۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۲۹۸۹۷۷
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان:

تکذیب آیات الهی نشان دهنده بیماری معنوی انسان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام داستانپور گفت: تکذیب آیات الهی و عدم احساس نیاز به ارتباط با اصل وجود نیز از جمله عواملی است که نشان دهنده بیماری معنوی انسان است و عدم توجه به این بیمار‌ی‌ها سبب موت معنوی انسان می‌شود.
حجت الاسلام داستانپور استاد و پژوهشگر حوزه علميه اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان حجت الاسلام محمد داستانپور امشب در مسجد جواد الائمه اصفهان، پیرامون سلامت معنوی انسان گفت: شاید یکی از دغدغه‌های انسان سلامت جسم باشد و البته یکی از وظایف مؤمن نیز مراقبت از جسم است اما مهم تر از جسم باید مواظب به خطر نیفتادن سلامت روح باشیم چرا که قلب معنوی انسان  نیز دچار آسیب شده و حس موت معنوی بر وی عارض می‌شود و کسی که دچار موت معنوی شد دچار خطر شده چرا که چنین شخصی استعداد ایستادن جلوی امام زمانش را پیدا می‌کند.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان این که موت معنوی یک بار خود را نشان داده و سبب می‌شود انسان در پازلی قرار گیرد که در نهایت مشمول عذاب الیم شود، تصریح کرد: کسی که دچار موت معنوی شده مفهومی به نام گناه و معصیت برایش رنگ باخته و آنچه را خدا گناه می‌داند را گناه نمی‌داند.

 

وی ادامه داد: کسی که آنچه را که خدا معصیت می‌داند معصیت ندانست و از عالم تقوا خارج شد به قلب معنوی او اکسیژن نرسیده و این یکی از آسیب‌های جدی است، اگر انسان پس از ارتکاب گناه دچار احساس خجالت و تأسف شده و عزم خود را برای اصلاح جزم کرد نشانه‌های موت معنوی را ندارد اما نشانه موت معنوی این است که کسی گناهی مرتکب شده و به آن اهمیت ندهد.

 

حجت الاسلام داستانپور با اشاره به روایتی از امیر المؤمنین علی(ع) بیان کرد: اگر در جامعه‌ای قرار داشتیم که گناهی برای مردم آن جامعه عادی شده بود نباید فکر کنیم که آن گناه اثرگذار نبوده بلکه چنین گناهی قلب انسان را فاسد می‌کند و به قلب فاسد نور اباعبدالله نمی‌تابد.

 

اتلاف وقت قلب را فاسد می‌کند

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه به برخی گناهانی که در حال حاضر در جامعه عادی شده اشاره کرد و افزود: در زمان کنونی اتلاف وقت و زمان عادی شده و به خصوص برخی جوانان به راحتی اتلاف وقت می‌کنند که این مسئله قلب را فاسد می‌کند، از علامه طباطبایی سوال شد که اگر به عقب برگردید چه کارهای را انجام می‌دهید؟ایشان پاسخ دادند همان راهی را می‌روم که تا کنون رفته‌ام چرا که ایشان حتی یک لحظه را هم تلف نکردند.

 

وی با اظهار تأسف از این که آبروی مؤمن در جامعه به راحتی ریخته می‌شود، خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده که اگر کسی خانه خدا را خراب کند و خرابه‌ها را آتش بزند و خاکستر آن را نیز لگدمال کند گناهی کمتر از کسی که آبروی یک مؤمن را ریخته مرتکب شده اما امروز آبروی انسان‌ها قیمتی ندارد.

 

امروز به راحتی محرم و نامحرم زیرپا گذاشته می‌شود

حجت الاسلام داستانپور واجب و حرام، حلال و حرام، محرم و نامحرم و نجس و پاک را جز حدود الهی دانست و اظهار کرد: امروز به راحتی و با بهانه‌های مختلف محرم و نامحرم زیر پاگذاشته می‌شود و برای مثال گفته می‌شود که چشم و دلم پاک است در حالی که شیطان ابتدا برای انسان توجیه درست کرده و به آرامی او را آلوده می‌کند، بحث حجاب و غیرت هماهنگ است و تذکر به اهل و عیال از روی محبت بسیار مهم است اما برخی به گفته امیرالمؤمنین غیرت را قی کردند.

 

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، تجمل گرایی و اسراف را جز گناهان اخلاقی دانست و گفت: اسراف گناه سنگینی است که در حال حاضر به راحتی در کشور ما انجام می‌شود و برخی کشورها که اسلامی نیستند اما به آموزه‌های دینی ما بیش از ما عمل می‌کنند البته عمل صالحی که پشتوانه آن ایمان نباشد عیارش نزد خدا ضعیف است و این کار شیطان است که کسی را که عمل صالح دارد نگذارد که ایمان داشته باشد و کسی که مؤمن است را نمی‌گذارد عمل صالح انجام دهد.

 

وی با طرح این پرسش که باید از خود بپرسیم اثر جلسات اباعبدالله در زندگی هرکدام از ما کجاست، تصریح کرد: باید زمانی که کسی از ما پرسید چرا برای امام حسین(ع) عزاداری کرده و مکتب ایشان را ترویج می‌کنید در پاسخ زندگی حسینی هیئتی‌ها را نشان دهیم و بگوییم به این علت است که ما مکتب اباعبدالله را قبول داریم اما آیا در حال حاضر می‌توان چنین کاری کرد؟

 

حجت الاسلام داستانپور افزود: تکذیب آیات الهی و عدم احساس نیاز به ارتباط با اصل وجود نیز از جمله عواملی است که نشان دهنده بیماری معنوی انسان است و عدم توجه به این بیمار‌ی‌ها سبب موت معنوی انسان می‌شود./1304/202/ب2

ارسال نظرات