۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۲۹۸۰۵۰
مدیر مدرسه علمیه سالار شهیدان تبریز مطرح کرد؛

تأسیس مدرسه علمیه سالار شهیدان با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سالک گفت: مدرسه سالار شهیدان در راستای تعامل حوزه و جامعه با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی و ارائه الگوی دینی در تبریز تأسیس شده است.
حوزه علميه

حجت الاسلام سالک، مدیر مدرسه علمیه سالار شهیدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به رسالت حوزه های علمیه در عصر حاضر، اظهار داشت: حوزه های علمیه رسالت هدایت فکری جامعه را بر عهده دارند، از این رو روحانیت و مدارس علمیه لازم است در میان مردم و در مهم‌ترین نقاط شهر باشند، این چینش را نیز می توان از مؤلفه‌های شهرسازی اسلامی به حساب آورد.

 

وی افزود: از آنجایی که امروزه شهرهایی مانند تبریز به صورت کلا‌نشهر رشد و گسترش یافته است، هر یک از حوزه های علمیه دارای شعاع اثرگذاری مشخصی در سطح شهر هستند، از این رو برای حفظ این ارتباط لازم است حوزه های علمیه در سطح شهر پراکنده باشند تا شعاع اثرگذاری خود را حفظ کنند.


این استاد حوزه علمیه تبریز افزود: مسجد هویت‌بخش محلات و شهرها است و حوزه های علمیه تأمین کننده خوراک فکری مردم به صورت غیرمستقیم هستند، حضور طلاب در جامعه الگوی زندگی اسلامی را در ارتباط با مردم و به صورت غیرمستقیم القا می کند، مدرسه سالار شهیدان در حقیقت در راستای این سیاست و رویکرد در کنار مسجد و در محله‌ای خیابان که محله اجداد مقام معظم رهبری است و دارای بستر آماده تأسیس شده است.

 

با اشاره به تعداد طلاب این مدرسه علمیه و تعداد پایه های تحصیلی مستقر در این مدرسه علمیه، تصریح کرد: این مدرسه علمیه هم اکنون دارای 70 طلبه در چهار پایه تحصیلی است که مشغول تحصیل علوم حوزوی هستند.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: در سال تحصیلی جدید نیز تعداد 18 طلبه در پایه نخست تحصلی پذیرش شده‌اند، نکته قابل توجه این است که طلاب پایه های نخست امسال تحصیل علوم حوزوی را با طرح جدید حوزه های علمیه آغاز خواهند کرد.

 

وی با اشاره به موفقیت‌های طلاب این مجموعه و ممتاز بودن آن‌ها، تصریح کرد: این حوزه علمیه از استعدادهای خوب حوزوی برخوردار است به طوری که در سال‌های اخیر شاهد رتبه‌ها و نمرات خوب تحصیلی از طلاب مدرسه علمیه سالار شهیدان بوده‌ایم.

 

مدیر مدرسه سالار شهیدان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نظام جدید حوزه های علمیه پرداخت و اظهار داشت: ارتقاء سطح معرفت و ایمان اسلامی، تخلّق و تأدّب به اخلاق و آداب اسلامی و آداب فردی و اجتماعی، آشنایی با هویت حوزه و روحانیت، اخلاق، آداب و زی‌طلبگی و تخلّق و تأدّب به آن از جمله اهداف این طرح است.


وی اهداف این طرح را در حوزه آموزشی، تسلط و مهارت بکارگیری صرف و نحو، شناخت و مهارت بکارگیری تجوید قرآن، بلاغت(معانی، بیان و بدیع)، فقه اللغه، منطق و اصول فقه، شناخت معارف و عقائد، اخلاق اسلامی، فقه و تاریخ اسلام، آشنایی با تفسیر قرآن، علوم قرآن، علوم حدیث(درایه، تاریخ حدیث، فقه الحدیث و رجال) و فلسفه اسلامی خواند.

 

این استاد حوزه ادامه داد: در این طرح سعی بر این است تا زمینه و روحیه اعتماد به نفس، تحقیق، خلاقیت، تعقل و آزاداندیشی مطابق با معیارها و ارزش‌های دینی در طلبه ایجاد شود و طلبه توان بکارگیری علوم مقدماتی(ادبیات، منطق و اصول فقه) در مطالعات و آموزش‌های حوزوی را در خود حاصل کند./854/302/ب2

ارسال نظرات