۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۲۹۸۵۲۱
استاد حوزه و دانشگاه:

نهضت عاشورا تجلی عزت اهل بیت است

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز گفت: بر خلاف آنچه که عده‌ای تصویر می‌کنند، عاشورا نماد ذلت نیست، که نمایشگاه عزت حسینی است.
نهضت حسيني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام عباس عباس‌زاده، مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز امروز در جمع عزاداران حسینی با تأکید بر این‌که نهضت عاشورا در اوج عقلانیت بوده است، اظهار داشت: قیام حضرت سیدالشهدا(ع) در ادامه صلح امام حسن(ع) بوده است.

 


وی با تأکید بر این‌که عده‌ای به دنبال تحریف در اهداف و آرمان‌های نهضت حسینی هستند، خاطرنشان کرد: بر خلاف آنچه که عده‌ای تصویر می‌کنند، عاشورا نماد ذلت نیست، که نمایشگاه عزت حسینی است. چراکه اصحاب سیدالشهدا(ع) معرفت را در حق امام کامل کردند.

 


این استاد حوزه و دانشگاه تبریز با بیان این‌که امام حسین(ع) در دوران امامت امام حسن(ع) از هر لحاظ تابع امام و برادر خویش بود، گفت: زمینه‌های فساد بنی امیه در دوران قبل از امامت ائمه اطهار مشهود است، چنانکه قبل از وفات پیامبر اسلام(ص) منافقان از نخستین سال بعثت پیامبر تا آخرین لحظه عمر شریف آن حضرت مشغول کارشکنی بودند.

 


حجت الاسلام عباس‌زاده ادامه داد: به بیان علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، منافقین و منافقات بعد از وفات پیامبر اسلام بر سر کار آمدند و حضور آنان در مسند حکومت سبب ایجاد انحرافات وسیع از صدر اسلام تاکنون گشته است. امام حسین(ع) حضور منافقان بر مسند حکومت و جانشینی حضرت رسول الله را درک کرد و از همان سال‌های ابتدایی خانه نشینی امیرالمومنین مبارزه عاقلانه با انحرافات را آغاز کرد.

 


مسؤول نهاد رهبری در دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: حضرت سیدالشهدا(ع) در طول حیات با برکت خویش لحظه‌ای از مبارزه با منافقین دست بر نداشت. چنان که در روایات آمده است فرماندهی بخشی از سپاه امیرالمؤمنین(ع) در جنگ‌های سه گانه زمان آن حضرت را بر عهده داشت.

 


حجت الاسلام عباس‌زاده تصریح کرد: در زمان امام حس (ع) نیز حضرت سیدالشهدا تابع ولایت امام زمان خویش است و در سال‌های ابتدایی حکومت وی، به قصد جنگ با معاویه به تهیه سپاه بزرگی بر می‌آیند که متأسفانه با نفاق و محافظه‌کاری فرماندهان سپاه مجبور به عقد پیمان صلحی‌ می‌شوند تا مصالح شیعیان رعایت شود.

 


استادیار دانشگاه تبریز با بیان این‌که یک دهه‌ ادامه صلح امام حسن(ع) در دوران امامت برادرش حسین بن علی (ع) نیز هوشمندانه و در راستای این مبارزه مدبرانه بود، گفت: امام حسین (ع) پس از معاویه نتوانست رذالت نفسانی یزید را بر مسند خلافت تحمل کند، از این رو برای ایجاد اصلاحات در جامعه اسلامی قیام کرد تا شخصیت یزید را در تاریخ رسوا کند.

 


وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت عزاداری برای حضرت سید و سالار شهیدان اظهار داشت: چنان که امام حسین(ع) با فداکاری و ایثار خویش جامعه اسلامی را حیات بخشید، مؤمنان نیز با اظهار ارادت به آن حضرت و برگزاری مجالس سوگواری برای آن امام همام، راه وی را زنده نگه می‌دارند که این همان زنده نگه داشتن اسلام است./935/202/ب1

ارسال نظرات