۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۹۷۵۰۲
استاد حوزه علمیه قم:

هدف نهایی از خلقت انسان رسیدن به مقام بندگی ارادی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم گفت: بندگی تنها به رکوع و سجود نیست و این غایت میانی است که هدف نهایی از خلقت انسان رسیدن به مقام بندگی ارادی و سلوکی است که در همه ساحت های زندگی خود به آن دست پیدا می کند.
حجت الاسلام يزدان پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام سید یدالله یزدان پناه، مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی امروز در مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان که در حسینیه ارشاد سادات نیاکی برگزار شد اظهارداشت: خداوند سبحان از خلقت عالم و آدم مقصودی داشته و در کلمات مختلف فرمود ما عالم و آن چیزی که موجود در آن است را بیهوده خلق نکردیم.


وی با بیان این که خداوند متعال از خلقت انسان غایتی دارد و در قرآن کریم آن را به صراحت معرفی کرده است تا بنده خدا باشد، افزود: بندگی تنها به رکوع و سجود نیست و این غایت میانی است که هدف نهایی از خلقت انسان رسیدن به مقام بندگی ارادی و سلوکی است که در همه ساحت های زندگی خود به آن دست پیدا می کند.


استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر کسی به مقام بندگی برسد به غایت مقصود از انسان دست پیدا می کند و اگر انسان در ساحت اراده و شعور خود و آن ساحتی که اندیشه ای برای فهم خود فراهم می کند و کاری انجام می دهد به مقام بندگی برسد ارزشمند است.


حجت الاسلام یزدان پناه با بیان این که برخی از کارها در درون ما انجام می شود بدون آن که بدانیم و تصمیمی داشته باشیم، گفت: جریان خونی که در بدن انسان صورت می گیرد تحت اراده ما نیست ولی در نحوه خوردن صحنه اراده ما دارای اختیار است و با تصمیم خود گام برمی دارد.


مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی با تاکید بر این که بندگی ارادی و سلوکی که در آن نقش داریم بسیار والا و گرانقدر است، بیان داشت: هیچ کسی از حیطه بندگی حضرت حق در نمی رود و همه بنده خداوند متعال هستند که نیاز است خود را در ساحت حضرت حق قرار دهیم.

حجت الاسلام یزدان پناه با اشاره به این که مملوک بودن ارادی دو رقیب استکبار و شرک است، بیان داشت: استکبار به معنای آن است که حقانیت خداوند متعال را می بیند و تکبر می ورزد و در برابر حضرت حق ایستادگی دارد.


مدیر گروه عرفان مجمع عالی حکمت اسلامی خاطرنشان کرد: شیطان حق را فهمید و از تکبر سر باز زد و این عملی ارادی است که گفت نمی خواهم بنده خدا و مملوک محض باشم.


وی ادامه داد: اگر کسی بنده خدا باشد گناه نمی کند و انجام گناهان و کارهای ناشایست به سبب آن است که خود را بنده حضرت حق ندانسته و مستقل می دانیم و انسانی که بنده خدا است تلاش دارد دستورات پروردگار متعال را اجرایی کند.


استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ضرورت دارد انسان در صحنه اراده بنده باشد که در صحنه تکوین کافر نیز مانند ما است، گفت: اگر خداوند متعال هر چیزی می گوید انجام می دهیم همان بندگی مقصود است که ضرورت دارد در راستای تحقق آن گام برداریم.

 

وی با بیان این که ماه محرم فرصت ارزشمندی برای تقرب الی الله و سعادت انسان است، گفت: ضرورت دارد از فیوضات معنوی این ماه گرانقدر بهره برداری شایسته ای داشته تا در مسیر تعالی و تکامل قرار گیریم./1314/202/ب1

ارسال نظرات