۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۲۹۹۵۴۸
حجت الاسلام پناهیان:

تنها راه مقابله با فتنه های آخرالزمان، تقویت ایمان و حفظ بصیرت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان گفت: «مِنَ المُؤمِنین رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا الله عَلَیه فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَه وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر» یعنی از مؤمنین مردان بزرگی هستند؛ گروهی بر سر پیمانشان جان به جان آفرین تسلیم کردند و به شهادت رسیدند و گروه دیگری نیز منتظر ماندند؛ این انتظار هم ویژگی ها و صفاتی دارد طوری که قرآن کریم بلافاصله می فرماید «وَ ما بَدَّلوا تَبدیلا»، یعنی در عهد و پیمانشان تغییر و سستی ای حاصل نمی شود.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان معاونت فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در مراسم عزاداری شبهای محرم که شب گذشته به همت هیأت فاطمیون مدافع حرم در محل مسجد المهدی (عج) مشهد برگزار شده بود، گفت: ما در فضای آخرالزّمان که قرار می‌گیریم باید جدّی‌تر از گذشته باشیم و تدبیرهایمان هم برای پیشگیری از سقوط افزایش پیدا کند.

 

در آخرالزّمان، منافق و مؤمن از هم شناخته نمی شوند

حجت الاسلام پناهیان ضمن توصیف فضای آخرالزّمان اظهارداشت: در روایتی از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که فتنه‌های آخرالزمان، منافقین را رسوا می‌کند. این توصیفاتی از فضای آخرالزّمان است که صراحتا از جانب ائمه معصومین برای ما گفته می شود. مطابق تصویری که از روایات به ذهن متبادر می شود، از فتنه های آخرالزّمان تحضیر‌هایی به ما خواهد رسید که افراد سست ایمان را دچار لغزش و انحراف می کند.

 

وی افزود: اوضاع به شدت پیچیده می‌شود، به حدّی که از هر طرف سخنی برمی‌خیزد و گفته دیگری را رد می کند. این تعدّد سخنان و موضع گیری ها که در عین کثرت، با همدیگر نیز در ستیز هستند، فضای آخرالزمان را به گونه ای غبارآلود می کند که بنا به فرموده امام رضا(ع)، دیگر منافق و مؤمن از هم شناخته نمی شوند. این‌ تصویری از فضای فتنه آلود آخرالزّمان است.

 

تنها راه مقابله با فتنه های آخرالزّمان، تقویت ایمان و حفظ بصیرت است

معاون فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه ها تقویت ایمان را مهم ترین راهکار مقابله با فتنه های آخرالزمان خواند و خاطرنشان کرد: ائمه هدی (ع) تنها راه نجات از لغزش گاه های آخر الزّمان را تقویت ایمان و حفظ بصیرت می دانند. سفارشات متعدّدی در این زمینه به ما رسیده است که دائماً می گوید ایمان خود را تقویت کنید، بصیرت خود را بالا ببرید، مبادا در سر و صدای شیپورچی های ابلیس راه حق را رها کنید و فریفته ظواهر و جلوه های باطل شوید.

 

انسان عام، مؤمن بصیر

حجت الاسلام پناهیان ضمن بیان معانی و کاربردهای تقویت ایمان و حفظ بصیرت در فضای آخرالزمان تصریح کرد: تقویت ایمان و حفظ بصیرت کاربرد یکسانی دارند یعنی درعمل در یک زمینه به کار می روند و آن فضای فتنه آلود آخرالزّمان است. اما درعین کاربرد یکسان، معانی متفاوتی باهم دارند. طوری که این دو به منزله دوبال پرواز، انسان را از حضائض و پستی های گمراهی، لغزش و انحراف نجات می دهد و انسان عام را به درجه مؤمن بصیر ارتقاء می دهد.

 

وی ادامه داد: تقویت ایمان یعنی شناخت و درک خودمان را از جوهره دین بالا ببریم و به طور دقیق دریابیم که ویژگی های حق از نگاه دین چگونه است. این موضوع به قدری مهم و حیاتی است که در بسیاری از مواقع و بزنگاه های حساس، ابلیس و جبهه باطل با ساده ترین فتنه ها، طوری القا کرده اند که دین بر علیه حق صف آرایی کرده است. در این مواقع، انسان های سست ایمان و کم بصیرت به سبب حفظ دین، حق را سرکوب کرده اند.

 

حجت الاسلام پناهیان حادثه کربلا را نمونه بارز گمراهی افراد سست ایمان دانست و گفت: آنهایی که سست ایمان بوده اند، همانهایی هستند که امام حسین (ع) و یاران و اهل بیتش را خارجی خواندند. همان هایی که به قصد قربت و به نیّت رضای خدا به مصاف امام زمانشان رفتند و با وضو، اهل بیتش را به اسارت گرفتند.

 

وی تاکید کرد: خیلی از لشکریان عمرسعد، قصد نجات دین را داشتند. ابلیس های جن و انس برای این افراد طوری اوضاع را ترسیم کرده بودند که نه تنها حق امام حسین (ع) از دین جدا شد بلکه این دو در برابر هم قرار گرفتند. در نهایت هم وقتی غبار فضا پایین نشست و فتنه رنگ باخت که سر امام بر نیزه بود یعنی حقیقت زمانی فاش شد که دیگر فهم آن سودی نداشت.

 

مِنَ المُؤمِنین رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا الله

حجت الاسلام  پناهیان با تعمیم نقطه اثر فتنه ها از ایمان به عقل اظهارداشت: ظاهراً در فتنه‌های آخرالزّمان غیر از صفای باطن و خلوص قلب، عقل و فهم ما هم در معرض ابتلائات و آزمایش های سخت قرار می گیرد. در آخرالزمان، منتظر برای ظهور حضرت وظایفی برعهده دارد. در واقع انتظار ما یک انتظار منفی، خنثی و منفعلانه نیست بلکه یک انتظار مثبت و فعالانه است.

 

وی با استناد به آیه 23 سوره مبارکه احزاب تصریح کرد: «مِنَ المُؤمِنین رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدوا الله عَلَیه فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَه وَ مِنهُم مَن یَنتَظِر» یعنی از مؤمنین مردان بزرگی هستند؛ گروهی بر سر پیمانشان جان به جان آفرین تسلیم کردند و به شهادت رسیدند و گروه دیگری نیز منتظر ماندند. این انتظار هم ویژگی ها و صفاتی دارد طوری که قرآن کریم بلافاصله می فرماید «وَ ما بَدَّلوا تَبدیلا»، یعنی در عهد و پیمانشان تغییر و سستی ای حاصل نمی شود.

 

حجت الاسلام پناهیان افزود: این آیه شریفه، دستورالعمل صریح و اکید قرآن به مردمان آخرالزّمان است. نقشه راه ما در این آیه به وضوح ترسیم شده و راههای رستگاری و نجات از فتنه های آخرالزمان تعیین شده است. در راه مجاهده برای خدا شهادت را در آغوش بگیری و «قَضی نَحبَه» باشی که رستگاری حقیقی را یافته ای، اما اگر خدا تو را زنده خواست، بر اصول و ارزش های دین خدا پایمردی و استقامت کن و «یَنتَظِر وَ ما بَدَّلوا تَبدیلا» باش.

 

وی در پایان خطاب به حاضرین گفت: همانطور که شهدای شما در دفاع از حریم اهل بیت به عهدشان وفا کردند و خالصانه همچون  مؤمنی بصیر به شهادت رسیدند، بر ماست که با مقاومت و پایمردی، راه آنها را ادامه دهیم و به عهد خود وفا کنیم./863/202/ب3

ارسال نظرات