۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۲۹۹۵۶۴
حجت‌الاسلام کیانی خبر داد؛

شکل گیری موزه فقه و محیط زیست در آینده نزدیک

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با معرفی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی از انتشار کتاب پرندگان ایران به عنوان اطلس محیط زیستی و فقهی از سوی این مؤسسه و شکل گیری موزه فقه و زندگی با همکاری سازمان محیط زیست خبر داد.
موزه فقه و زندگي حجت الاسلام محمد کياني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد کیانی، مدیر کل حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جریان بازدید رییس سازمان محیط زیست از موزه فقه و زندگی به معرفی مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی پرداخت و اظهار داشت: این مؤسسه نهادی پژوهشی، آموزشی و ترویجی است که با عنایت رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی مراجع عظام تقلید، در حوزه علمیه قم تشکیل شده است.

 

وی ادامه داد: پزشکی که قصد ارائه حکم و پیچیدن نسخه‌ای برای بیمار دارد، از ابزارهایی همچون عکس‌های رادیولوژی و ام آر آی استفاده می‌کند تا تصمیم گیری دقیق تری داشته باشد؛ مراجع عظام تقلید هم برای ارائه حکم نیازمند ابزارهایی هستند که از جمله آنان، می‌توان به شناسایی موضوعات فقهی اشاره کرد.

 

حجت‌الاسلام کیانی خاطرنشان کرد: این مؤسسه به صورت تخصصی و با همت متخصصان حوزوی و دانشگاهی، موضوعات جدید فقهی همچون روش‌های مدرن باروری را مورد بررسی قرار می‌دهد تا نتایج پژوهش‌های خود را تقدیم به مراجع عظام تقلید کند.

 

وی افزود: مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی که به همت شش گروه علمی، تمامی موضوعات جدید فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، حقوقی و ... را بررسی می‌کند، اکنون سومین سال فعالیت خود را می‌گذارند و در طول این سال، اطمینان نسبی رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید را جلب کرده است.

 

مدیر کل حوزه ریاست مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با بیان این‌که این مؤسسه در آغاز راه بوده و هنوز اوج نگرفته است، گفت: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی می‌فرمودند که این مؤسسه فقه شیعه را احیا کرده است؛ همچنین حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی درباره این مؤسسه فرمودند که شما پنجاه درصد کار مرجعت را پیش بردید.

 

وی با بیان این‌که همکاری مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با سازمان محیط زیست از دوسال قبل با انعقاد تفاهم نامه اولیه ایجاد شده است، افزود: زمینه‌های همکاری بسیار خوبی در عرصه پژوهش‌های مشترک و مسائل مورد نیاز جهت موضوع شناسی و افتاء مراجع عظام تقلید وجود دارد.

 

حجت‌الاسلام کیانی به انتشار کتاب پرندگان ایران به عنوان اطلس محیط زیستی و فقهی از سوی این مؤسسه اشاره و ابراز کرد: جلد نخست این اطلس که اکنون به چاپ و نشر رسیده، اطلاعات 532 گونه از پرندگان را جمع آوری کرده است و در آینده‌ای نزدیک، اطلاعات 1600 گونه دیگر نیز در مجلدی مجزا به چاپ می‌رسد.

 

وی در پایان با تأکید بر این‌که زمینه همکاری برای کارهای تخصصی در زمینه محیط زیست وجود دارد، گفت: امیدواریم تشکیل موزه فقه و محیط زیست براساس تفاهم نامه منعقد شده در دوران دولت یازدهم صورت گیرد./997/پ202/ی

ارسال نظرات