کارکردهای اربعین/ اربعین حرکتی جریانساز

۹۱۱۱۴۷۱۹۷۱۸به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام محمد تقی سبحانی مؤسس دفتر مطالعات اسلام و غرب در نشست تخصصی نظام اربعین حرکتی به سوی جامعه آرمانی گفت: عاشورا و اربعین یک حادثه عادی و زمینی نبوده و ساخته دست انسان نیز نیست بلکه عاشورا و به تبع آن اربعین ساخته خداوند متعال است.
وی ادامه داد: خداوند، پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) به نص روایات اهل سنت از این حادثه به بزرگی یاد کردهاند بنابراین این حرکت یک حرکت شیعی و ایرانی نیست و به همین سبب باید نقطه عطف وحدت میان همه مسلمانان باشد.
وی در ادامه افزود: نخستین گام در بزرگداشت اربعین شناخت و معرفت صحیح این روز بزرگ است و باید تلاش شود تا این روز مورد معرفت واقع شود و از تحمیل هر گونه ایده، نگرش و فکر غیر از اصل اربعین پرهیز شود چرا که اربعین یک حرکتی صرفا الهی است.
رییس قطب تأمین ایمانی دفتر تبلیغات اسلامی ابراز داشت: اربعین را میتوان از زوایای مختلفی بررسی کرد و یکی از این زوایا بحث نقشها و کارکردهای اربعین است، نخست نقش یادمانی اربعین است زیرا اربعین اولین نقطه بعد از عاشورا است و به انسان فرصت میدهد تا حادثه عاشورا را بازخوانی کند، حادثه عاشورا به قدری عظیم است که آن را در روز عاشورا نمیتوان بررسی کرد بنابراین نیاز به ایام دیگری برای بازخوانی دارد و مهمترین آنها روز اربعین است.
وی به بیان کارکرد دوم روز اربعین پرداخت و اظهار داشت: اربعین حرکتی جریان ساز است، دعوت به زیارت اربعین آن هم با تأکید با پیاده روی و با هر هزینه از جمله جانی و مالی نشان از تشویق و فرهنگ سازی برای احساسات عاشورایی شکل گرفته و رودخانه راهپیمایی عظیم انسانی را شکل میدهد بنابراین از هر چیزی که سبب کاسته شدن وحدت و همراهی اربعینیان میشود باید پرهیز شود.
حجتالاسلام سبحانی در بیان کارکرد سوم اربعین تصریح کرد: ظرفیت سازی از مهمترین آثار اربعین است وقتی بتوانیم فرهنگ عاشورایی را شکل دهیم ظرفیت سازی رخ میدهد و انسان عاشورایی از خود خواهد پرسید حال چه باید کرد تا عاشورا امتداد یابد، ایجاد این ظرفیت نقش اربعین است که متأسفانه از اشکالات اربعین این است که نقطه مرکزی وجود ندارد زیرا این حرکت عظیم باید نقطه توقفی داشته باشد تا همه زائران را در مسیر اصلی قرار دهد.
وی در پایان و با بیان کارکرد چهارم اربعین خاطرنشان کرد: اربعیت قدرتمندترین ظرفیت نمادسازی را در بر دارد زیرا که انسان هیچگاه از عاشورا و گریه بر اباعبدلله الحسین(ع) خسته نمیشود و به سبب آن سعی در ایجاد نمادهای بسیار و ارزشی کند./1329/پ202/ی