۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۴
کد خبر: ۲۹۷۷۴۵

مطالبه شروط رهبر انقلاب در اجرای برجام از دولت

خبرگزاری رسا ـ پس از ارسال نامه مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور در خصوص تأیید مشروط توافق برجام، حالا چهره‌های سیاسی، این نامه را سندی برای ایجاد وحدت و همدلی میان مردم و مسؤولان می‌دانند و از دولت می‌خواهند با دقت اقدام به اجرای بند بند دستورات رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام کنند.
رهبر انقلاب - برجام

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، پس از ارسال نامه مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور در خصوص تأیید مشروط توافق برجام، حالا چهره‌های سیاسی، این نامه را سندی برای ایجاد وحدت و همدلی میان مردم و مسئولان می‌دانند و از دولت می‌خواهند با دقت اقدام به اجرای بند بند دستورات رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام کنند.

 

در همین ارتباط آیت‌الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری نامه رهبری در خصوص برجام را دقیق و عمیق دانست که پایان دهنده پرونده برجام است و از مسئولان دولتی نیز خواست با دقت و طبق شروط مطرح شده رهبری در مسیر اجرای برجام حرکت کنند. آیت‌الله ممدوحی در همین ارتباط اظهار داشت: نامه‌های مقام معظم رهبری از چند خصوصیت برخوردار است، در این نامه‌ها تحقیر وجود ندارد و منظور ایشان از نگارش نامه هدایت است و طرف را به‌ راه بهتر هدایت می‌کند.

 

وی افزود: نامه رهبری در خصوص برجام یک فصل‌الخطاب است‌ کما اینکه در موارد دیگر نیز اینچنین بوده است و ایشان با توجه به همه نظرات، نظر روشنگرانه و راهگشای خود را مطرح می‌کنند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نامه رهبری دقیق و عمیق است که به پرونده برجام پایان داد و مسئولان نیز باید با دقت و طبق شروط مطرح‌شده رهبری در مسیر حرکت کنند تا دشمن نتواند به کشور نفوذ کند و راه‌های نفوذ را نیز باید در برجام بست. آیت‌الله ممدوحی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری برجام را مشروط تأیید کردند، گفت: این انتظار می‌رود که مسئولان نیز با تأکیداتی که مقام معظم رهبری در نامه تاریخی خود داشتند، توجه و دقت لازم را داشته باشند.

 

 ملاحظات رهبری حجت سیاسی و شرعی را بر همگان تمام کرد

همچنین منصور حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص نامه رهبر انقلاب به رئیس‌جمهور درباره اجرای برجام اظهار داشت: مقام معظم رهبری با تکیه بر سرمایه‌های کارشناسی آخرین حرف‌ها را در رابطه با مسائل تخصصی، سیاسی‌، فرهنگی و امنیتی کشور بیان داشتند. وی افزود: منشور رهبر معظم انقلاب در باب هسته‌ای هم اتمام حجتی برای دولت و هم تأییدی بر رفتار مجلس و شورای عالی امنیت ملی شد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: دیدگاه‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی توسط بیانات رهبر معظم انقلاب تکمیل شد.

 

حقیقت‌پور در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم تمامی موافقین و مخالفین که اظهار بی‌تابی می‌کردند دلشان آرام شود و حجت سیاسی و شرعی بر همه دست اندرکاران اعم از مذاکره کنندگان، مجلسی‌ها و شورای عالی امنیت ملی تمام شود.

 

وی به شروط مشخص شده در نامه رهبر معظم انقلاب نیز اشاره کرد و ادامه داد: برجام اگر قرار است اجرایی و عملی شود شروطی دارد که از سوی مجلس، شورای عالی امنیت ملی و رهبر معظم انقلاب مشخص شده که مجموع آنها باید به عنوان پارادایم حاکم بر اجرای برجام مدنظر قرار گرفته و کنترل شود.

 

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ملاحظات رهبر معظم انقلاب بر جلوگیری از رکود نیز تأکید ویژه‌ای شده است، متذکر شد: نشود که به بهانه برجام، مملکت ما آماج ورودهای غیرقانونی، غیر شرعی و نفوذ قرار گیرد، لذا همه باید مراقبت‌های لازم را داشته باشند.

