عملیات روانی یزید در جامعه، مانع درک پیام امام حسین از سوی مردم شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی عصر امروز در مراسم عزاداری عاشورای حسینی که در مسجد العلی(ع) برگزار شد، با اشاره به خطبه ای از سیدالشهدا(ع) که می فرماید «اَللّهُمَّ إِنَّکَ تَعْلَمُ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ مَا کَانَ مِنَّا تَنافُساً فِی سُلْطان، وَ لا التماساً مِنْ فُضُولِ الْحُطامِ، وَ لکِنْ لِنَرَىَ الْمَعالِمَ مِنْ دِینِکَ، وَ نُظْهِرَ الاِصْلاحَ فِی بِلادِکَ، وَ یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ»، گفت: وجود اقدس سیدالشّهدا(ع) در این بیان، ابتدائاً خدا را مخاطب خود قرار می دهند و با وجود این که کلام اباعبدالله(ع) یک ابلاغ به مردم و تبیین واقعیت برای آن ها است، این کلام را در شکل دعا ارائه می دهند.
وی افزود: این نوع خطاب به دو جهت است؛ اولا این که سیدالشهدا(ع) خدا را شاهد گرفته و با این تعبیر ذات مقدس پروردگار را شاهد صدق ادعای خود قرار دادند و جهت دوم که شاید عمیق تر از جهت اول باشد، این است که اباعبدالله می خواستند بگویند واقعیت قیام ایشان برای مردم قابل درک نیست، چرا که این مردم، مردم جو زده ای بودند که در میان انقلاب ارزش ها به سر می بردند، در نتیجه آن واقعیت را نمی فهمند و برای شان قابل درک نیست، بلکه صرفا این خطاب را ادعایی می پندارند که با واقعیت فاصله دارد.
عملیات روانی یزید در جامعه، مانع از درک پیام امام حسین از سوی مردم شد
امام جمعه مشهد مقدس با بیان این که مردم زمان سیدالشهدا(ع) تحت تأثیر عملیات روانی ضد ارزش یزید قرار گرفته بودند، اظهار کرد: بر حسب جوی که بر مردم حاکم شده بود، واقعیت قیام اباعبدالله(ع) برای ایشان قابل احساس نبود، یعنی از نظر فکری می فهمیدند اما آن را احساس نمی کردند که بخواهند باورش کنند.
آیت الله علم الهدی با اشاره به این که «ایجاد حکومت» و «پذیرش» آن دو مسأله مهم در شکل گیری حکومت ها است، خاطرنشان کرد: معمولا در تحلیل جامعه شناسان این دو جایشان عوض می شود؛ در فلسفه تشکیل حکومت می گویند «چون مردم نیاز به جمع زیستی داشته اند تا در زندگی اجتماعی خود منافع آن ها با هم تصادم پیدا کند، حکومت تشکیل داده اند»، در حالی که این مسأله، فلسفه تشکیل حکومت نیست.
وی افزود: نیاز به «جمع زیستی» و «مدیریت اجتماعی» منجر به حکومت پذیری مردم می شود، نه تشکیل حکومت؛ فلسفه تشکیل حکومت این است که انسان ها در توسعه تمایلات و امیال نفسانی خود سعی داشتند خارج از استعدادها و توانایی های خود سایر استعدادها را هم به توانایی خود اضافه کنند تا تمام تمایلات آن ها برآورده شود، چرا که توان وجودی، استعداد، امکانات و شرایط آن ها برای تحقق تمام گرایشات شان کافی نبود.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان وقتی قدرت می یابد، دلخواه او هم توسعه می یابد و نمی توان آن را محدود کرد پس هم «تحقق دلخواه ها» با ضمیمه کردن قدرت دیگران به قدرت خود توسعه می یابد و هم خود دلخواه ها.
تبیین نحوه شکل گیری حکومت های دموکرات و عاقبت آن ها
آیت الله علم الهدی ادامه داد: حکومت ها بر این اساس تشکیل شدند اما در برابر آن ها جریانی به وجود آمد که گفت ما قدرت حکومت را نه برای توسعه امیال خود، بلکه برای مدیریت جمعی و خدمت به مردم می خواهیم از این رو حکومت های دیگر را بر هم زدند.
