۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
کد خبر: ۲۹۷۹۰۹
دبیر شورای فرهنگ عمومی رودهن:

ضرورت تعامل سینماگران با روحانیان در ساخت فیلم‌های مذهبی

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مویدی زاده با اشاره به فیلم‌های ساخته شده درباره روحانیت گفت: خیلی از طلبه ها امروز کارهای هنری انجام می دهند و حتی فیلم می سازند، اما متاسفانه سینما هنوز نتوانسته است با روحانیت تعامل داشته باشد و درک کامل و درستی از ابعاد زندگی روحانیت داشته باشد.
مويدي

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدحسن مویدی زاده، خطیب موقت شهر پردیس و نویسنده در پاسخ به این سؤال که فیلم ها و سریال هایی که تاکنون در مورد روحانیت ساخته شده است تا چه اندازه توانسته به نقش و جایگاه آنها بپردازد به خبرنگار شبستان گفت: من فیلم ها و سریال هایی همچون پرده نشین، دودکش، طلا و مس و رسوایی را دیدم که هر یک دارای نقاط ضعف و قوتی هستند که باید بحث و بررسی شود تا در فیلم های بعدی این ضعف ها تکرار نشود.

 

حجت الاسلام مویدی زاده با بیان اینکه سینماگران باید از موضوعی که در مورد آن فیلم بسازند اطلاع کافی داشته باشند، عنوان کرد: وقتی می خواهند در مورد پلیس فیلم بسازند با نیروی انتظامی هماهنگ می کنند، مجوز می گیرند و اطلاعاتی را از کارشناسان نیروی انتظامی کسب می کنند. در مورد روحانیت هم همین اتفاق باید بیفتد. البته تلاش هایی شده اما مثمرثمر نبوده است.

 

وی ادامه داد: کسانی که در مورد روحانیت فیلم می سازند سعی کردند، اطلاعاتی به دست بیاورند اما اطلاعات آنها جزیی بوده و کافی و درست نبوده است.

 

خطیب موقت شهر پردیس اظهار داشت: حوزه علمیه و یا امور مساجد باید قسمتی داشته باشند تا سینماگرانی که می خواهند در مورد روحانیون فیلم بسازند به آن قسمت مراجعه کنند و اطلاعات و مشاوره بگیرند، بدین ترتیب اطلاعات آنها درست و کافی خواهد بود و فیلمی که می سازند، نقاط ضعف کمتری خواهد داشت.

 

حجت الاسلام مویدی زاده با اشاره به فیلم "طلا و مس" اظهار داشت: در این فیلم طلبه ای خجالت می کشد به همسرش ابراز محبت کند و یک خانم بی حجاب به او تذکر می دهد که باید دوست داشتن را برای همسرش به زبان بیاورد. در حالی که کسانی که در حوزه درس می خوانند بیشتر از افراد دیگر در مورد آداب اسلامی می دانند. روحانیون طریقه زندگی و رفتار با همسر را می دانند و عدم آگاهی این طلبه در "طلا و مس" ضعف فیلم محسوب می شد.

 

نویسنده "خانه آخرت"، " اعتکاف" و "راهی به سوی خوشبختی" با بیان اینکه خانواده های روحانی از حرام دوری می کنند، تصریح کرد: در فیلم "طلا و مس" در صحنه ای طلبه می خواهد بچه کوچک را بخواباند و دختر بزرگش می گوید" باید برای او نی نای نای بخوانی تا بخوابد زیرا مادر این کار را می کند". در حالی که همسر یک طلبه اهل ساز و آواز نیست، در واقع خانواده روحانی خلاف شرع را پیاده نمی کند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی رودهن ، بومهن و پردیس با اشاره به " فیلم رسوایی" خاطرنشان کرد: در این فیلم به خوبی نشان داده شد که یک روحانی خانمی را به مسیر می آورد و هدایت می کند اما در برخی جاها شأن و شئونات روحانیت رعایت نشده است. چه خوب بود که کاری که روحانی در این فیلم انجام می داد، مخفیانه نبود چون ما در احادیث هم داریم مومن کاری نمی کند که در معرض اتهام قرار بگیرد.