 

حقیقت‌پور در همین رابطه ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی موظف است در این راستا مراقبت‌های لازم را داشته باشد. همچنین مجلس شورای اسلامی برابر با قانون مصوب، مراقبت‌ کند تا ما انقلاب را از این مرحله به سلامتی مدیریت کرده و با درایت‌های رهبری عبور دهیم.

 

مسؤولان به مطالبه رهبر انقلاب درباره «لغو تحریم‌ها» توجه کنند

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هم در همین خصوص اظهار داشت: مقام معظم رهبری در نامه اخیر خود 9 شرط را مطرح کردند که در این شرایط بی‌اعتمادی ایشان به 5+1 قابل‌توجه است.

 

وی افزود: ایشان در شروط خود خطاب به مسئولان خواستار تحقق لغو تحریم‌ها شدند و خطاب به دولت و تیم مذاکره‌کننده تأکید داشتند که تحریم‌ها باید لغو شود و اگر این موضوع محقق شود تا حدودی در این مذاکرات به نتیجه رسیده‌ایم. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با تأکید بر اینکه هدف ما در مذاکرات از بین رفتن تحریم‌ها بوده است، گفت: مقام معظم رهبری درباره موضوعات دیگر نیز شروطی را تعیین کردند اما مهم‌ترین شرط معظم‌له لغو تحریم‌هاست.

 

حجت‌الاسلام ابراهیمی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در این نامه به تشکیل کمیته‌ای جهت نظارت بر روند اجرایی مفاد برجام تأکید داشتند و خواستار تعقیب و مراقبت از آن بودند زیرا با دشمن حیله‌گر و فریبکار و عهدشکنی مواجهیم که اگر مراقبت نشود، قطعاً ما چیزهایی را از دست داده‌ایم و متأسفانه چیزی را به‌دست نیاورده‌ایم. وی تصریح کرد: در تعابیر قبلی مقام معظم رهبری روند پیش‌رو یک تعامل است و باید چیزی بدهیم و چیزی را بگیریم. باید دقت کرد که مهم‌ترین هدف ما در این مذاکرات لغو تحریم‌ها بوده و باید این موضوع محقق شود.

 

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پایان تأکید کرد: علاوه بر لغو تحریم‌ها باید جلوی نفوذ دشمن نیز گرفته شود که اینها از طریق برجام به کشور نفوذ پیدا نکنند.

 

 دولت عملکرد امریکایی‌ها را در برجام با دقت کامل رصد کند

محمد‌نبی‌ حبیبی دبیر کل حزب مؤتلفه اسلامی هم با اشاره به شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری اظهار داشت: شروط رهبری در مورد برجام باید طی یادداشت رسمی از سوی وزارت خارجه به کشورهای 5+1 ابلاغ شود. وی افزود: ما بدون گرفتن تضمین‌های قوی و کافی درلغو تحریم‌ها نمی‌توانیم به سمت اجرای یک سویه برجام رویم.

 

حبیبی بیان داشت: بازی امریکایی‌ها در پرونده هسته‌ای ایران در موضوع موسوم به پی‌ام‌دی باید پایان یابد تا بستر لازم برای اجرای برجام مهیا شود.

 

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به بدعهدی‌های امریکا گفت: علاوه بر دولت باید در مجلس هم یک سازوکار دقیق نظارتی برای اجرای برجام شکل بگیرد تا با رصد دقیق معلوم شود به کجا می‌رویم. وی تأکید کرد: موضوع برجام یک مسئله ملی است و باید همه ظرفیت کشور برای اجرای درست آن به‌کار گرفته شود و هر گونه بهره‌برداری جناحی و گروهی به اجرای آن آسیب می‌زند.

 

حبیبی اعلام نظر رهبر معظم انقلاب در باره برجام را فصل‌الخطاب نامید و تصریح کرد: امیدوارم با روشن شدن موضع رهبری در مورد برجام بگومگوها در مورد برجام پایان پذیرد و همه مراقبت‌ها به پسابرجام معطوف شود. وی افزود: شروط رهبری به‌علاوه شروط مجلس و شورای عالی امنیت ملی در مورد برجام نشان داد که موافقتنامه‌ای که دولت با 5+1 داشته کاستی‌هایی دارد و نمی‌توان آن را فتح الفتوح خواند. کما اینکه جام زهر هم نباید تلقی کرد، لذا دولت در اجرا باید با رعایت شروط کاستی‌های آن را برطرف کند.

