۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۲۹۷۲۸۳
امام جمعه موقت مشهد:

اندیشه عاشورایی ایرانیان هر سیاستی را بر نمی تابد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت مشهد همزمان با شب تاسوعای حسینی در حرم رضوی، گفت: گاهی مردم از مسؤولان در عاشورایی تر شدن و عاشورایی عمل کردن جلوترند که این نقطه عطفی برای پذیرفتن یا کنار زده شدن مسؤولان است؛ زیرا عاشورایی زندگی کردن مردم هرکسی را نمی تواند تحمل کند.
حجت الاسلام والمسلمين فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدباقر فرزانه، امام جمعه موقت مشهد همزمان با شب تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی با بیان این که باگذشت هرچه بیشتر از تاریخ، عاشورا پررنگ تر و در اذهان، گفتار و رفتار ها بیشتر مطرح می شود، اظهار کرد: در دوران پهلوی اگر شیعه ای در این سرزمین قصد اقامه روضه ای در محرم داشت، باید در مخفی گاهی و با ورود افراد به شیوه ای نامحسوس، آن را برگزار می کرد.

 

وی افزود: به برکت نهضت حسینی انقلاب پیروز و نظام اسلامی تشکیل شد، باگذشت زمان بیشتر در دل ها و جان ها جای می گیرد، در سایر کشورها هم فرهنگ عاشورا روبه رشد است و امروز در سایه همین عاشورا کسی نتوانسته به ایران ضربه و آسیبی بزند.

 

عدالت خواهی و شهادت طلبی

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی خاطرنشان کرد: یک کهنه کار آمریکایی در این خصوص چنین گفته است به پرنده تیز پرواز انقلاب اسلامی دسترسی نداریم و نمی توانیم آن را شکار کنیم زیرا این پرنده با دو بال آنقدر اوج گرفته که از تیرس ما خارج است، عدالتخواهی و شهادت طلبی در شیعه آن دو بال است؛ بال اول را از دل عصر انتظار گرفته است تا با ظهور منجی عالم عدالت در زمین حاکم شود و بال دیگرش یعنی شهادت طلبی را از عاشورا گرفته است.

 

وی با بیان این که هر چه بر عمر عاشورا افزوده می شود، قدرتش برای نفوذ در اذهان، دل ها و جان ها بیشتر می شود، ابراز کرد: حضور و نگاه جوانان در هیأت، محافل و مجالس عزاداری امروز قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست؛ این جوان روز به روز عاشورایی تر می شود، زیرا عاشورا دارای چند عنصر ثابت و ازبین نرفتنی است.

 

حجت الاسلام فرزانه عنوان کرد: اولین عنصر عاشورا «حق بودن» آن است، هر حرکت، هر نهضت و هر قیامی که متناسب با روح و عقل سرشت و فطرت انسان باشد حق است؛ خلقت انسان طوری است که فطرتش علاقه مند به عدالت و متنفر از ظلم هست.

 

عاشورا حرکتی انحصاری نبود

وی افزود: حق حرکتی به نفع همه است که ارتباطی به شیعه یا مسلمان بودن ندارد و عاشورا به نفع کل بشر بود؛ عاشورا برای کل بشر سودمند بود چون متکی بر نیازهای اصلی انسان است، همه افراد نیاز به آزادی دارند عاشورا سخن از آزادی می زد، همه نیازمند ارتباط با خدا هستند که عاشورا ارتباط با خدا را محکم تر کرد، همه نیازمند عدالت هستند که عاشورا حرکتی در جهت عدالت خواهی و مبارزه با ظلم بود؛ با توجه این موارد هر انسانی عاشورا را مفید و سودمند برای خود می بیند.

 

امام جمعه موقت مشهد با بیان این که حق، هماهنگ و هم جهت با حرکت عمومی نظام هستی است، اظهار کرد: هستی حرکتی به سوی خدای متعال دارد و از آن جا که حق حرکتی هم سوی عالم هستی است، عوامل طبیعی و تمام ذرات عالم آن را کمک و یاری می کنند از این رو کسی نمی تواند با عاشورا درافتد.

 

وی دومین عنصر و عامل رشد عاشورا را رهبری و امامت امام حسین(ع) عنوان کرد و گفت: امام حسین(ع) دارای پنج خصیصه بودند اول این که هدف از قیامشان چیزی جز نجات انسان نبود؛ افق دید عاشورا نجات شیعه یا مسلمان نیست  بلکه مدنظرش آزادی بشریت است.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ابراز کرد: کسی که به دنیا آزادی می بخشد فرزند عاشورا،  فرزند امام حسین(ع) یعنی حضرت ولی عصر(عج) است.

