد.
حجت الاسلام نخاولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، مدیر مؤسسه فرهنگی پژوهشی راه حق، شب گذشته در مراسم دهه اول محرم در مسجد و مجتمع فرهنگی المنتظر(عج) گفت: اگر انسان زبان دین و اسلام را مطلع نباشد یا به خطا می رود و یا یقین اش ناقص خواهد شد.

 

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی های زبان دین و خصلت های قرآن ابدیت است یعنی فرا زمانی و فرامکانی بودن آن ها است. قرآن کریم از حضرت موسی (ع) به کرات ذکر فرموده و بیش از 130 حکایت  اسم از حضرت موسی برده شده است ولی در هیچ کدام از این داستان ها به بعد زمانی و تاریخی قرآن اشاره نشده است.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قرآن کریم به چند علت از بیان تاریخ و بیان اسامی مختلف خودداری کرده است زیرا فرازمانی و فرامکانی است، تاریخ و اسم اشخاص تغییری در نتیجه حاصل نمی کند، به تعداد و کمیت اشاره نمی کندو به خصوصیات موردی و شخصی افراد در داستان ها نمی پردازد.

 

حجت الاسلام نخاولی افزود: بشر همچون قرآن نمی تواند به نقل تاریخی بدون این مولفه ها بپردازد و این خود دلیلی بر اعجاز قرآن کریم است. اگر خداوند می خواهد قرآن را مالامال از هدایت باشد پس مازاد بر هدایت کلمه ای در آن وجود ندارد. اسامی حضرت موسی و هارون و غیره را که آورده حتما دارای نکات مهمی بوده است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: حقیقت وجودی بنده و شما نفس ما است، هر فرد به میزان معرفتش، گسترش وجودی پیدا می کند. عمل در زمینه معرفت است که به انسان وسعت وجودی می دهدو علم و معرفت به انسان جهت و انگیزه می دهد.

 

این استاد حوزه ودانشگاه ابراز کرد: در مباحث اخلاق، غربی ادعا می کنند که اخلاق بدن دین می تواند در جامعه کاربرد خواهد داشت. اما نتایج عملی بیانگر واقعیت دیگری است. به طور مثال آمار پایداری خانواده ها در شرق و غرب عالم از نیم قرن گذشته تا کنون به 7 سال رسیده است.

 

وی اضافه کرد: از حیث نظری و منطقی، این مدعا قابل رد است. عقل بدون وحی قابل عملکردن نیست. برای فهم مطالب و تحقق آن نیاز به مدد وحی است زیرا عقل به تنهایی نمی تواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

 

این محقق و پژوهشگر علوم قرآنی در ادامه گفت: هنگامی که تفکری وارد حیطه نفس آدمی شد، تمام آثارش را چه مثبت و چه منفی در ضمیر نا خودآگاه شما می گذارد. این ناخودآگاه از مسیری در فکر ما شکل می گیرد که بیشترین عوارض را داراست و ما به آن توجهی نداریم.

 

مدیر موسسه راه حق افزود: شبهاتی که اکنون در دین وجود دارد در مقاطع تاریخی قبلی، پیش زمینه هایی برای آن در جوامع بشری طراحی شده است و به نام علم پیاده سازی صورت گرفته است و این شبهات مانند شبکه ای بهم تنیده شده است و قدرت تحلیل را از افراد سلب می کند.

 

وی ادامه داد: خیلی از افرادی که در غرب به ارتداد از دین شان کشیده شدند دارای فطرت هایی پاک بودند، زیرا در کتاب های تورات و انجیل آنها که سراسر تحریف شده است از حیث فلسفی و نظری قابل دفاع نیست و غرب نیز جوامع اش را ملتزم به جست و جوی حقیقت نکرده است.

 

وی در پایان صحبت های خود تاکید کرد: در غرب گفته می شود اگر تمام قواعد هستی آشکار شود جایی برای خدا و جود نخواهد داشت، اما مشکل در این است که غربی ها خدا را در عرض موجودات و به مانند سایر پدیده ها تعریف می کنند، این ها سبب شد که بحث خدا و دین در غرب به حاشیه کشیده شود./930/202/ب1

ارسال نظرات