۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۹۷۳۵۹
مدیر مرکز مشاوره مأوی مطرح کرد؛

نقش آموزش والدین در بصیرت‌افزایی فرزندان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اخوی با اشاره به بصیرت حضرت ابوالفضل(ع) گفت: بصیرت، نگاه عمیق، تحلیل‌گرانه و تیزبینانه به مسائل است که در مرحله نخست موهبتی الهی و در گام بعد اکتسابی است، از این‌رو می‌توان با تربیت دینی و آموزش، بصیرت را به فرزندانمان آموزش دهیم تا در حوادث و فتنه‌های روزگار، حق را از باطل تشخیص دهند.
حجت الاسلام اخوي

حجت الاسلام ابراهیم اخوی، مدیر مرکز مشاوره مأوی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بصیرت حضرت ابوالفضل(ع) اظهار داشت: بصیر بودن از ویژگی‌های بارز قمر بنی‌هاشم(ع) است؛ زیرا افراد با بصیرت، نگاه تحلیل‌گرانه صحیح و تیزبینانه به مسائل دارند.

 

بصیرت، نگاه تحلیل‌گرانه صحیح و تیزبینانه به مسائل است

وی بصیرت را نگاه عمیق، ریزبین و نقادانه به مسائل خواند و ابراز داشت: امروزه با وجود شبهات و فتنه‌ها هر فردی باید این ویژگی را به عنوان یک نیاز ضروری در خودش ایجاد کند.

 

مدیر مرکز مشاوره مأوی، بصیرت را موهبت الهی دانست و تأکید کرد: بصیرت در تربیت دینی، دو سرچشمه دارد، در مرحله نخست، موهبت الهی است که خداوند در قرآن می‌فرماید «و من یتق الله یجعل له مخرجا»، یعنی هر فردی که به احکام الهی پایبند باشد، خداوند به وی قدرت تشخیص حق از باطل می‌دهد.

 

وی تقوا و عمل صالح را محصول تربیت دینی خواند و افزود: در گام بعد انسان اگر از کودکی تحت مراقبت و تربیت دینی قرار داشته باشد در برزگسالی محصولش را تحت عنوان بصیرت برداشت می‌کند.

 

بصیرت، مهارت دینی و یادگرفتنی است

حجت الاسلام اخوی، بصیرت را نوعی مهارت دینی دانست و تأکید کرد: همان گونه که امروزه در علم روانشناسی به انسان‌ها مهارت تفکر و اندیشه تعلیم داده می‌شود، بصیرت و تشخیص حق و باطل نیز در این دیدگاه نوعی مهارت و یادگرفتنی است.

 

وی یادآور شد: آموزش انتخاب‌‌گری و تصمیم صحیح را می‌توان از کودکی با آموزش و خودباوری به فرزندانمان آموزش دهیم و به تدریج می‌توان با دادن اطلاعات درست، ایجاد نگاه دقیق به مسائل، بیان مزایا و معایب تصمیم‌گیری‌ها، آنها را به تفکر صحیح راهنمایی کنیم.

 

مدیر مرکز مشاوره مأوی افزود: خصوصیت رشد یافته تفکر صحیح در فرزندان با تعلیمات دینی تلفیق شده و در نهایت به بصیرت و تشخیص حق از باطل در میان شبهه‌ها و فتنه‌ها منجر می‌شود.

 

نقش مربی و الگو در بصیرت‌افزایی

وی به فتنه‌های آخرالزمان اشاره و تصریح کرد: ممکن است این فتنه‌ها در دل افرادی ایجاد شود که به تعبیر حضرت علی(ع) از آن اراده باطلی می‌کنند و این نوجوان در گرداب این فتنه‌ها بازیچه شده و نمی‌تواند حق را از باطل تشخیص دهد.

 

حجت الاسلام اخوی، ائمه‌اطهار(ع) را الگوهای بصیرت دینی خواند و خاطرنشان کرد: حضرت ابوالفضل(ع) با تربیت دینی در محضر حضرت علی(ع) و مشاهده وقایع تاریخی شرایط صلح امام حسن(ع) و شرایط قیام امام حسین(ع) به درجه‌ بالایی از بصیرت و معرفت رسید.

 

وی به نقش مربی در ایجاد بصیرت دینی اشاره کرد و گفت: افزون بر مربی، تجربه‌ها، انتخاب‌ها، تعلیم‌ و تربیت دینی بسیار مهم است و انسان را در شرایط پیچیده کمک می‌کند.

 

رهبر معظم انقلاب الگوی بصیرت در این زمان

مدیر مرکز مشاوره مأوی، رهبر معظم انقلاب را الگوی بصیرت در این زمان خواند و تأکید کرد: هنگامی که همه به بن‌بست می‌رسند و دیگر راهی دیگر به نظرشان نمی‌رسد، ایشان طبق وعده الهی در آیه «و من یتق الله یجعل له مخرجا»، حرفی برای گفتن و میدان عمل دارند.

 

وی گفت: این بصیرت هدیه الهی و در گام بعد محصول پنجاه سال تجربه ایشان در سیاست است، چنان که حتی دشمنان نیز از ایشان به عنوان یک سیاستمدار صادق و چهره برجسته حساب می‌برد.

 

حجت الاسلام اخوی در پایان افزود: بصیرت به صورت کلی موهبتی الهی و در گام بعد اکتسابی است که در قسمت دوم، ما باید برنامه‌ریزی‌های آموزشی‌، تربیتی بلند مدت و دقیقی برای فرزندانمان داشته باشیم تا در حوادث و فتنه‌های روزگار، حق را از باطل تشخیص دهند./908/ت302/س

ارسال نظرات