 

حجت الاسلام فرزانه خاطرنشان کرد: انسان شریفترین مخلوق عالم است و عاشورا قصد نجات انسان را داشت، سیدالشهدا(ع) راه نجات انسان و آزادی بشر را به خوبی می دانست زیرا حرکتش متکی به وحی، عقل و سنت پیامبر(ص) بود.

 

وی با بیان این که امام حسین(ع) برای نجات انسان انگیزه الهی داشت و این حس از درونش می جوشید، اظهار کرد: ایشان فرموده بودند: برای ظلم و خوش گذرانی خروج نکرده ام، بلکه برای اصلاح امت جدم، امر به معروف و نهی از منکر و برگرداندن مسیر امت به مسیر پدرم حضرت علی(ع) و پیامبر(ص) قیام کردم.

 

امام جمعه موقت مشهد ادامه داد: امام حسین(ع) در این حرکت همه چیز خود را تقدیم کرد، اما از هیچ انسانی چیزی نخواسته بودند و توقع تشکر و قدردانی از کسی نداشتند.

 

شباهت قیام عاشورا و انقلاب ایران

وی با تأکید بر این که هر چه این پنج خصیصه امام حسین(ع) در نظام، رهبری، مسؤولان و ملت بیشتر باشد این نظام به عاشورا نزدیک تر است، عنوان کرد: نجات «انسان» هدف این نظام است زیرا به عاشورا متصل است نه تنها نجات ایرانیان بلکه نجات لبنان، یمن، فلسطین سایر ملت ها را هدف خود قرار داده است.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: قیام این ملت برای نجات بشر است نه تنها ایرانیان، با این تفکر انقلاب را کوچک نشمارید، این نظام راه نجات بشر را فهمیده است ایرانی از مردم چیزی نمی خواهد بلکه خود جوش و با انگیزه الهی کار می کند.

 

وی تصریح کرد: ایرانی اثبات کرده است که برای نجات بشریت و حفظ انقلابش از همه چیزش می گذرد؛ مادران و پدرانی که از جان فرزندان خود گذشته و آن ها را تقدیم انقلاب کرده است، مفهومی غیر از این ندارد.

 

حجت الاسلام فرزانه ادامه داد: همان طور که آینده عاشورا رو به رشد است و هر روز دل های جدیدی را فتح می کند، تا وقتی که ایران مزین به این پنج خصیصه عاشورایی باشد، رو به پیروزی است و آینده روشنی دارد.

 

جلوداری مردم از مسؤولان در عاشورایی شدن

امام جمعه موقت مشهد خاطرنشان کرد: گاهی مردم از مسؤولان در عاشورایی شدن جلوترند، مردم عاشورایی تر عمل می کنند، مردم نسبت به مسؤولان برای برخورد با بعضی مسائل آمادگی بیشتری دارند، این نقطه عطفی است که هر مسؤولی بتواند خودش را با این مردم تطبیق دهد باقی می ماند و هر کس نتواند خودش را منطبق کند، کنار زده می شود.

 

وی با بیان ین که رمز بقای این نظام بر حق بودن و اتصال هر بیشتر خود به حرکت عاشورا است، ابراز کرد: این دریای متلأطم و مواج عاشورایی زندگی کردن مردم هرکسی را نمی تواند تحمل کند و با یک مشت خیلی ها را پس می زند.

 

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی عنوان کرد: سومین عنصر ثابت عاشورا یاران امام حسین(ع) است که دارای ایمان درست، عمیق و راسخ بودند یعنی ایمانی که از روی معرفت و متصل به خدای متعال است.

 

وی افزود: عشق به عنوان عامل تحرک و بازدارنده توقف که لحظه ای انسان را آرام نگه نمی دارد، همچنین همت بلند، فداکاری، ایثار و مجاهدت از دیگر ویژگی های یاران سیدالشهدا(ع) است.

 

حجت الاسلام فرزانه مطرح کرد: عاشورا مسأله نجات بشریت است نه مسأله شهادت و رفتن به بهشت، در نهایت بصیرت به معنای هدف شناسی، دشمن شناسی و جبهه شناسی است، همچنین اقدام  و کمک به حق در شرایط ویژه و خاص است.

 

امام جمعه موقت مشهد اظهار کرد: منظور از شرایط ویژه در این نهضت، همراهی امام حسین(ع) به معنای قرار گرفتن در برابر خلیفه پیامبر(ص) بود زیرا معاویه یزید را به عنوان خلیفه پیامبر(ص) معرفی کرده بود و حرکت انسان در نگاه عامه مردم به معنای اقدام در برابر خلیفه پیامبر(ص) تلقی می شد./1308/201/ب3

ارسال نظرات