۱۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۳۰۰۲۴۵
پادشاه اردن:

وزارت اوقاف اردن مسؤول نصب دوربین در قدس است

خبرگزاری رسا ـ پادشاه اردن تاکید کرد که وزارت اوقاف این کشور مسئول اجرای پروژه نصب دوربین های مداربسته در شهر قدس با همکاری طرف فلسطینی به منظور نظارت بر مسجدالاقصی و محوطه های آن است.
مسجد الاقصي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز در جریان استقبال از هیاتی از نمایندگان اوقاف قدس و شخصیت های اسلامی و مسیحی فلسطینی در امان ـ پایتخت اردن ـ تصریح کرد: « در داخل مسجدالاقصی دوربینی نصب نخواهد شد اما نصب دوربین در محوطه های این مسجد نیازمند بحث و بررسی است و 6 هفته به طول خواهد انجامید و بهتر است پروژه نصب دوربین به گونه ای اجرا شود که تمامی محوطه های مسجدالاقصی را پوشش دهد.»

 

دیوان پادشاهی ملک عبدالله دوم در بیانیه ای تصریح کرد که وی در گفت وگو با این هیات فلسطینی از قدس گفته است: «شما در جریان هستید که برای اردن و شخص بنده حمایت از اماکن اسلامی و مسیحی شهر قدس در تمامی عرصه های سیاسی و دینی یک وظیفه است و ما در این زمینه هماهنگی های لازم را با شما به عمل می اوریم.»

 

در این بیانیه آمده است: « اردن قاطعانه در مقابل هرگونه تغییر اوضاع حاکم بر مسجدالاقصی و حرم شریف آن ایستاده است و موضع اردن در خصوص حفظ وضعیت حاکم بر مسجدالاقصی که قبل از سال 1967 پا برجا بوده، هیچ تغییری نکرده است.»

 

ملک عبدالله دوم بار دیگر تاکید کرد: اردن در صورتی که رژیم صهیونیستی از توافقنامه های به امضا رسیده با این کشور شانه خالی کند، گزینه های زیادی پیش رو خواهد داشت.

 

وی تصریح کرد که اردن قادر است گزینه های دیپلماسی و قانونی را در پیش گیرد و اکنون به دقت اوضاع جاری در قدس و مسجدالاقصی را زیر نظر دارد و هماهنگی های لازم را نیز با کشورهای عربی در این زمینه به عمل آورده است و این کشورها نیز اماده همکاری با اردن برای حفظ وضعیت حاکم بر مسجدالاقصی هستند.

 

وی تاکید کرد که ما به دنبال یافتن راهی به منظور بازگشت طرفین فلسطینی و صهیونیستی به میز مذاکرات سازش هستیم تا در نهایت بتوانیم راه حلی برای منازعه فلسطین پیدا کنیم.

 

این در حالی است که جان کری وزیر خارجه آمریکا 24 ماه اکتبر گذشته از توافق اردن و رژیم صهیونیستی به منظور نظارت 24 ساعته بر مسجدالاقصی و محوطه های آن با نصب دوربین های مداربسته خبر داد اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از این توافق اعلام کرد که نصب دوربین در محوطه های مسجدالاقصی تنها با هماهنگی این رژیم باید صورت گیرد.

 

اداره اوقاف قدس وابسته به وزارت اوقاف، مقدسات و امور دینی اردن تنها مرجع رسمی برای نظارت بر امور مسجدالاقصی و قدس است. به موجب قوانین بین المللی، قبل از اشغال قدس و مسجدالاقصی از سوی صهیونیست ها، اردن آخرین کشوری بود که نظارت بر این اماکن را بر عهده داشت.

 

همچنین اردن به موجب معاهده وادی عربه ( توافقنامه صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی در سال 1994) نظارت بر امور دینی قدس و مسجدالاقصی را بر عهده گرفت.

 

از سوی دیگر، در مارس سال 2013، پادشاه اردن و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین توافقنامه ای را به امضا رساندند که به موجب آن اردن مسؤولیت دفاع از قدس و مقدسات فلسطین و صیانت از آن ها را عهده دار شد./994/ب102/د

ارسال نظرات