۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۰۸۳۷

تاریخچه مدرسه علمیه صالحیه قزوین در یک نگاه

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه صالحیه قزوین با تشریح تاریخچه این مدرسه علمیه، گفت: مدرسه صالحیه یکی از بزرگترین مدارس علمیه در کشور محسوب شده و از عظیم ترین مدارس فلسفی شیعه در قرن سیزدهم هجری بشمار می رود.
مدرسه علميه صالحيه مدرسه علميه صالحيه مدرسه علميه صالحيه مدرسه علميه صالحيه

حجت الاسلام میثم درگاهی، مدیر مدرسه علمیه صالحیه  قزوین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به تاریخچه مدرسه علمیه صالحیه گفت: مدرسه علمیه صالحیه در سال 1248 هجری قمری از سوی حاج محمد صالح برغانی قزوینی، یکی از علمای پارسا و پرهیزگار قزوین ساخته شد.

 

وی در ادامه افزود: مدرسه صالحیه یکی از بزرگ‌ترین مدارس علمیه در کشور محسوب شده و از عظیم‌ترین مدارس فلسفی شیعه در قرن سیزدهم هجری به شمار می رود.

 

مدیر مدرسه علمیه صالحیه تصریح کرد: این مدرسه قدیمی به دلیل عدم توجه به مرور زمان تخریب شده و سپس از سوی آیت الله باریک بین و مرحوم آیت الله شالی برای طلاب و اساتید حوزه دوباره احیا شد.

 

حجت الاسلام درگاهی خاطرنشان کرد: از جمله دانش آموختگان این مدرسه می‌توان به سید جمال الدین اسد ابادی، میرزای شیرازی و سید اشرف الدین حسینی اشاره کرد.

 

سید جمال الدین اسد آبادی و میرزای شیرازی از دانش آموختگان مدرسه علمیه صالحیه هستند

این کارشناس حوزوی اظهار کرد: با توجه مکرر مسؤولان و مدیران حوزه علمیه قزوین جهت بازسازی این مدرسه قدیمی این امر انجام و بخشی از مدارس به طلاب حوزه علمیه اختصاص داده شد که امیدواریم با حمایت‌های مسؤولان بتوانیم قسمت غربی این مدرسه تا پایان زمستان برای طلاب راه‌اندازی شود.

 

استاد حوزه علمیه به جایگاه این مدرسه در بین مدارس علمیه کشور اشاره کرد و بیان داشت: مدرسه صالحیه از نظر علمی جایگاه بسیار رفیعی داشته و زمانی حتی این مدرسه محل فراگیری دروس حوزوی برای خواهران بوده و زمانی طلاب شهر نجف که مهد علم بوده باید برای تدریس به  این مدرسه مراجعه می‌کردند.

 

مدیر مدرسه علمیه صالحیه از حضور طلاب مدارس علمیه در این مدرسه خبر داد و اضافه کرد: حدود 80 نفر از طلاب در پایه‌های پنجم تا هشتم مشغول فراگیری دروس حوزوی هستند و امیدواریم در سال آینده پایه چهار نیز در این مدرسه برگزار شود.

 

حجت الاسلام درگاهی در پایان گفت: برنامه های فرهنگی، دینی و ورزشی برای طلاب این مدرسه از سوی مسؤولان امور فرهنگی این مدرسه هر هفته برگزار می‌شود و با توجه به نبود سالن اجتماعات در ماه‌های آینده شاهد ساخت یک سالن اجتماعات برای این مدرسه خواهیم بود./838/303/ب2

ارسال نظرات