 

حبیبی اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب برجام را دارای «ضعف‌ها و ابهام‌های ساختاری» دانستند نباید اجازه داد امریکا از طریق این ضعف‌ها و ابهام‌ها فهم خود را از برجام به دولت جمهوری اسلامی دیکته کند. وی افزود: هر گونه شتابزدگی در اجرای تعهدات بدون در نظر گرفتن تعهدات طرف مقابل آسیب‌های جدی برای منافع ملی دارد باید مجریان در برابر قانون و مردم پاسخگو باشند.

 

دولت ملزم به اجرای الزامات 9 بندی نامه رهبری است

عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران نیز با اشاره به نامه مهم مقام معظم رهبری به دولت و تعیین الزامات نه‌گانه اجرای برجام اظهار داشت: از ابتدای مطرح شدن و تهیه متن برجام، بسیاری از صاحبنظران ضمن پذیرش کلیات آن، ایرادات بحقی به این متن وارد کردند که ضروری بود در مقام اجرا آن ضعف‌ها برطرف شود.

 

سلیمی‌نمین با بیان اینکه چیزی که ما امروز از قِبَل نامه رهبری به صورت کاملا مشهود شاهدیم، همین مطالباتی است که همه صاحبنظران و اهل نظر نسبت به برجام داشته‌اند، افزود: این در حالی بود که کلیات برجام را امری می‌دانستند که باید از آن عبور کنیم اما نسبت به برخی مفاد آن دچار نگرانی و تشویش بودند که نامه مقام معظم رهبری بسیار هوشمندانه این نگرانی‌ها را پوشش می‌دهد.

 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران تأکید کرد: توجه جدی دولت به این الزامات، نگرانی‌ها را به حداقل می‌رساند و دولت قطعاً ملزم به اجرای الزامات 9 بندی این نامه است. وی با بیان اینکه بسیاری از این مطالبات نه گانه پیش از این در خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبری نیز وجود داشت، یادآور شد: توان اجرای یک مسئله نیز دارای موضوعیت است، یعنی دولت می‌تواند یک موضوع را با توان بیشتری دنبال کند اما یک دولت چنین توانی را ندارد ولی به هر حال باید تلاش کنیم به دولت قوت بیشتری برای اجرای این موضوع بدهیم.

 

سلیمی‌نمین با تأکید بر اینکه به دلیل ملی‌ بودن برجام همه باید به دولت در اجرای آن کمک کنیم، به نقش شورای امنیت، مجلس و نهادهای دیگر اشاره کرد و گفت‌: باید به دولت کمک کرد تا بتواند به صورت حداکثری این توصیه‌ها را جامه عمل بپوشاند.

 

شروط رهبری برای مبادله اورانیوم را رعایت می‌کنیم

در همین حال بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به شروط رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام، با تأکید بر تنظیم دقیق قرارداد مبادله اورانیوم میان ایران و روسیه گفت: دقت می‌کنیم که ما‌به‌ازای مواد تحویل داده شده طبق قرارداد مواد مورد توافق دریافت شود.

 

کمالوندی با تأکید بر مبادله اورانیوم بر اساس شروط مقام معظم رهبری گفت: در ارتباط با مبادله مواد غنی شده که ما به روسیه می‌دهیم و در قبالش موادی دریافت می‌کنیم حتماً توجه خواهیم داشت که ما‌به‌ازای مواد تحویل داده شده طبق قرارداد مواد مورد توافق دریافت شود. وی با بیان اینکه در این موضوع با روسیه مشکلی نداریم، گفت: روابط ایران و روسیه خوب است و اطمینان کافی میان دو کشور وجود دارد. کمالوندی تصریح کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم که قرارداد‌ها و تعهدات ایران و روسیه به نحوی منعقد شود که مشکلی ایجاد نکند و سوء‌تفاهمی ایجاد نشود./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات