۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۲۹۹۳۸۱

روزنامه رأی الیوم نشست وین را امیدوار کننده خواند

خبرگزاری رسا ـ به نوشته روزنامه رای الیوم مهمترین نتایج حاصل از مذاکرات وین برای حل بحران سوریه توافق بر سر آتش بس وحفظ تمامیت ارضی سوریه است.
نشست وين

 

به گزارش خبرگزاری رسا، به نوشته روزنامه رای الیوم مهم ترین نتایج حاصل از مذاکرات وین برای حل بحران سوریه توافق بر سر آتش بس وحفظ تمامیت ارضی سوریه وتلاش برای حل بحران از طریق مذاکرات صلح آمیز است.


نشست وین برای حل بحران سوریه روز جمعه گذشته 30 اکتبر 2015 با مشارکت 17 کشور به اضافه نمایندگان سازمان ملل واتحادیه اروپا در وین برگزار شد.


رای الیوم افزود: موفقیت هر مذاکره صلح آمیزی نیازمند نرمش شرکت کنندگان و آمادگی برای دست کشیدن از برخی از خواسته های خود است که در طول مدت بحران به آن متمسک بودند.


بدون تحقق این امر گفت وگو بی معنی باقی خواهد ماند و اتلاف وقت است . چشم پوشی از برخی مطالبات -تا وقتی برای توقف خونریزی ونجات کشور از فروپاشی وتجزیه باشد- برای مذاکره کنندگان عیب نیست و از ارزش های اجتماعی آنها در میان مردم کشورشان نمی کاهد.


آنچه موجب سرزنش است این است که مذاکره کنندگان همچون عروسکی در دست دیگران بوده وسیاستهای طرف هایی را اجرا کنند که خیر وخوبی برای ملتشان نمی خواهند.


مشارکت پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در مذاکرات وین مثبت بود زیرا آنها دارای حق وتو هستند ومی توانند مانع تصویب هر گونه قطعنامه شورای امنیت که در اصل نهادی است برای حفظ صلح جهانی، شوند.


همچنین مشارکت عربستان سعودی و ایران در این نشست نه تنها دارای اهمیت، بلکه یک ضرورت مطلق برای یافتن راه حل سیاسی در سوریه ، عراق، یمن و بحرین است.


موفقیت نشست وین اساسا موجب تغییر اساسی در سیاست های خاورمیانه خواهد شد وبهتر می بود اگر نظامهای عربی متنبه شده ورفتارهای خود واختلافاتشان با یکدیگر را تغییر می دادند تا به جای ایفای نقش سیاهی لشکر نقش موثری برسیاستهای جهانی داشته باشند.


رای الیوم نتایج مثبت مذاکرات وین را اینگونه خلاصه کرد: اول، همه قدرتهای حاضر در بحران سوریه بر ضرورت یافتن راه حل سیاسی برای خروج از بحران و جلوگیری از تشدید درگیری نظامی تاکید کردند.


دوم: اعتراف غربی ها ومتحدان عرب آنها به اینکه ایران یک قدرت منطقه ای و روسیه یک قطب جهانی است ونباید منافع آنها در خاورمیانه را همانند گذشته نادیده گرفته شود.


سوم: کاهش نقش غرب و افزایش نقش روسیه در تاثیرگذاری بر رویدادهای جاری در منطقه عربی، که همیشه متحد کشورهای عرب در بحرانها بوده است.


رای الیوم در پایان نسبت به رسیدن نشست به اهدافش ابراز امیدواری کرد./994/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات