۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۳۰۰۵۵۰
جهان اسلام در هفته‎ای که گذشت؛

ممنوعیت سخنرانی علیه یزید در بحرین/ قطع حقوق و مزایای علمای حامی مقاومت در لبنان / سرقت اعضای پیکر شهدای فلسطین

خبرگزاری رسا ـ قطع حقوق و مزایای علمای اهل تسنن حامی مقاومت از سوی دارالافتای لبنان، سرقت اعضای پیکر شهدای انتفاضه فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی، ممنوعیت سخنرانی علیه یزید و قاتلان امام حسین(ع) در بحرین و طنین انداز شدن شعار «مرگ بر آمریکا» در سخنرانی رهبر انصارالله یمن از مهمترین خبرهای جهان اسلام در هفته گذشته بود.
جهان اسلام

 

به گزارش خبرگزاری رسا، جهان اسلام در هفته ای که گذشت شاهد تحولاتی نظیر انتقاد شدید حضرت آیت الله سیستانی از سنگ اندازی گروه های سیاسی در راه اجرای اصلاحات در عراق، قطع حقوق و مزایای علمای اهل تسنن حامی مقاومت از سوی دارالافتای لبنان، سرقت اعضای پیکر شهدای انتفاضه فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی، ممنوعیت سخنرانی علیه یزید و قاتلان امام حسین(ع) در بحرین، اختصاص بودجه ای معادل بودجه سه کشور از سوی آل سعود برای مبارزه با تشیع و طنین انداز شدن شعار «مرگ بر آمریکا» در سخنرانی رهبر انصارالله یمن بود.

 

 

در این گزارش به صورت تیتروار به بررسی رخدادهای جهان اسلام در هفته گذشته خواهیم پرداخت.

 

عراق؛ هشدار آیت الله سیستانی نسبت به سنگ اندازی در راه اجرای اصلاحات

 

ـ حضرت آیت الله سیستانی به مناسبت ارتحال آیت الله شیخ محمد حسین سیبویه پیامی را ارسال کرد.

 

ـ حضرت آیت الله نجفی در دیدار با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق تأکید کرد که سازمان ملل متحد باید از شعارگرایی خارج شود و در عمل به مبارزه با تروریسم بپردازد.

 

ـ پس از آنکه سخنان سید مقتدا صدر درباره فشار علیه شیعیان مصر با واکنش برخی شخصیت های مذهبی و سیاسی روبرو شد، وی اظهار داشت که از شیعیان مصر و عربستان به دلیل مظلومیتشان دفاع می کند.

 

ـ سنگ اندازی برخی گروه های سیاسی در برابر اصلاحات دولت عراق با واکنش نماینده حضرت آیت الله سیستانی مواجه شد و وی تأکید کرد که قانون اساسی نباید بهانه ای برای دور زدن اصلاحات باشد.

 

ـ حضرت آیت الله حائری با صدور پیامی از تأیید حکم اعدام شیخ نمر به شدت انتقاد کرد و گفت که اجرای این حکم هزینه سنگینی برای آل سعود به دنبال خواهد داشت.

 

ـ یکی از علمای شهر مقدس کربلا از آمریکا به عنوان عامل گشوده شدن دروازه های غارت و چپاول و ناامنی به عراق یاد کرد.

 

ـ خطیب جمعه نجف اشرف از گسترش نقض حقوق بشر در بحرین انتقاد کرد و آزادی شیخ علی سلمان را خواستار شد.

 

ـ آستان مقدس حسینی در راستای حمایت از خانواده های شهدای بسیج مردمی، به هر کدام از این خانواده مبلغ 10 میلیون دینار اختصاص داد.

 

ـ تولیت آستان مقدس علوی تسریع در روند ثبت حرم حضرت علی(ع) و آثار تاریخی نجف اشرف در فهرست آثار جهانی یونسکو را خواستار شد.

 

ـ رایزنی فرهنگی کشورمان در عراق اقدام به ساخت نماهنگی با عنوان «عاشورا در اندیشه و فکر امام خمینی (ره)» کرد.

 

لبنان؛ قطع حقوق و مزایای علمای اهل تسنن حامی مقاومت

 

ـ سید حسن نصرالله در همایش بین المللی حمایت از فلسطین با تأکید بر اینکه طرح رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات ساقط شده است، فشار بر شبکه ماهواره ای المیادین را در راستای تلاش برای خاموش کردن صدای حمایت از فلسطین توصیف کرد.

