۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۲۹۷۶۱۸
در هفت ماهه امسال؛

98 وقف جدید در خراسان شمالی ثبت شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی گفت: در هفت ماهه امسال 98 وقف جدید در شهرستان های مختلف این استان به ثبت رسید که این میزان به نسبت مدت مشابه پارسال 30 درصد افزایش یافته است.
وقف

حجت الاسلام سیف الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از افرایش 30 درصدی میزان موقوفات جدید در استان طی هفت ماهه امسال خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه در مجموع 98 وقف جدید در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی از سوی واقفان خیراندیش به ثبت رسیده است.

 

وی با بیان اینکه ارزش ریالی موقوفات جدید ثبت شده در استان بیش از 46 میلیارد ریال برآورد شده است، اضافه کرد: این موقوفه ها در قالب زمین زراعی، تجاری، ساختمان مسکونی و غیره با اهداف برگزاری مراسم شهادت و ولادت ائمه اطهار(ع)، مسائل فرهنگی، آموزشی، بخش بهداشت و درمان، حوزه های علمیه، مسائل قرآنی، بقاع متبرکه، ازدواج و سایر موارد به ثبت رسیده اند.

 

حجت الاسلام سهرابی ادامه داد: از این تعداد موقوفه جدید، 86 مورد آنها به ارزش حدود 45 میلیارد ریال مربوط به شش ماهه نخست سال بوده و مابقی آنها در ایام محرم و در مهرماه از سوی واقفان نیک اندیش در استان ثبت شده است.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همچنین از 98 موقوفه جدید ثبت شده در استان، 78 مورد آنها در قالب وقف زمین زراعی، تجاری و ساختمان مسکونی بوده و مابقی نیز در قالب ساخت مسجد و حسینیه ثبت شده اند.

 

وی با یادآوری اینکه سال گذشته در مجموع 103 وقف در استان به ثبت رسید، افزود: در سال جاری سهمیه خراسان شمالی برای ثبت موقوفات جدید از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه، 100 وقف در نظر گرفته شده بود که تا پایان مهرماه تقریبا همه این سهمیه محقق شده و بدون شک تا پایان سال، شمار موقوفات جدید ثبت شده در استان از سهمیه در نظر گرفته شده بیشتر می شود.

 

این مسؤول اظهار کرد: علت افزایش شمار موقوفات جدید در استان در سال جاری، اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و مذهبی از جمله طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، دوره‌های قرآنی و تبلیغات و فرهنگ سازی در رسانه های مختلف به ویژه رسانه های دینی بود.

 

به گفته وی در هفت ماهه امسال از 98 وقف جدید ثبت شده، بیشترین موقوفات در شهرستان های گرمه و مانه و سملقان ثبت شده و کمترین تعداد وقف جدید ثبت شده در بین شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی نیز مربوط به شهرستان جاجرم است.

 

حجت الاسلام سهرابی اضافه کرد: با احتساب موقوفات جدید ثبت شده در خراسان شمالی، اکنون در این استان در مجموع حدود پنج هزار موقوفه با 9 هزار و 840 رقبه ثبت شده وجود دارد که نیات 65 درصد این موقوفات روضه سیدالشهدا(ع) و برگزاری مراسم های عزاداری شهادت امام حسین(ع) بوده و مابقی در حوزه های فرهنگی، قرآنی و غیره به ثبت رسیده اند.

 

وی در ادامه با تأکید بر ثبت وقف بر اساس نیازهای روز جامعه، از واقفان و خیران خواست تا با توجه به نیازهای موجود کشور در زمینه ازدواج آسان، حوزه های علمیه، مسائل آموزشی، بهداشت و درمان و مسائل فرهنگی در این حوزه ها اقدام به ثبت وقف جدید بکنند.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به اینکه یکی از رویکردهای اصلی نهاد اوقاف و امور خیریه در این راستا هدایت موقوفات جدید به سمت نیازهای روز جامعه با انجام مشاوره های وقف است، خاطرنشان کرد: این مهم در تمامی برنامه های فرهنگی و تبلیغی اوقاف و امور خیریه مورد توجه متولیان بخش اوقاف و امور خیریه استان قرار دارد.

 

وی ایجاد خوابگاه برای دانشجویان و دانش آموزان، رفع کاستی های بخش سلامت و آموزش و کمک به ایتام و مستمندان را از دیگر نیازمندی های استان دانست و گفت: می بایست در آینده موقوفاتی برای رفع این نیازمندی ها از سوی واقفان و خیران در خراسان شمالی به ثبت برسد./9314/303/ب1

ارسال نظرات