۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۳۰۰۸۷۲
به همت سازمان بسیج طلاب و روحانیان؛

همایش «شیعه لندنی و اسلام آمریکایی» در خراسان شمالی برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیان خراسان شمالی گفت: همایش بصیرتی «شیعه لندنی و اسلام آمریکایی» ویژه علما، روحانیان و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت و تشیع در این استان برگزار می شود.
حجت الاسلام زماني - رييس سازمان بسيج طلاب و روحانيان خراسان شمالي

حجت الاسلام محمود زمانی، رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری سه همایش تشیع لندنی و اسلام آمریکایی در خراسان شمالی خبر داد و افزود: این برنامه های بصیرتی ویژه علما و روحانیان و ائمه جمعه و جماعات شیعه و اهل سنت و نیز نیروها و کارکنان سپاه حضرت جوادالائمه(ع) استان خراسان شمالی برگزار می شود.

 

وی با اشاره به اینکه نشست های مزبور به صورت مجزا برای هر کدام از گروه های فوق الذکر برگزار می شود، اضافه کرد: همایش تشیع لندنی و اسلام آمریکایی به همت سازمان بسیج طلاب و روحانیان خراسان شمالی با مشارکت سایر نهادهای مذهبی و فرهنگی استان در دهه سوم آبان ماه امسال برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: سخنران محوری نشست های تشیع لندنی و اسلام آمریکایی در استان خراسان شمالی، حجت‌‌الاسلام والمسلمین دکتر مهدی فرمانیان، دبیر علمی کنگره بین‌‌المللی خطر جریان‌های افراطی و تکفیری و رییس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب است.

 

به گفته وی دو نشست تشیع لندنی و اسلام آمریکایی ویژه علما و روحانیان و ائمه جمعه و جماعات شیعه و نیز نشست ویژه کارکنان سپاه استان در بجنورد اما نشست ویژه علما و روحانیان اهل سنت خراسان شمالی به میزبانی شهرستان راز و جرگلان که خاستگاه غالب جامعه اهل سنت استان است، برگزار می شود.

 

رییس سازمان بسیج طلاب و روحانیان خراسان شمالی در ادامه به تشریح فعالیت های این سازمان پرداخت و افزود: در حال حاضر در مجموع 32 پایگاه بسیج طلاب و روحانیان اهل سنت و شیعه در استان فعال است که از این تعداد 13 پایگاه بسیج طلاب و روحانیان در حوزه های علمیه شیعی، 11 پایگاه بسیج در مدارس علمیه اهل سنت و هشت پایگاه نیز در اداره کل و ادارات شهرستانی تبلیغات اسلامی خراسان شمالی دایر است.

 

حجت الاسلام زمانی خاطرنشان کرد: اکنون هزار و 900 طلبه و روحانی عضو بسیج طلاب و روحانیان استان بوده که از این تعداد هزار و 500 طلبه و روحانی شیعه و 400 نفر نیز طلبه اهل سنت هستند.

 

به گفته وی در حال حاضر پایگاه های بسیج طلاب و روحانیان در هشت حوزه علمیه شیعی برادران و پنج مدرسه علمیه خواهران در شهرستان های هشت گانه خراسان شمالی دایر بوده و در مجموع هزار و 200 طلبه نیز در این پایگاه ها عضویت دارند.

 

حجت الاسلام زمانی ادامه داد: همچنین در این راستا همچنین هشت پایگاه هم در اداره کل و ادارات شهرستانی تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی فعالیت می کنند که 400 روحانی نیز در این پایگاه ها عضو شده اند.

 

گفتنی است، در سال تحصیلی جاری در مجموع هزار و 400 طلبه خواهر و برادر در 15 حوزه علمیه شیعی شهرستان های مختلف این استان شامل 9 مدرسه علمیه ویژه برادران و شش مدرسه علمیه ویژه خواهران در سطوح یک، دو و سه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

 

همچنین اکنون در استان خراسان شمالی 21 حوزه علمیه اهل تسنن با بیش از هزار طلبه مشغول فعالیت است که این مدارس در شهرستان مرزی راز و جرگلان، شهرستان مانه و سملقان و برخی از آنها در بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی واقع شده اند.

 

شایان ذکر است، نزدیک به 10 درصد از جمعیت 915 هزار نفری استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور، ترکمن های سنی مذهب هستند که در سه شهرستان بجنورد، راز و جرگلان و مانه و سملقان سکونت دارند./9314/302/ب2

ارسال نظرات