۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۲۹۹۲۱۷
استاد حوزه علمیه:

بزرگی گناه به خاطر بزرگ بودن شاهدان آن است

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه خراسان با تأکید بر این که تمام گناهان کبیره اند، گفت: علت بزرگ بودن گناهان این است که شخص گناه کار، گناه اختیاری در محضر ائمه(ع)، شهیدان، عالمان خاص، دو ملک مقرّب و به ویژه خداوند علیم و بصیر مرتکب می شود یعنی بزرگی گناه به دلیل بزرگ بودن شاهدان آن، بزرگ است.
حجت الاسلام سيد حسن ضيايي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسن ضیایی، استاد سطح عالی حوزه خراسان در ادامه مباحثه تهذیب نفس با  مدیریت بر خویشتن که امروز در  مدرسه علمیه مرحوم آیت الله خویی برگزار شد با اشاره به روایت 37 کتاب وسائل الشیعه جلد یازدهم، اظهار کرد: در این کتاب روایتی از پیامبر(ص) آمده است که در آن 9 گناه کبیره را به عنوان اعظم این گناهان معرفی می کند و عقاب آن ها از اکبر گناهان نیز بیشتر بوده و دارای آثار سوئی است.

 

وی افزود: شرک جلی یعنی مشرک شدن به خداوند از جمله شیطان پرستی، گاو پرستی و امثال آن، خوردن مال ربوی و مال یتیم، قتل نفس، نسبت ناروا دادن به زنان پاکدامن و فرار از خط مقدم جبهه که سبب تضعیف خط مقدم اسلام شود به عنوان برخی از این اعظم کبائر هستند.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با اشاره به مختلف بودن تعداد گناهان کبیره در روایات گوناگون، گفت: شیخ طرابلسی در کتاب معدن الجواهر خود این گونه مطرح می کند که تمام روایات اگر چه در ظاهر متفاوت به نظر می رسند ولی  هیچ کدام باهم منافات دلایلی ندارند و همه آن ها زیرمجموعه یکدیگر اند و از باب نوع اضافی هستند.

 

حجت الاسلام ضیایی با بیان این روایت از امام صادق(ع) که فرمودند «شیعیان ما از اضافه گل و طینت ما خلق شده اند»، تصریح کرد: خداوند «غافر الذنب و توّاب» است و ائمه(ع)نیز این گونه اند چرا که به عنوان شاهد بر امت اند و از ظاهر و باطن هرچیزی و هرکسی خبر دارند ولی آبروی کسی را نمی برند و گناهان آن ها را فاش نمی کنند.

 

وی در ادامه خاطر نشان کرد: براساس روایت بیان شده در کتاب مشارق الانوار فی حقائق الاسرر امیرالمؤمنین(ع)، روان و روح و نور شیعیان از شعاع و پرتوی نور ائمه خلق شده  و خداوند و ائمه(ع) هرگز بدی ها مؤمنان را فاش نمی کنند ولی برعکس خوبی ها را نشان می دهد و این مصداق غافر الذنب و غافر التوب بوده که منظور اخلاق، عرفان و  حکمت عملی است.


هر کس می تواند به اندازه و ظرفیت خودش ستار العیوب باشد 

استاد سطح عالی حوزه خراسان با اشاه به حدیثی از امام علی(ع) که فرمودند «عذر برادرت را بپذیر و اگر عذرى نداشت، عذرى برایش بتراش» گفت: هر کس می تواند به اندازه و ظرفیت خودش ستار العیوب باشد یعنی اگر برادر جسمی یا روحی تو خطایی مرتکب شد، سعی کن عملکرد او را توجیه کنی از آن بگذری و آبرویش را حفظ کنی، نه این که به سرعت سوء ظن نسبت به برادر دینی ات بزنی و این به معنای ساده لوحی نیست بلکه به معنای اغماض است یعنی در عین حال که عیب و نقص را برطرف می کند ولی غیر مستقیم بدون هتک حرمت رفتار می کند.

 

حجت الاسلام ضیایی، سحر و جادو که سبب تخریب ارتباط خوب بین افراد شود، عقوق والدین و حرمت شکنی بیت الله الحرام و مسجد الحرام را به عنوان اعظم گناهان کبیره معرفی  و بیان کرد: هتک حرمت بیت الله الحرام از جمله  جنایات آل سعود است که اعظم گناهان کبیره را انجام می دهند؛ روایت است از پیامبر(ص) که اگر کسی در صدد ترک لسانی، قلبی و عملی گناهان کبیره شود و خود را قبل از حساب رسی قیامت، پاک سازد از فضل خداوند با شخص رسول خدا(ص) در بهشت همنشین می شود.

 

وی با بیان این که جهنم هفت و بهشت هشت درب دارد، تصریح کرد: بهشت دارای ویژگی های ممتاز و غیر قابل وصف شدن است که هیچ قابل مقایسه با بهترین نعمات دنیوی نیست؛ شهیدان از باهوش ترین مؤمنان هستند که بهترین انتخاب را داشتند و به آن اهتمام ورزیدند که در این راه دعای خیر ائمه(ع) و لطف خداوند شامل حالشان شد و به درجه رفیع شهادت نائل شدند و ما همیشه باید برای عاقبت به خیری یکدیگر و نیز شهادت در راه خدا دعا کنیم.

