۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۳۰۰۱۳۰

اسناد مکتوب آستان قدس رضوی؛ روایتگر بازداشت و تبعید امام خمینی به ترکیه

خبرگزاری رسا ـ اسناد مکتوب مدیریت امور اسناد سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بازداشت و تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه را در 13 آبان 1343 روایت می کند.
امام خميني(ره)

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کارشناس واحد مطالعات انقلاب اسلامی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ابراز کرد: «نامه فضلا و دانشمندان حوزه علمیه بغداد و کاظمین به رئیس جمهور و مجلس شورای ترکیه در مورد بازداشت و تبعید امام خمینی به آن کشور و محدویت های به وجود آمده برای ایشان»، یکی از اسناد مکتوب با موضوع تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه است.

 

«فاطمه خندان» افزود: نامه عده‌ای از علمای نجف به مجلس شورای ترکیه و ابراز ناراحتی از رفتار نامناسب دولت ترکیه با امام خمینی در سال ‎1343ش از جمله این اسناد ارزشمند است که در مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی حفظ و نگهداری می شود.

 

وی بیان کرد: در این سند ارزشمند جمعی از فضلا و دانشمندان حوزه علمیه نجف از مجلس ترکیه به خاطر محدودیت های شدید دولت ترکیه در مورد امام خمینی(ره) شکایت کرده و اشاره داشتند که «چرا ایشان باید تا این حد در دولت همجوار ما ترکیه محدود و غیرآزاد باشند تا آن جا که نگذارد کسی ایشان را ببیند؟ و همواره سعی کنند که محل بازداشت معظم له را مخفی نمایند؟».

 

وی اضافه کرد: در این نامه تاریخی با ذکر آگاهی مسلمین جهان مبنی بر بازداشت امام خمینی(ره) در ترکیه، از نمایندگان کشور ترکیه خواسته شده تا واسطه و سبب آزادی حضرت آیت الله العظمی آقای خمینی؛ این شخصیت بزرگ جهانی را فراهم کنند.

 

خندان با اشاره به اینکه پس از تصویب لایحه قانونی کاپیتولاسیون (حق قضاوت کنسولی اتباع آمریکایی)در آبان 1343، امام خمینی(ره) سخنرانی کوبنده‌ ای بر ضد این لایحه ننگین کردند، گفت: به دلیل این سخنرانی تاریخی، در شب 13 آبان 1343، مأموران دولت «حسنعلی منصور»، امام را در منزل خود در قم دستگیر کرده و از تهران با هواپیمای نظامی به ترکیه تبعید کردند.

 

وی تصریح کرد: در مدیریت امور اسناد سازمان کتابخانه‌ ها، موزه‌ ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجموعه ای از ناب ترین و باارزش ترین اسناد تاریخی موجود است که علاقه مندان و محققان می ‌توانند با مراجعه به ساختمان بنیاد پژوهش ‌های اسلامی واقع در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی حرم مطهّر از این گنجینه بی بدیل استفاده کنند./1310/102/ب2

ارسال نظرات