۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۵
کد خبر: ۲۹۷۲۹۹
استاد حوزه علمیه:

حرمت مؤمن از خانه کعبه بالاتر است/ مؤمن آبروی برادر ایمانی‌اش را حفظ می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با بیان این‌که حرمت مؤمن از خانه کعبه بالاتر است، گفت: زمانی که انسان در برابر آینه قرار می‌گیرد نقاط قوت و ضعف خود را در آینه مشاهده می‌کند به همین دلیل مؤمن آینه مؤمن است یعنی زمانی که نیست آبروی او را حفظ می‌کند.
شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه شامگاه 30 مهرماه در کلاس اخلاق که در حسینه اثنی عشری در شهرری، با محوریت خانواده آسمانی برگزار شد، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند مومن برادر مومن است زیرا زمان غیبت برادر آبروی او را حفظ می‌کند نیازش را رفع و نیکخواه او در دشواری‌ها می‌شود.

 

مؤمن در زمان غیبت برادر مؤمنش آبروی او را حفظ می‌کند

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: زمانی که انسان در برابر آینه قرار می‌گیرد نقاط قوت و ضعف خود را در آینه مشاهده می‌کند به همین دلیل مؤمن آینه مؤمن است یعنی زمانی که نیست آبروی او را حفظ می‌کند.

 

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند مؤمن در غیاب برادر خود خیرخواه اوست و کاری را که او دوست ندارد انجام نمی‌دهد و همچنین در مجلس برای او جا باز می‌کند؛ حرمت مؤمن از خانه کعبه بالاتر است پس غیبت و حضور مؤمن شرط حرمت نیست.

 

انسان مؤمن میل خودش را به دیگران تحمیل نمی‌کند

شجاعی با اشاره به اینکه شیعه و محب اهل بیت(ع) بسیار برای خداوند ارزش دارند، گفت: اگر کسی بخواهد این حقیقت را درک کند باید از دید خداوند به مخلوقات نگاه کند تا بتواند قیمت و حرمت دیگران را درک کند اما متأسفانه انسان‌ها زمانی قدر یکدیگر را می‌دانند که دیگر اجل آنان رسیده باشد.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: انسان مؤمن به حرمت ایمانی اهمیت می‌دهد و به علایق خود بی‌اهمیت می‌شود و میل خودش را به دیگران تحمیل نمی‌کند در حالی که منافق میل خودش را به دیگران ارجعیت می‌دهد به همین دلیل مؤمن در حضور مؤمن دیگر، از چیزی که او را آزار می‌دهد انجام نمی‌دهد و رعایت حال او را می‎کند.

 

خیرخواهی برای دیگران نیاز به تمرین و ترک خودخواهی دارد

وی با اشاره به اینکه مؤمن برای برادر مومن خود در مجلس جا باز می‎کند، اظهار داشت: مؤمن در همه مواقع به برادر مؤمن خود توجه دارد و در مجالس برای او جا باز می‌کند؛ روزی خبرنگاری تعریف می‌کرد در خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم تا اینکه زمان صرف غذا شد و همه مشغول غذا خوردن شدن ولی من هنوز غذا نداشتم که ناگاه متوجه شدم رهبر معظم انقلاب حواسش است من غذا ندارم؛ این یعنی آینه برادر مؤمن بودن.

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: امام رضا(ع) فرمودند من نفرین می‌کنم کسی را که خیرخواه دیگران نباشد؛ خیرخواهی برای دیگران نیاز به تمرین و ترک خودخواهی دارد زمانی که انسان، خود را به جای اعضای خانواده و یا اینکه دیگر افراد قرار می‌دهد به خیرخواهی برای دیگران و همچنین عصمت نزدیک‌تر می‌شود.

 

خودشیفتگی یعنی ندیدن عیب خود و عیوب دیگران را بزرگ دیدن

وی افزود: خود شیفتگی سبب می‌شود انسان ضعف وجودی خود را نبیند ولی همان را برای دیگران بسیار بزرگ و زشت تلقی کند اگر کسی برادر مومن خود را دوست داشته و خیرخواه او باشد او را از فعل بد که عاقبتش جهنم است نهی می‌کند زیرا او نمی‌خواهد برادر مومنش لغزشی داشته باشد به همین دلیل باید حرمت او را حفظ کند.

 

شجاعی ابراز داشت: انسان باید در طول عمر خود مراقب دیدن‌ها و شنیدن‌های خود باشد چرا که همه شنیده‌ها و دیده‌های جزء وجودی انسان شده و او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) محبوب‌ترین دوستان من کسانی هستند که عیوب مرا به من هدیه دهند؛ انسان وظیفه دارد افرادی را برای دوستی خود انتخاب کند که عیوب و ضعف‌های او را متذکر شوند، زیرا اهل بیت(ع) افرادی را که عیب و ضعف انسان را بیان می‌کنند دوست دارند و نه افرادی را که عیب جویی از دیگران را سر لوحه راه خود قرار داده‌اند./813/202/ب2

ارسال نظرات