 

ـ در پی اعمال فشار مالکان سعودی عرب ست بر دولت لبنان به منظور متوقف کردن فعالیت شبکه المیادین، رییس هیات مدیره این شبکه تاکید کرد: در مقابل فشارهای مالکان سعودی عرب ست هرگز تسلیم نمی‌شویم.

 

ـ پیکر حجت الاسلام سید حیدر الحسنی از علمای لبنان که در پی حادثه منا مفقود شده بود، پس از یک ماه پیدا شد.

 

ـ دارالافتای لبنان در اقدامی عجیب تهدید کرد حقوق و مزایای علمای مقاومت را قطع می کند. این مساله با واکنش شدید یکی از علمای سنی مواجه شد و اظهار داشت که دارالافتا باید از جریان های سیاسی و کشمکش های داخلی کناره گیری کند.

 

ـ دادستان کل ایتالیا با تبرئه رُم در دست داشتن این کشور در ربوده شدن امام موسی صدر، موسس جنبش امل و رهبر ریوده‌ شده شیعیان لبنان، معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی را در این پرونده متهم اعلام کرد.

 

ـ آیت الله قبلان خواستار تشکیل نشستی برای بررسی عوامل حادثه منا در تهران شد.

 

ـ یکصد و هشتاد و ششمین نشست شورای عالی مجمع جهانی تقریب عصر روز پنج شنبه در بیروت با حضور اعضای این شورا پیگیری شد.

 

فلسطین؛ سرقت اعضای پیکر شهدای فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی

 

ـ  منابع پزشکی در فلسطین از سرقت اعضای پیکر شهدای فلسطینی قبل از تحویل از سوی رژیم صهیونیستی خبر دادند.

 

ـ شورای عالی خاخام‎ها در فلسطین اشغالی، ورود یهودیان را به صحن مسجد الاقصی حرام و مخالف شریعت یهود اعلام کرد.

 

ـ حماس خواستار تشکیل کمیته‎های پیگیری برای پیشبرد انتفاضه در تمامی مناطق فلسطینی شد و بر اجماع گروه‎های فلسطینی بر ادامه انتفاضه تاکید کرد.

 

ـ جنبش حماس با صدور پیامی اعلام کرد که جنبش فتح هیچ تماسی با این جنبش برای برگزاری مراسم سالروز شهادت یاسر عرفات در نوار غزه نداشته است.

 

ـ با شهادت یک جوان فلسطینی، شمار شهدای انتفاضه تا روز گذشته به 76 تن رسید.

 

ـ وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تحویل پیکر یک شهید فلسطینی را به برگزاری تشییع جنازه محدود مشروط کرد.

 

ـ  مفتی اعظم قدس و فلسطین و رییس شورای عالی فتوای این کشور نسبت به توزیع نسخه‌های قرآن کریم که در آن صفحات حذف شده یا به صورت تکراری هستند، هشدار دارد.

 

بحرین؛ ممنوعیت سخنرانی علیه یزید

 

ـ نظام فاسد آل خلیفه که به شیوه های مختلف درصدد ضربه زدن به شیعیان هستند، با فراخوان و بازداشت خطیبان دهه اول محرم، هرگونه سخنرانی علیه یزید را ممنوع اعلام کردند.

 

ـ این مساله با واکنش علمای شیعه این کشور مواجه شد. رهبر شیعیان بحرین تأکید کرد که ماهیت عاشورا آگاهی بخشیدن به نسل های آینده در مسائل مختلف است و خطیبان حسینی به هیچ وجه قصد ضربه زدن به وحدت و ثبات داخلی را ندارند.

 

ـ آیت الله غریفی نیز فراخوان گسترده خطیبان حسینی را با هدف ایجاد فتنه مذهبی از سوی نظام آل خلیفه عنوان کرد.

 

ـ دولت بحرین در اقدامی دیگر هرگونه تظاهرات در حمایت از انتفاضه ملت مظلوم فلسطین را ممنوع خواند.

 

ـ عضو جمعیت العمل اسلامی بحرین در گفت وگو با رسا تأیید حکم اعدام شیخ نمر را ترفندی از سوی آل سعود برای انحراف افکار عمومی از حادثه منا خواند.

 

ـ شیخ علی سلمان دبیرکل زندانی جمعیت الوفاق اسلامی در پیامی به نشست امنیتی منامه، تأکید کرد که ملت بحرین زیر فشار مشت امنیتی قرار دارند.

 

ـ دادستانی بحرین حکم حبس مجدد روحانی بحرینی را به مدت یک ماه تمدید کرد که این امر با مخالفت گسترده مردم روبه رو شد.

 

عربستان؛ بودجه‎ای معادل بودجه سه کشور برای مبارزه با تشیع

 

ـ شیخ نمر که حکم اعدام وی برای تایید نهایی روی میز سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی است، در نامه ‌ای به مادرش تاکید کرد همه چیز در این عالم تحت اراده و مشیت الهی است و از خداوند مسئلت می‌کند که بهترین سرنوشت را برای وی رقم بزند.

 

ـ یک کارشناس معروف عربستانی تصریح کرد که سعودی‌ها قدرت نظامی برای رویارویی مستقیم با ایران را ندارند، بنابراین از جنگ فرقه‌ای حمایت می‌کنند که به ظهور افراط گرایانی مانند داعش می‌انجامد.

 

ـ یکی از علمای عربستان در گفت وگو با رسا نسبت به هرگونه حماقت از سوی آل سعود در اجرای حکم اعدام شیخ نمر هشدار داد.

 

ـ یک سایت یمنی گزارش داد که آل سعود در 24 سال گذشته از مناسک حج تمتع و عمره 440 میلیارد دلار درآمد داشته و برای توسعه مسجد الحرام و تأمین امنیت حجاج تنها 22 میلیارد دلار هزینه کرده است.

 

ـ یک پرستار زن عربستانی به علت داشتن اذان شیعی در تلفن همراه خود از تمام حقوق و مزایای شغلی خود محروم شد.

 

ـ دادستانی لبنان ضمن اقامه دعوا علیه یک شاهزاده سعودی و همدستانش که همراه با 2 تن مواد مخدر در فرودگاه بیروت دستگیر شدند، حکم به بازداشت آنها داد.

 

ـ رییس سازمان اروپایی ـ سعودی حقوق بشر تاکید کرد: مساله شیخ نمر که دفاع از مظلوم است، تنها مربوط به عربستان نیست تا اعتراض دیگر کشورها مانند ایران به این حکم دخالت در امور عربستان شمرده شود.

 

ـ یک شاهزاده مخالف آل سعود در سخنانی در پاریس فاش کرد شعبه‌ای در حکومت عربستان به نام شعبه روافض (وهابیون شیعیان به ویژه ایرانی‌ها را رافضی و به این بهانه تکفیر کرده و خونشان را مباح می‌دانند) فعالیت می‌کند که بودجه آن معادل بودجه سه کشور عربی است.

 

آسیا؛ فریاد «مرگ بر آمریکا» در پایتخت یمن

 

ـ رهبر جنبش انصارالله یمن در سخنانی که در میان شعار «مرگ بر آمریکا» در صنعا ایراد کرد به شدت از عربستان سعودی انتقاد و تاکید کرد عربستان با سیاست فعلی، یاور اسرائیل و بنده خاضع آمریکا شده است.

 

ـ رییس کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرد که هدف اصلی عربستان از حمله به یمن غارت سرمایه‌های این کشور در چارچوب طرح‌های صهیونیستی بود نه مقابله با ایران.

 

ـ پادشاه اردن تاکید کرد که وزارت اوقاف این کشور مسئول اجرای پروژه نصب دوربین های مداربسته در شهر قدس با همکاری طرف فلسطینی به منظور نظارت بر مسجدالاقصی و محوطه های آن است.

 

ـ سیستم قضایی چین با اصلاح قانون جنایی خود، ضمن مجرمانه دانستن حجاب اسلامی، بسیاری از فعالیت های دیگر مسلمانان را جرم اعلام کرد.

 

ـ حاکم دبی در گفت‌وگویی با یک مجله آمریکایی اعلام کرد: اشغال عراق و سرنگونی دیکتاتور این کشور یک اشتباه محض بود.

 

ـ یک دیپلمات بلندپایه عرب با اشاره به اینکه کناره‌گیری رییس جمهور سوریه از قدرت منطقی نیست، تأکید کرد که اگر وی به صورت ناگهانی برود سوریه نیز فرو خواهد پاشید.

 

آفریقا؛ ادامه اتهام زنی علیه ایران در مصر

 

ـ یکی از روحانیان شیعه زیمبابوه در گفت وگو با رسا تصریح کرد که وهابیان با پرداخت رشوه به پلیس مانع برگزاری مراسم شیعیان می‎شوند.

 

ـ دارالافتای مصر با محکومیت حمله به عبادتگاه‌ها و مساجد مسلمانان از سوی داعش تاکید کرد که تعرض به مساجد شیعیان حرام است.

 

ـ جماعت اسلامی مصر در فتوایی تاکید کرد که گوش دادن موسیقی از نظر شرعی حلال بوده و هیچ دلیلی بر حرمت آن وجود ندارد.

 

ـ شیوخ الازهر با انتشار بیانیه‌ای مدعی شدند که تهران قصد دارد جوانان مصر را به پیروی تشیع درآورد و در این راه نیز هزینه بسیاری صرف کرده است.

 

ـ کشیش کاتولیک با حضور در مراسم عزاداری امام حسین (ع) در آفریقای جنوبی به بررسی ابعاد تاثیرگذاری شخصیت حضرت زهرا (س) در زندگی انسان پرداخت.

 

ـ واکنش‌ها به توزیع قرآن‌های رنگی در مصر همچنان ادامه دارد و برخی مدعی شده‌اند که این قرآن‌ها شیعی است.

 

ـ مرکز دیده بان فتواهای تکفیری مصر تاکید کرد که این کشور منطقه‌ای مهم و استراتژیک برای داعش بوده و این سازمان، مصر را به عنوان یک جایزه بزرگ برای خود به شمار می‌آورد.

 

اروپا و آمریکا؛ محکومیت تأیید حکم اعدام شیخ نمر از سوی مراکز فرهنگی

 

ـ نماینده حضرت آیت الله سیستانی در قم با حضور در مرکز اسلامی هامبورگ با رییس این مرکز دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

ـ نهادهای اسلامی و مؤسسات مدافع حقوق بشر در آمریکا از راه‌اندازی تارنمای مقابله با افراط‌گرایی از سوی پلیس فدرال این کشور(FBI)انتقاد کردند.

 

ـ در کمپینی که در آمریکا راه‎اندازی شد، پیروان ادیان مختلف در بزرگداشت افرادی که در راستای وحدت و همزیستی مسالمت آمیز ادیان تلاش کرده اند، گردهم آمدند.

 

ـ مرکز اسلامی فرهنگی اهل بیت(ع) سوئیس با صدور بیانیه‌ای صدور حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» را محکوم کرد.

 

ـ  مدیر مرکز اسلامی هامبورگ نیز ضمن اشاره به جنایات عربستان سعودی، صدور حکم اعدام شیخ نمر را محکوم کرد.

 

ـ سه نفر از مقامات سه دین ابراهیمی برای نشان دادن وحدت میان ادیان ومقابله با تبعیض های دینی، به صورت مشترک در آمریکا برنامه اجرا می‎کنند.

 

ـ رییس سازمان امور دینی ترکیه بر تلاش جدی این کشور برای چاپ نسخه‌های قرآن و ارسال آن‌ها به کشورهای مختلف تأکید کرد.

 

ـ مسلمانان کشور مالت ممنوعیت روبنده در این کشور را مخالف آزادی فردی و ناقض حقوق بشر دانستند.

 

ـ در پی هشدار سازمان بهداشت جهانی مبنی بر سرطان زا بودن گوشت های فرآوری شده از جمله گوشت خوک فرآوری شده، سازمان های اسلام ستیز این هشدار را دفاعی از اسلام دانسته و آن را رد کردند.

 

ـ رهبر مسلمانان بوسنی گفت: در نظر گرفتن آوارگان مسلمان به عنوان تهدیدی برای اروپا ادعایی غیر قابل قبول است.

 

ـ شورای ملی جمهوری آذربایجان درباره ضرب و شتم «رهبر جنبش اتحاد مسلمانان» این کشور در اداره پلیس منطقه «یاسامال» شهر باکو بیانیه‌ای منتشر کرد./980/ز502/د

محمدرضا جایروند

ارسال نظرات