وی در بیان مصداقی از حکومت های استبدادی، با اشاره به آیه شریفه «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِی الأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِیَعًا»، حکومت فرعون را «استثمار مردم در راستای نیل به شهوات و نفسانیت خود» نامید و اظهار کرد: فرعون مردم را در راستای تمایل نفسانی خود استخدام کرد تا همه توان مردم برای توسعه شهوات و نفسانیت او به صورت استثمار درآید.
امام جمعه مشهد مقدس افزود: جریان مدرنیته به عنوان مقابله با نظام های استکباری، نظام دموکراسی ارائه شد که طی آن مردم خودشان حکومت خود را اداره کرده و عده معدودی را برای حکومت تعیین می کنند؛ چند صباحی نپایید که این نظام هم به منزل اول برگشت، چرا که وقتی امکانات در اختیار حاکمان قرار می گرفت، دیگر مردم را نمی شناختند.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: حاکمان دموکرات همان ظلمی را انجام دادند که حاکمان سلاطینی قرون وسطی انجام می دادند، چرا که برای آن ها جز لذایذ چیز دیگری ارزشمند نبود؛ امروز رییس جمهور در پیشرفته ترین و عقب مانده ترین کشورهای مبتنی بر این ساختار، جز سلطان دیکتاتور قرون وسطایی نیست که قدرت ها را استخدام خود کرده است.
حاکم الهی مردم را استخدام نفسانیت خود نمی کند
وی با اشاره به ناکارآمد بودن هر نظامی به جز نظام نشأت گرفته از حاکمیت خداوند، گفت: بشر در تاریخ تجربه کرده است که اگر مدیریت زندگی اش را به خدا بدهد و مظاهر خدا مدیریت را در دست گیرند، این گونه نمی شود چرا که حاکم نمی خواهد برای توسعه امیال نفسانی خود مردم را استخدام کند.
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به جریان نبوت حضرت نوح(ع)، علت نفرین ایشان در قبال قوم خود را توسعه شهوترانی، رفاه طلبی و توجه صرف به زندگی دانست و افزود: وقتی همه به دنبل لذت، شهوت و خوشگذرانی بیشتر باشند، خدا در آن جامعه پرستش نخواهد شد.
آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: مسأله ای که سیدالشهدا(ع) در دعای مذکور به خداوند خطاب کردند، در اثر همین نکته بود، یعنی جامعه یزیدی هم به همین وضع درآمد؛ وقتی لذت، شهوت و خوشگذرانی در جامعه ارزش شود، همه مردم در مسابقه ای قرار می گیرند که ثروت بیشتری برای لذت و شهوت خود کسب کنند.
تبیین خطر جریان های سیاسی مبتنی بر ارزش گذاری دنیوی
وی با بیان این که جامعه یزیدی در اثر ارزش گذاری مبتنی بر زندگی دنیا، هدف قیام اباعبدالله(ع) را قدرت یابی ارزیابی کردند، تصریح کرد: امروز نیز در کشور گرفتار برخی جریان های سیاسی هستیم که مانند عمر سعد هستند، یعنی با معیار ارزش گذاری بر اساس زندگی به میدان می آیند، از همین رو سیدالشهدا(ع) به خدا خطاب می کنند «تو که خدای من هستی می دانی که قیام من برای رقابت در قدرت نیست، بلکه آمده ام تا معالمی از دینت که تحریف شده را برگردانم.»
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به ماجرای حضور پیامبر(ص) در جمع اصحاب صفه و اعلام خوشنودی ایشان از این مسأله، قیام امام حسین(ع) را نتیجه فاصله گرفتن امت اسلامی از چنین معالمی عنوان کرد و گفت: معالم دین پس از پیامبر(ص) به جایی رسید که وقتی خلیفه سوم به خلافت رسید، در شب عروسی دخترش، کلید خزانه را به داماد خود داد تا به عنوان رونمایی شب زفاف از آن برداشت کند؛ از همین رو امام حسین(ع) فرمودند «می خواهم معالم دین را برگردانم.»/820/201/ب1