۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۲۹۸۳۹۴

موشک بالستیک عماد همانند خاری بر چشم دشمنان

خبرگزاری رسا ـ موشک عماد این روزها همانند خاری در چشم دشمنان ایران است که همه تحلیلگران و سیاستمداران غربی در مورد آن سخنرانی می‌کنند و برخلاف اظهارات نماینده آمریکا، آزمایش موشکی عماد، قطعنامه 2231 را که بعد از توافق هسته‌ای به تصویب رسیده، نقض نکرده است.
موشک عماد

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، عماد نخستین موشک بالستیک دوربرد جمهوری اسلامی ایران است که قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد.

 

خبر ساخت و آزمایش این موشک نخستین بار توسط سردار حسین دهقان وزیر دفاع در تاریخ 19 مهر 1394 (11 اکتبر 2015) منتشر شد. به گفته وزیر دفاع ایران عماد اولین موشک دوربرد قابل کنترل و هدایت شونده ایران است که تا لحظه برخورد به هدف کنترل‌پذیر است و طراحی و ساخت این موشک توسط متخصصین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت گرفته است.

 

برد این موشک را 1600تا 2500 کیلومتر و درصد خطای آن را یک چهارم خطای شهاب 3 می‌دانند.

 

اما آزمایش این موشک توجه خاصی از جهانیان را به خود جلب کرد. دلیل این جلب توجه را می توان به چند مساله ارتباط داد.

 

اولین دلیل این است که عماد نخستین موشک دوربرد بالستیک کشورمان است.

 

دومین دلیل را می توان به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ارتباط داد که در آن از آزمایش های موشکی کشورمان یاد شده است. اما تحلیلگران غربی و سیاستمدارانی که با استناد به این قطعنامه استفاده از عماد را ممنوع می دانند توجه ندارند که طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران تنها در استفاده از موشک هایی که قدرت حمل کلاهک هسته ای را دارند محدود شده است.

 

از سویی دیگر با امضای برجام حقانیت جمهوری اسلامی ایران به جهانیان به اثبات رسید و از این رو دیگر گره زدن بحث های موشکی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران به مسائل تروریستی و ادعاهای نخ نمای برخی از کشورها چون آمریکا رنگ و بویی در بین افکار عمومی جهانیان ندارد.

 

در همین رابطه تلاش های زیادی هم از سوی غربی ها شکل گرفت: رابرت منندز سناتور جمهوری خواه آمریکایی و ضد ایرانی در نامه ای که هیل وبسایت کنگره آمریکا،آن را منتشر کرده است روز دوشنبه به جان کری وزیر خارجه آمریکا نامه نوشته و از واشنگتن خواسته است تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند و خواستار آن شده تا گام‌های هدفمند دولت آمریکا را در قبال آزمایش موشکی ایران، بداند.او نوشته است ایران را مجازات کنید.زیرا قطع نامه شورای امنیت را نقض کرده است و باید پاسخ قاطعی به ایران داد.منندز از کری خواسته است تا پاسخ دهد آیا دولت تحریم‌ها علیه ایران را تشدید خواهد کرد یا نه؟

 

همچنین سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهای مقامات این کشور درباره آزمایش موشک عماد، بیانیه‌ای درباره «نقض آشکار» قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل توسط ایران منتشر کرد.

وی در ادامه این بیانیه اعلام می دارد، با توجه به نگرانی بین‌المللی درباره این نقض با توجه به نقض های گذشته، امروز فرانسه، آلمان، آمریکا، آمریکا و پادشاهی متحده(بریتانیا) گزارشی مشترک درباره این آزمایش به کمیته تحریم‌های ایران در شورای امنیت ارائه کردند. ما از کمیته می‌خواهیم با حمایت مستقل پنل کارشناسان سازمان ملل، این موضوع را سریع بازبینی کرده و اقدام مقتضی را توصیه کند.

 

بنابراین اظهارات نماینده آمریکا نشان می دهد که آزمایش موشکی عماد به زعم آنها، ناقض قطعنامه 1929 است و قطعنامه 2231 را که بعد از توافق هسته ای به تصویب رسیده، نقض نکرده است.

 

در قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می گیرد،ه ایران «هر گونه فعالیت در رابطه با موشک های بالستیک قادر به حمل سلاحهای هسته‌ای از قبیل آزمایش ها با استفاده از فناوری موشک بالستیک» انجام ندهد.