 

امام جماعت مسجد جامع شهر پردیس با اشاره به سریال "دودکش" بیان کرد: در این سریال شأن و شئونات یک روحانی مورد توجه قرار نگرفت. روحانی سوار بر موتور بود، کلاه کاسکت بر سر می کرد و کارها و رفتارهایی انجام می داد که در شان یک روحانی نبود و مدام مطالب از یادش می رفت.

 

حجت الاسلام مویدی زاده یکی از نقاط قوت فیلم "طلا و مس" را نمایش زندگی طلبه ها دانست و افزود: طلبه های انگشت شماری هستند که وضع زندگی خوبی داشته باشند. اغلب طلبه ها از یک رفتگر هم زندگی ساده تری دارند اما به خاطر اینکه پول آنها برکت دارد و سرباز امام زمان(ع) هستند، می توانند امرار معاش کنند.

 

وی با اشاره به سریال "پرده نشین" خاطرنشان کرد: در این فیلم بعد زهد و تقوای یک روحانی نشان داده شد. اکثر فیلم های ما تک بعدی هستند و یک بعد زندگی روحانی را در نظر می گیرند. خوب است که به تمام ابعاد زندگی یک روحانی اعم از بعد اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی پرداخته شود.

 

حجت الاسلام مویدی زاده در پاسخ به این سوال که روحانیون و سینماگران تا چه اندازه درک درستی از حوزه کاری یکدیگر دارند، به شبستان گفت: مقام معظم رهبری فرموده اند "حوزه باید به روز باشد" . خیلی از طلبه ها امروز کارهای هنری انجام می دهند و حتی فیلم می سازند اما متاسفانه سینما هنوز نتوانسته است با روحانیت تعامل داشته باشد و درک کامل و درستی از ابعاد زندگی روحانیت داشته باشد.

 

خطیب موقت شهر پردیس با اشاره به فیلم "مارمولک "یادآور شد: این فیلم با انتقادهای زیادی از سوی بزرگان مواجه شد. اگر سینماگران درک درستی از زندگی روحانیون داشتند ،ما شاهد چنین فیلمی نبودیم. از طرفی ده نمکی چون با روحانیت حشر و نشر دارد تا حدودی از زندگی آنها آگاهی دارد و به همین دلیل فیلم" رسوایی" نقاط ضعف کمتری نسبت به سایر فیلم ها داشت.

 

وی با بیان اینکه روحانیون نسبت به فیلم و سینما بیگانه نیستند، عنوان کرد: روحانیون فیلم می بینند و گاهی بر اثر مشغله است که نمی توانند برخی فیلم ها را ببینند وگرنه بحث مخالفت نیست. خیلی از طلبه ها بدون لباس، همراه خانواده به سینما می روند زیرا هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است که یک روحانی می تواند با لباس به سینما برود و فیلم ببیند، به هر حال روحانیون از فیلم و سینما دور نیستند.

 

حجت الاسلام مویدی زاده با تاکید بر لزوم تعامل روحانیت و سینماگران بیان کرد: باید طوری باشد که هنرمندانی که می خواهند در مورد روحانیون فیلم بسازند حتما با متخصصان امر مشورت کنند و هماهنگی های لازم صورت گیرد تا فیلم دارای کمترین نقاط ضعف باشد. شاید مردم متوجه نقاط ضعف فیلم نباشند زیرا شناخت کمی نسبت به روحانیون دارند اما وقتی روحانی این فیلم را می بیند کاملا متوجه نقاط ضعف می شود. به هر حال باید ترتیبی داده شود تا حوزه یا امور مساجد متخصصانی را برای مشورت با سینماگران در نظر بگیرند تا فیلم هایی که در مورد روحانیت ساخته می شود، نقاط ضعف نداشته باشد./1325/د102/س

 

منبع: شبستان

ارسال نظرات