۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۳۰۱۰۰۳
امام جمعه شهرستان میانه:

سبک زندگی اسلامی در منشوری به نام صحیفه سجادیه تبیین شده است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام حامدی با اشاره به معارف صحیفه سجادیه گفت: امام سجاد(ع) سبک زندگی اسلامی را در منشوری به نام دعا برای بشر تبیین فرموده‌اند، بنابراین تمسک به ریسمان الهی یعنی یادگیری و عمل به مفاهیم روایات اهل بیت(ع) تنها راه سعادت است.
حجت الاسلام حامدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدرضا حامدی، عصر امروز در مراسم سوگواری سالروز شهادت امام سجاد(ع) که در محل سالن اجتماعات مدرسه آیت الله مجتهدی قم برگزار شد، تمسک به معارف اهل بیت(ع) را تنها راه رشد معنوی جوامع انسانی توصیف کرد و گفت: امام سجاد(ع) سبک زندگی اسلامی را در منشوری به نام دعا برای بشر تبیین فرموده‌اند که بسیار تأمل برانگیز است.

 

امام جمعه شهرستان میانه به بیان و تفسیر حدیثی از امام سجاد(ع) در اثبات این مهم پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) می‌فرمایند «اولین چیزی که با آن نافرمانی خدا از ابتدای هستی شروع شد کبر است».

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به منبع و تاریخچه این استدلال امام سجاد(ع) به بیان ادامه حدیث پرداخت که حضرت می‌فرمایند «کبر از ناحیه شیطان برای اولین بار مقدمه نافرمانی مخلوقات در برابر خداوند متعال شد ه است»، اظهار کرد: خداوند متعال در این باره در کتاب خود می فرماید« وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِکَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِیسَ أَبَى وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ یعنی به یاد آر هنگامى که به فرشتگان گفتیم به آدم سجده کنید و خضوع نمایید همه سجده کردند جز ابلیس که سرباز زد و تکبّر ورزید و او از کافران بود که کفر خود را پنهان می‌داشت».

 

حجت‌الاسلام حامدی در ادامه به تبیین ابعاد این حدیث پرداخت و گفت: این حدیث که امروز برای جوامع بشری می‌توان منجی اخلاق و فلسفه از دست رفته زندگی باشد در به بیان سه رذیله اخلاقی می‌پردازد که کبر اولین آن‌ها بود؛ بنابراین تمسک به ریسمان الهی یعنی یادگیری و عمل به مفاهیم روایات اهل بیت که سرچشه خلقت بشریت هستند.

 

امام جمعه شهرستان میانه به تفسیر معنای حقیقی کبر با استناد به روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) پرداخت و گفت: حضرت برای تعریف کبر و تلقین حقیقت آن می فرمایند «اگر می‌خواهید بدانید کبر در شما ریشه دارد یا خیر؛ به هنگام مقایسته خود با دیگران به خود نگاه کنید که با صفات برتر خود بر آنان می‌نگرید یا خود را پایین‌تر از بندگان خدا می‌دانید».

 

استاد حوزه علمیه قم به بیان ادامه حدیث امام سجاد پرداخت و گفت: حرص و طمع معصیت و گناهی است که برای نخستین بار حضرت آدم و حوا به وسیله آن به نافرمانی از خدا رغبت پیدا کردند، چنان که امام سجاد(ع) در بیان این فراز از خطبه خود به این آیه قرآن اشاره دارند که خداوند متعال در مذمت آن می فرمایند «وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّةَ وَکُلاَ مِنْهَا رَغَداً حَیْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَـذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ ».

 

حجت‌الاسلام حامدی با اشاره به ترجمه آیه 35 سوره بقره که خداوند می‌فرماید «اى آدم تو و همسرت در این باغ ساکن شوید و از میوه و نعمت‏‌هاى آن به فراوانى از هر جاى آن که خواهید بخورید و به این درخت گندم یا انگور یا انجیر نزدیک نشوید که از ستمکاران خواهید بود»، اظهار کرد: امام سجاد(ع) فرمودند «حضرت آدم درحالی به این معصیت گرفتار شد که هیچ نیازی به آن نبود؛ بنابراین فرزندان آدم تا روز قیامت به این معصیت گرفتار هستند».

 

امام جمعه شهرستان میانه گفت: حضرت در ادامه می فرمایند «فرزندان آدم تا آخر عمر سرگرم جمع آوری چیزهایی هستند که ممکن است تا آخر عمر به آن نیازی نداشته باشند و سومین رذیله اخلاقی که امام سجاد(ع) به آن برای بشریت هشدار داده‌اند، حسد است.

 

وی منشاء برادر کشی فرزندان آدم یعنی همان هابیل و قابیل را حسد دانست و گفت: حسد مقدمه‌ای برای ایجاد بزرگترین فجایع انسانی در تاریخ بوده است.

 

امام جمعه شهرستان میانه بیان افزود: حضرت می‌فرمایند حسد انشعاباتی دارد که «حب النساء، حب الدنیا، حب الریاسه، حب الراحة، حب الکلام، حب العلو و حب الثروت» هفت جزء مهم حسد هستند که از نگاه امام سجاد(ع) همه در حب دنیا جمع شده است./837/پ202/ف2

ارسال نظرات