۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۲۹۹۲۶۱
آصفری:

گزارش دویست صفحه ای مربوط به لغو تحریم ها در اختیار مجلس قرار نگرفته است

خبرگزاری رسا ـ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که تاکنون گزارش دویست صفحه ای مربوط به لغو تحریم ها از سوی وزارت خارجه در اختیار مجلس و نمایندگان قرار نگرفته است، گفت: هر گونه اقدام اجرایی از سوی مسؤولان قبل از لغو تحریم ها تخلف است.
محمدحسن آصفري؛ نماينده مردم استان مرکزي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسن آصفری عضو کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری، در پاسخ به این سؤال که آیا اجرای برجام از سوی ایران آغاز شده است، گفت: بعد از بررسی های قانونی و فرمان 9 ماده ای رهبر معظم انقلاب، ایشان تاکید کردند برای اجرای برجام باید ضمانت های لازم کسب شود.

 

وی بیان داشت: 25 مهرماه اوباما نامه ای صادر و روند کار را شروع کرد، اما از جهت اقدام عملی تا زمانی که این اعلامیه به صورت رسمی در روزنامه های رسمی فدرال های آمریکا چاپ و تایید نشود هیچ گونه اقدامی از سوی ایران انجام نخواهد شد.

 

وی اظهار کرد: ما منتظر اقدام عملی و ضمانت های لازم از سوی آمریکا و طرف های غربی هستیم.

 

مجری برنامه از آصفری پرسید آیا ما اجرای برجام را آغاز کرده ایم، که وی در پاسخ اظهار داشت: اخباری که ما داریم اتفاقی شکل نگرفته و اگر شکل گرفته باشد خلاف است، سازمان انرژی اتمی نمی تواند قبل از اقدامات طرف های مقابل نسبت به جمع آوری سانتریفیوژها و دیگر موضوعات اقدام کند.

 

آصفری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا نظارت کمیسیون امنیت ملی مجلس شروع شده است؟ گفت: کمیته اصلی را رهبری تاکید داشتند که در شورای عالی امنیت ملی شکل گیرد و شورا باید از افراد متخصص بانکی، حقوقی و دیگر موضوعات باشد تا موارد برجام را رصد کنند.

 

وی افزود: مجلس نیز از وظیفه نظارتی خود غافل نخواهد بود و به موازارت شورای عالی امنیت ملی نسبت به این کار اقدام خواهد کرد.

 

آصفری بیان داشت: ترجمه گزارش دویست صفحه ای مربوط به لغو تحریم ها از سوی وزارت خارجه به دست ما در کمیسیون و مجلس نرسیده است که چه مواردی از تحریم ها لغو و چه مواردی تعلیق می شود.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: یکی از وظایف کمیته ای که رهبری بر تشکیل آن تاکید داشتند و متاسفانه هنوز تشکیل نشده، ترجمه همین گزارش دویست صفحه ای است.

 

آصفری خاطرنشان کرد: دوستان ما در تیم مذاکره کننده اعلام داشتند که در راستای برجام است و خلافی صورت نگرفته است، ما ما تاکید داریم که هر چه سریعتر این گزارش در اختیار مجلس و نمایندگان قرار گیرد.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به منوط شدن لغو تحریم ها به راستی آزمایی آژانس خاطرنشان کرد: اگر آمانو در گزارش خود انحراف برنامه های ایران را گزارش دهد، یا باید مذاکرات ادامه یابد و یا این که به نحو دیگری عمل خواهد شد.

 

وی گفت: باید منتظر گزارش آمانو به شورای حکام و سپس قطعنامه شورای حکام و تصویب آن از سوی 5+1 باشیم و آن موقع است که می توانیم اقدامات خود را شروع کنیم.

 

آصفری خاطرنشان کرد: امیدوارم هستیم بعد از گزارش آمانو اتفاق دیگری شکل گیرد و به صراحت لغو تحریم ها را اعلام کنند، البته هنوز گزارش دویست صفحه ای در اختیار ما قرار نگرفته است. /924/پ202/ج
 

ارسال نظرات