۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۲۹۶۸۵۰
آیت الله مهدوی:

تزکیه نفس یک امر اختیاری است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره با آیات سوره شمس گفت: تزکیه نفس یک امر اختیاری است و این را می توان از آیه «قد افلح من زکها» استنباط کرد.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در جمع مردم اصفهان با اشاره به مباحث تزکیه نفس گفت: خدای متعال در آیات سوره شمس یازده قسم را یاد فرموده که در قرآن بی نظیر است و هیچ جایی در قرآن نیست که خداوند به این اندازه قسم یاد کرده باشد.

 

وی در ادامه اظهار داشت :شبهه مهمی که در مباحث اخلاقی وجود دارد این است که اگر کسی اخلاق بدی دارد، اخلاقش قابل عوض شدن نیست، مانند این است که بگوییم کسی که روحیه عصبانی، وسواس، دروغگویی دارد، دیگر تا آخر عمر اخلاقش همین است و عوض شدنی نیست.

 

 آیت الله مهدوی ادامه داد: قرآن کریم این تفکر را با اشاره به آیه «قد افلح من زکها» رد می کند، چرا که این آیه شریفه با بیان دو دلیل می رساند که اخلاق قابل عوض شدن است و  از دو بخش آیه انسان متوجه می شود که تزکیه نفس یک امر اختیاری است.

 

نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری اذعان داشت: استدلال اول، تکیه بر کلمه «افلحَ» است، زیرا رستگاری مربوط به عمل اختیاری انسان است و اگر کاری نشد و یا جبری باشد، رستگاری را به انسان نسبت نمی دهند.

 

وی اظهار داشت: آنجایی که عمل غیراختیاری است، خوب بودن به انسان نسبت داده نمی شود و قرآن با بیان و آوردن کلمه «قد افلح» معلوم می کند این عمل اختیاری را خود شخص انجام داده است.

 

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به دلیل دوم که کلمه «زکی» است، گفت: قرآن نمی گوید کسی که نفسش پاک است، رستگار شد، بلکه می گوید رستگار شد کسی که نفسش را پاک کرد.

 

وی با اشاره به کلمه «زکی» تأکید کرد: زکی و پاک کرد، تحصیل کردنی است و تحصیل در جایی است که از قبل سابقه عدم  وجود دارد، یعنی قبلش پاک نبوده و این شخص با زحمت نفس خودش را پاک کرده است.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان با بیان این که انسان به دلیل وجود عقل بهتر از حیوان می تواند اخلاقش را عوض کند، ادامه داد: اسب وحشی را با تمرین هایی، آنچنان تحت تربیت قرار می دهند در حالیکه جسم همان است، روحیه او عوض می شود و فرمان می برد، حال چطور می توانیم اخلاق حیوان را عوض کنیم ولی نمی شود اخلاق یک انسان را عوض کرد./967/پ202/ش

ارسال نظرات