۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۹۹۲۱۹
سومین کنگره علوم انسانی اسلامی؛

ارائه ۱۵ مقاله در کمیسیون روانشناسی

خبرگزاری رسا ـ 15 مقاله در کمیسیون روانشناسی اسلامی در سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور جمعی از برگزیدگان و صاحب نظران ارائه داده شد.
روانشناسي

به گزارش خبرگزاری رسا، کمیسیون روان شناسی اسلامی در سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی با حضور جمعی از برگزیدگان و صاحب نظران این حوزه با ارائه مقالات محققان و نظرات مدعوین و متخصصان این حوزه برگزار شد.

 

حجت الاسلام محمد صادق شجاعی، دکترای روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اولین برگزیده در حوزه روان شناسی اسلامی است که مقاله خود را با عنوان ساختار شخصیت براساس منابع اسلامی در چارچوب رویکرد صفات ارائه داد.

 

پس از آن حجت الاسلام محمد کاویانی، استاد یار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مقاله ای با عنوان جایگاه فرا روان شناسی در روان شناسی اسلامی مطرح کرد.

 

مسعود نورعلیزاده میانجی، دانشجوی دکتری روان شناسی نیز مقاله ای با عنوان ساخت مقایس خودآگاهی و بررسی ویژگی های روان سنجی آن مطرح کرد و هدف از پژوهش خود را تهیه و ساخت مقیاس (خودآگاهی) با توجه به آموزه های برآمده از منابع معتبر اسلامی و تعیین ویژگی های روان سنجی (اعتبار و روایی) آن بود.

 

وی ادامه داد: یافته ها نشان داد که مقیاس خداآگاهی از نظر روان سنجی محتوایی، ملاکی و سازه ای از روایی لازم و بالایی برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه ارتباط مقیاس خداآگاهی با برخی از مقیاس های روان شناسی نشان می دهد که این مقیاس از جایگاه مناسب و توان لازم برای تبیین های روان شناختی برخوردار است، گفت: مقیاس خداآگاهی می تواند به عنوان یک ابزار دارای ویژگی های روان سنجی معتبر در پژوهش های اسلامی و روان شناختی مورد بررسی قرار گیرد.

 

همچنین در ادامه حجت الاسلام رحیم ناروئی نصرتی ، استادیار موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) مقاله ای با عنوان نظریه خودیابی اسلامی در شکل گیری و تحول سازمان یافتگی های روانی هنجار و نابهنجار و درمان اختلالات روانی ارائه داد و پس از آن حمید مهدیزاده، کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی جامعه المصطفی العالمیه و دبیر انجمن اسلامی قم مقاله ای با عنوان اولویت یابی پژوهشی در روان شناسی اسلامی با کمک همکارانش دکتر سیدمحمد غروی و دکتر مسعود آذربایجانی ارائه داد.

 

دبیر انجمن اسلامی قم با بیان اینکه هدف از این پژوهش حاضر شناسایی و تعیین اولویت های پژوهشی در روان شناسی اسلامی است گفت: باید با فراهم ساختن اطلاعات صحیح و کافی گامی موثر در زمینه برنامه ریزی پژوهشی و انجام پژوهش های دارای اولویت برداریم.

 

وی در ادامه تصریح کرد: روش این پژوهش کیفی و ترکیبی از روش پیمایشی تحلیل محتوا است.

 

مهدی‌زاده همچنین افزود: جامعه آماری در شناسایی نیازها کلیه منابع اسنادی و سازمانی در زمینه روان شناسی اسلامی است. جامعه آماری در اولویت بندی شامل کلیه متخصصان در زمینه روان شناسی اسلامی است.

 

همچنین جعفر علی گلی فیروزجانی، کارشناس ارشد روان شناسی خانواده موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مقاله ای با عنوان ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل مسئله براساس منابع اسلامی ارائه داد که به همراه اساتید خود دکتر محمدرضا احمدی و دکتر رحیم میردریکوندی به مطالعه کیفی در این زمینه دست پیدا کرد.

 

آزاده جعفری، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته نهج البلاغه دانشکده اهل بیت(ع) در دانشگاه اصفهان به همراه دکتر امیرحسین بانکی و دکتر سیده راضیه طبائیان به بررسی مولفه سازگاری مدل هوش هیجانی بار و روش های پرورش آن در سنت و سیره امام علی(ع) پرداختند.

 

دکتر سعید موسوی پور و دکتر سعید فخاری از دیگر اساتید گروه علوم تربیتی و روان شناسی به بررسی نقدی بر هرمنوتیک به عنوان روشی برای فهم متون دینی و روان شناسی پرداختند و در آخر دکتر محمدباقر کجباف، استاد روان شناسی دانشگاه اصفهان و طیبه ایمانی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان مقاله خود را با عنوان مقایسه ویژگی های شخصیت خودشکوفا از دیدگاه مزلو با ویژگی های امام علی(ع) با عنوان انسان کامل در روان شناسی اسلامی مطرح کردند./998/د101/ف

 

منبع: ستاد خبری سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی

ارسال نظرات