۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۲۹۸۶۳۳
نماینده مردم تهران:

اخذ تضمین های قوی از غرب پیش نیاز اجرای برجام است/ عملکرد دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی قابل قبول نیست

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: در برجام طرف مقابل ملت ایران استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا است که نزدیک 37 سال علیه ما انواع اقدامات نظیر جنگ تحمیلی، کودتاهای مختلف، تحریم‌ها و براندازی نظام، را طراحی و اجرا کرده است.
محمد سليماني

محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در خصوص نقاط ضعف و ابهام ساختاری متعدد برجام که در صورت فقدان مراقبت‌های دقیق و لحظه به لحظه می‌تواند خسارات بزرگی برای حال و آینده کشور به همراه داشته باشد، گفت: هر کس متن برجام را مطالعه کند بلافاصله متوجه اشکالات و ابهامات آن می‌شود یعنی یک مجموعه لایه به لایه و تو در تو با ابهامات فراوان است که اجرای آن را مشکل می‌کند.

 

وی افزود: در برجام طرف مقابل ملت ایران، استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا است که نزدیک 37 سال علیه ما انواع اقدامات نظیر جنگ تحمیلی، کودتاهای مختلف، تحریم‌ها و براندازی نظام را طراحی و اجرا کرده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بر اساس قانون باید برجام مجاری قانونی را که یکی از آنها مجلس بود را طی می‌کرد به همین دلیل کمیسیونی ویژه متشکل از تعدادی نماینده تشکیل شد که طی 40 روز و 170 ساعت کار مفید گزارشی را تهیه و در صحن علنی مجلس قرائت کردند.

 

طرح دوفوریتی اجازه بیان جزئیات برجام را نداد

سلیمانی افزود: نکات مثبت و منفی برجام، ابهامات آن و هشدارهایی که باید به دولت داده می‌شد در این گزارش آمده بود اما متاسفانه طی فرایندی طرح دو فوریتی ناپخته‌ای به مجلس ارائه شد که اجازه ندادند کسی درباره جزئیات صحبت کند.

 

وی در ادامه گفت: این مجلس کار خود را عملا ناقص انجام داد و نتوانست آن طور که باید راه نفوذ را در برجام مسدود کرده و نظارت‌ها را قانون‌مندتر کند، اگر این 9 بندی که رهبر معظم انقلاب در نامه متذکر شدند توجه شود به اجرای همراه با موفقیت برجام کمک می‌شود در واقع این 9 بند عملا پیش‌نیاز انجام برجام است.

 

رهبر معظم انقلاب در 9 بند به موارد ابهامات برجام اشاره داشتند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در 9 بند به موارد ابهامات برجام اشاره داشتند که یکی از بندهای مهم آن این است که مشخص شود بعد از 8 یا 10 سال که محدودیت ایران به اتمام می‌رسد کشور بلافاصله بتواند به نیازهای خود در مسیر تولید دست یابد.

 

سلیمانی با اشاره به دشمنی آمریکا با ملت ایران در 37 سال گذشته بیان داشت: آمریکا همیشه با ملت ایران بازی کرده و دشمن شماره یک این ملت تلقی می‌شود مردم در مساجد، تکایا، راهپیمایی‌ها و تظاهرات شعار مرگ بر آمریکا می‌گویند دلیل آن هم خصومتی است که آمریکا دارد.

 

وی افزود: در برجام نیز آمریکا ممکن است مطالب را به زعم خود تفسیر کند که این راه را رهبری بستند و فرمودند باید به خود متن رجوع شود نه آنچه آمریکایی ها می‌گویند یعنی گفته آمریکایی‌ها به هیچ وجه نباید برای دولت ایران قابل قبول تلقی شود.

 

سطح و مرحله برداشتن تحریم‌ها در برجام مبهم است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند دیگری عنوان کرد: یکی از بندهای نه‌گانه بیان شده توسط رهبری برداشتن تحریم‎ها است که در متن برجام شفاف و معلوم نیست که تحریم‌ها کی، در چه سطح و مراحلی برداشته می‌شود.

 

سلیمانی افزود: قرار بر این بود تمام تحریم‎ها یکجا برداشته شود رهبر معظم انقلاب این مساله را برجسته مطرح کردند که تحریم‌ها حتما باید برداشته شود و ضمانت قوی باید گرفته شود گرفتن ضمانت از آمریکایی‌ها و غربی‌ها بابت اینکه تحریم‌ها همه یا بعضی برگشت نخورد پیش نیاز برای اجرای برجام است.

 

تکلیف اتهامات وارده به ایران باید معلوم شود

وی با اشاره به بند دیگری گفت: مساله دیگر مشهور به pmd است که در آن اتهاماتی به ایران در بخش هسته‌ای زده بودند که در طول 12 سال کشور ما گرفتار این اتهامات پوچ کردند تکلیف این مساله نیز باید قبل از اجرای برجام معلوم شود در حالی که مطالبی که درباره این موضوع آمده دارای ابهام است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیان رهبری مبنی بر تشکیل یک کمیته تحت نظارت شورای عالی امنیت ملی ابراز کرد: در آن افرادی توانمند، شجاع و انقلابی حضور داشته باشند که نسبت به مطالبات مردم و رهبری بصیرت داشته باشند و تصور نکنند که می‌شود با لبخند مسائل را حل کرد این افراد باید از آمریکا نترسیده و آنها را دشمن درجه یک ملت ایران بدانند.

 

سلیمانی افزود: در نامه رهبری کلمه الزامات آمده است یعنی این موارد اجباری است و باید انجام شود تا ما بتوانیم مراحل و گام‌های بعدی را برداریم که یکی از این الزامات رفع تحریم‌ها است.

 

دولت و مجلس مساله اقتصاد مقاومتی را جدی نگرفتند

وی با اشاره به تاکید رهبری مبنی بر جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: چندین سال است که رهبری سیاست حاکم بر اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند اما متاسفانه دولت و مجلس این مساله را جدی نگرفتند الان آنچه دولت در رابطه با مساله هسته‌ای و اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهد ساده سازی موضوعات است یعنی می‌گوید این کاری که ما می‌کنیم همان اقتصاد مقاومتی است در حالی که این برای مردم قابل قبول نیست.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی باید واردات و صادرات را سامان داده و از تولید کنندگان داخلی حمایت کند اما این کار را انجام نداده و در بخش کشاورزی نیز کارنامه دولت بسیار ضعیف است.

 

در اقتصاد مقاومتی دست دولت خالی است

سلیمانی افزود: در عملکرد اقتصاد مقاوتی می‌توان گفت دست دولت خالی و چیزی برای گفتن ندارد در حالی که دولت باید خود را موظف بداند ماهانه گزارش مکتوب از قدامات انجام شده در زمینه اقتصاد مقاومتی را ارائه دهد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: برنامه اجرایی که رهبری از دولت خواسته‌اند زمان‌بندی و اجرای اقتصاد مقاومتی بود یعنی باید عمل به اقتصاد مقاومتی روی میز دولت باشد و در حاشیه باقی نماند./807/ت301/ج

ارسال نظرات