'Decides that Iran shall not undertake any activity related to ballistic missiles capable of delivering nuclear weapons'

 

بنابراین از منظر غربی ها هر گونه آزمایش موشک های بالستیک بر اساس قطعنامه 1929 نقض قوانین بین المللی محسوب می شد؛ اما پرسش اینجاست، چرا اعضای شورای امنیت ایران را متهم به نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نکرده اند؟

 

این در حالی است که پس از تصویب برجام، یکی از نگرانی های عمده امنیتی پیرامون این قطعنامه محدودیت موشکی بود که در بند 3 ضمیمه B به آن اشاره شده بود. بر اساس قطعنامه 2231 از ایران خواسته می شود تا هشت سال پس از «روز قبول توافق» تا زمانی که آژانس گزارشی مبنی بر تأیید «نتیجه گیری گسترده تر » ارائه کند، هر کدام زودتر حادث شود، هیچ فعالیتی مرتبط با موشک های بالستیکی طراحی شده برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای، شامل پرتاب با استفاده از چنین فناوری های موشک های بالستیک، صورت ندهد.

'Iran is called upon not to undertake any activity related to ballistic missiles designed to be capable of delivering nuclear weapons'

 

تفاوت این بند از قطعنامه 2231 با 1929 اضافه شدن واژه« designed to» است. در واقع به نظر می رسد با اضافه شدن این کلمه به این بند باعث می شود که ایران با توجه به اینکه هیچ کدام از موشک های خودش را برای حمل سلاح هسته ای طراحی نکرده است، آزمایش هرگونه موشکی نقض قطعنامه محسوب نگردد.

 

مضاف بر اینکه در قطعنامه 2231 همین محدودیت نیز ظرف زمانی هشت سال را دارد، در صورتی که در قطعنامه 1929 محدودیت زمانی درباره محدودیت موشکی وجود ندارد.

البته درباره این بند از قطعنامه 2231 چند موضوع دیگر نیز قابل بیان است. بر پایه متن اطلاعیه وزارت خارجه بعد از تصویب قطعنامه 2231 به صراحت اعلام شده که جمهوری اسلامی برخی از بندهای این قطعنامه را اجرا نخواهد کرد و آنها را نمی پذیرد و از سوی دیگر، اعلام می کند که نقض قطعنامه شورای امنیت به معنای نقض برجام نخواهد بود و خللی در اجرای توافق هسته ای ایجاد نخواهد کرد.

بنابراین به احتمال قوی با توجه به اینکه در گذشته در بند 84 گزارش پنل متخصصان به صراحت موشک‌های شهاب 3 و سجیل ایران را «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای»‌ شناسایی کرده و آزمایش آنها در رزمایش پیامبر اعظم 7 را «ناقض قطعنامه شورای امنیت» دانسته است، عماد را نیز موشک «قادر به حمل کلاهک هسته‌ای» تشخیص داده و آن را ناقض قطعنامه 1929 اعلام کرده است.

البته شاید در این باره پرسش دیگری نیز به وجود آید که پس چرا در حالی که قرار بود قطعنامه 2231 همه شش قطعنامه قبلی شورای امنیت سازمان ملل را ملغا کند، همچنان اعضای شورای امنیت به قطعنامه های قبلی از جمله 1929 استناد می کنند؟

پاسخ اینجاست، بنا بر قطعنامه 2231 بند 7 بخش اجرایی؛ شورای امنیت تصمیم می‌گیرد، تحت ماده 41 منشور ملل متحد، که، به محض دریافت گزارش مذکور در بند 5 از آژانس مفاد قطعنامه‌های 1969 (2006)، 1737 (2006)، 1747 (2007)، 1803 (2008)، 1835 (2008)، 1929 (2010) و 2224 (2015) را باید لغو نماید.

 

همچنین در پیوست شماره 5 برنامه اجرای برجام به صراحت اعلام شده است که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در «روز اجرا » مشروط بر تحمیل مجدد آنها در صورت عدم اجرای عمده تعهدات برجام از سوی ایران، لغو خواهد شد. بنابراین به این دلیل که تاکنون برجام به مرحله اجرا درنیامده است و فعلا در مرحله تصویب قرار داریم؛ به تبع قطعنامه های سابق نیز همچنان پابرجاست.

 

موشک عماد با وجود تمام فضاهای منفی که از سوی دشمنان برعلیه آن ایجاد شد، توانسته خاری باشد در چشم دشمنان به دلیل توانمندی که در آن وجود دارد.

 

بنابراین گزارش، یک پایگاه خبری تحلیلی فعال در زمینه امور نظامی و راهبردی در گزارشی نوشته است که موشک جدید ایرانی با نام عماد بر سپر موشکی و دفاعی اسرائیل به نام پیکان 3 برتری دارد. یکان 3 نوعی سامانه ضد موشک بالستیک است که شرکت های صنایع هوایی رژیم صهیونیستی و بوئینگ آمریکا به طور مشترک آن را طراحی کرده و ساختند.

 

به نظر می رسد عماد موشکی است که سوخت مایع دارد و در رده موشک های میان برد با برد حدود 1700 کیلومتر قرار دارد./1325/د102/س

 

منبع: شبستان

ارسال نظرات