 

تمام گناهان، گناهان کبیره اند

استاد سطح عالی حوزه خراسان اظهار کرد: مرحوم شیخ طبرسی(ره) در تفسیر مجمع البیان و نیز شهید ثانی(ره) این گونه مطرح کرده اند که تمام گناهان، گناهان کبیره اند ولی برخی از آن ها بزرگترند و بعضی اعظم ترند و در بین گناهان، گناه صغیره وجود ندارد بلکه این نسبت به گناه بدتر و بالاتر، کوچک است و نه این که ماهیت آن کوچک باشد.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به علت بزرگ بودن گناهان از نظر این دو عالم فقیه، خاطر نشان کرد: وقتی شخص گنه کار، گناه عمدی و اختیاری در محضر شاهدان بزرگی همچون ائمه(ع) به عنوان واسطه فیض الهی، شهیدان، عالمان خاص(علمای خاص یعنی عالم عادل عارف صالح مخلص)، دو ملک مقرّب و به ویژه خداوند علیم و بصیر که خالق تمام این ها بوده، مرتکب می شود یعنی بزرگی گناه به دلیل بزرگ بودن شاهدان آن، بزرگ است.

 

وی افزود: هرکس براساس وجدان و فطرت خویش، نسبت به خوبی بدی عملی که انجام می دهد آگاه است(نفس ملتهمه) آیه هشت سوره شمس «فَأَلهَمَها فُجُورَها وَ تَقواها» بنابراین تمام گناهان کبیره اند؛ گناه پایین تر نسبت بالایی کبیره، اکبر الکبائر و اعظم الکبائر و همه آن ها کلی بوده و بنا به مرتبه اش عقاب و عذا دارد ولی نسبت آن ها به یکدیگر از نوع اضافی محسوب می شود.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان خاطر نشان کرد: از کوچک شمردن گناهان دنباله دار پرهیز کنید، به طور مثال نگاه به نامحرم حرام و گناه صغیره است و این نگاه تمرکز فکر خوب و تصمیم مناسب را از انسان سلب می کند و به تدریج فرد درگناه غرق می شود بنابراین این گناه صغیره را به این خاطر که در محضر بزرگی از تو سر می زند، تکرار نکن و کوچک نشمار.

 

حجت الاسلام ضیایی با اشاره به کتاب حق الیقین از علامه مجلسی، بیان کرد: علامه مجلسی در کتاب حق الیقین خود فرموده است که همه گناهان کبیره نیست ولی برخی از علمای شیعه؛ مرحوم شیخ طبرسی در کتاب مجمع البیان، مرحوم شیخ مفید، مرحوم ابوصلاح حلبی در کتاب الکافی فی الفقه، مرحوم ابن برّاج و مرحوم ابن ادریس حلی و نیز شهید ثانی در کتاب لمعه، نقل کرده اند که همه گناهان کبیره هستند.

 

ائمه واسطه های فیض الهی

استاد سطح عالی حوزه خراسان با یادآور شدن این که خداوند از طریق ائمه(ع) به عنوان واسطه های فیض خود که آیینه تمام نمای صفات ثبوتیه خدا هستند به انسان نگاه می کند، تصریح کرد:  عالم محضر معصوم است در محضر معصوم گناه نکنید(فرموده امام خمینی(ره) که عالم محضر خداست در محضر خدا معصیت نکنید درواقع نوعی تقیه است) چرا که نارضایتی و ناراحتی معصوم سبب نارضایتی خدا می شود و رضایت خدا در رضایت معصومین پیچیده شده است ولی برای اکثر مردم  سخت است.

 

وی با بیان این که مالکیت حقیقی همه چیز از آن پروردگار است، خاطر نشان کرد: ملکیت های ما اعتباری  و عاریتی اند ولی طبق روایات ملکیت شرعی برهمه کره زمین متعلق به امام معصوم(ع) است؛ در قیامت چون ملکیت اعتباری را از همه برمی دارند همه را از آن خدا می دانند ولی در دنیا چون این ملکیت اعتباری وجود دارد و در عین این که دائم شاهد رفتن افراد مختلف اند که هیچ گونه از این ملکیت ها و دارایی ها را با خود به آن دنیا نمی برند ولی باز هم درس عبرت نمی گیرند.

 

استاد سطح عالی حوزه خراسان اظهار کرد: مرحوم علامه مجلسی در کتاب خود می گوید اگر همه گناهان، کبیره باشد با آیات و اخبار منافات دارد ولی قول برخی علمایی که عنوان شد(مرحوم طبرسی و..) را می توان این گونه توجیه کرد که شخص گنه کار نباید گناه را حقیر شمارد زیرا معصیت خدا صغیر و کبیر ندارد و بزرگی گناه به خاطر بزرگی شاهد برگناه است.

 

امام حسین، کشتی نجات امت از طوفان  فتنه های آخرالزمان است

وی در پایان با تأکید این که امام حسین(ع)، کشتی نجات امت از طوفان فتنه های آخرالزمان و کشتی نجات امت از طوفان گناهان کبیره است، توصیه کرد: اگر در ماه رمضان و عرفه از باب توبه نتوانستید به خدا برسید، لااقل در محرم وصفر از باب الحسین(ع) به خدا برسید از راه هایی مختلفی مثل گریه بر مظلومیت امام حسین(ع)، ذکر و یاد ایشان، بیان فضائل و مناقب حضرت، ذکر حضرت عباس(ع) و حضرت زینب(س) و  مظلومین کربلا، می توان به این مهم دست دست پیدا کرد.

 

وی در ادامه با اشاره به این که در حدیث است از پیامبر(ص) که در سمت راست عرش الهى نوشته شده است «ان الحسین مصباح الهدى و سفینه ‏النجاه؛ به درستى که حسین(علیه السلام) مصباح هدایت و کشتى نجات است»، خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند «حسین منی و انا من حسین» بنابراین هرکس محبّ امام حسین(ع) است، مورد توجه و علاقه رسول خدا(ص) قرار دارد پس باید گناهان کبیره را مرتکب نشده و تقوای الهی اختبار کند./844/201/ب1

ارسال نظرات