۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵
کد خبر: ۲۹۷۷۱۵
نویسنده و پژوهشگر حوزه:

امام سجاد ماهیت تشیع را حفظ کرد/ خیلی از تفکرات شیعه مدیون دعا است

خبرگزاری رسا ـ نویسنده و پژوهشگر حوزه، با بیان این که خیلی از تفکرات شیعه مدیون دعا است، گفت: دعا در سیره امام سجاد (ع) یک سلاح و رسانه بود و با آن خیلی از مسائل را افشا و تبیین می کردند.
امام سجاد(ع)

حجت الاسلام محمد ابراهیم نیا، نویسنده و پژوهشگر حوزه، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به شرایط حساس دوران امام سجاد(ع) گفت: امام سجاد در دوران امامت خود با شهر بی اصالت شده مدینه و فضای خفقان  مواجه بود.

 

وی به حمله یزدی به مکه و مدینه بعد از عاشورا اشاره و اظهار کرد: بعد از شهادت امام حسین (ع) یزید در سال 62 هجری خانه خدا را با منجنیق به آتش کسید و در سال بعد نیز مدینه را محاصره و کشتار گسترده ای را در ان جا انجام داد که اغلب اهل سنت بودند.

 

حجت الاسلام ابراهیم نیا افزود: لشکریان یزید با تجاوز به نوامیس مردم در مدینه موجب به وجود آمدن بچه های نامشروع شدند و شهر مدینه تبدیل به شهر بی اصالتی شد که اعضای آن یا از دیگر مناطق مهاجرت کرده و  یا این افراد نامشروع بودند و با اسلام و تشیع آشنایی چندانی نداشتند.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزه خاطرنشان کرد: امام سجاد از طرفی با این مردم بی اصالت روبرو بود و از طرفی نیز تحت کنترل شدید حکومتی قرار داشت که اجزه انجام هیچ گونه فعالتی را به ایشان نمی داد.

 

امام سجاد (ع) ماهیت تشیع را حفظ کرد

امام جمعه روداب سبزوار خرید و تربیت کنیزان و غلامان را راهکار امام سجاد(ع) در تبلیغ و ترویج تشیع عنوان و تصریح کرد: در فضایی که انجا هر گونه کار فرهنگی از چهارمین خورشید ولایت سلب شده بود، ایشان با خرید و تربیت و سپس آزاد کردن کنیزان و غلامان تشیع را زنده کرد.

وی با بیان این که امام سجاد (ع) ماهیت تشیع را حفظ کرد، گفت: امام صادق(ع) شاکله فقهی تشیع را تشکیل داد و نظام بخشید اما اگر سید الساجدین (ع) نبود در شرایطی که معاویه کمر همت به نابودی تشیع و اهل سنت بسته بود، چیزی از تشیع باقی نمی ماند.

 

حجت الاسلام ابراهم نیا راهکار امام سجاد در تبلیغ دین را الگویی برای این دوران دانست و اظهار کرد: این روش حضرت نکته ای اموزنده برای ما است که اگر دشمن همه راه ها را بر روی ما بست و  ما نباید میدان جنگ نرم را ترک کنیم و تسلیم شویم بلکه باید راهی را بیابیم.

 

نویسنده و پژوهشگر حوزه همدلی و همزبانی را از درس های زندگی حضرت سجاد، عنوان و بیان داشت: در صحیفه سجادیه ایشان برای مرزبانانی که قاتل پدران، فرزنان و خودشان هستند، دعا می کند تا امت اسلام در برابر غیر مسلمین حفظ شود و به امنیت توجه دارند همان گونه که حضرت علی (ع) نیز در دوران خلفای قبل از خود چنین عمل کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که اتحاد مسلمین را حفظ می کردند، ما نیز باید مصلحت های جناحی را تقدم بر مصلحت مسلمانان ندانیم.

 

دعا در سیره امام سجاد (ع) یک سلاح و رسانه بود

حجت الاسلام ابراهیم نیا با بیان این که خیلی از تفکرات شیعه مدیون دعا است، خاطرنشان کرد: دعا در سیره امام سجاد (ع) یک سلاح و رسانه بود و با آن خیلی از مسائل را افشا و تبیین می کردند.

امام جمعه روداب سبزوار در ادامه به برخی از تفکرات اشتباه در خصوص سیدالساجدین (ع) اشاره و تصریح کرد: برخی از افراد امام سجاد (ع) امام بیمار می انند در حالی که ایشان فقط چند ساعت در عاشورا تب داشته و بنا به روایتی زخمی در کربلا برداشته و به سبب عفونی شدن آن بیمار شدند اما بعد از آن در طول 35 سال امامت خود از نظر جسمی مشکل نداشتند./1310/302/ب3

ارسال نظرات